شناسهٔ خبر: 68842636 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

زکات باعث شکوفایی اقتصادی و پاکی درون انسان ها می‌شود

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت:زکات مشروعیت خود را از دستورات پیامبر و آیات قرآن دریافت می‌کند و هدف آن نظارت بر گردش مالی، حمایت از مستمندان و فقرا، و کاهش شکاف‌های طبقاتی است و باعث شکوفایی اقتصادی و پاکی درون انسان می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مفدا کردستان حجت الاسلام و المسلمین بهنصر افزود: یکی از تاثیرگذارترین روابط میان شهروندان رابطه مالی و اقتصادی یک جامعه است که بر سایر روابط انسانی نیز تاثیر می‌گذارد که وجود یک نظام اقتصادی مناسب می‌تواند به رشد جامعه کمک کند.

وی ادامه داد: به همین دلیل، نظام‌های حکومتی در تلاشند تا نظام اقتصادی خود را ساماندهی کنند و اسلام در این زمینه پیشرو بوده است و زکات به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای نظارت و کنترل بر روابط مالی در اسلام معرفی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین بهنصرا ظهار کرد: زکات از فرایض و واجبات است، در حالی که صدقه اختیاری و مستحب است. همچنین زکات به گروه‌های خاصی تعلق می‌گیرد، در حالی که صدقه به نیازمندان داده می‌شود.

وی به معنی لغوی زکات اشاره کرد و گفت: زکات در لغت به معنی «رشد»و «پاک شدن» است و در شرع به سهم مشخصی از مال مسلمانان اطلاق می‌شود که باید به هشت گروه تعیین شده داده شود.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری این هشت گروه را چنین برشمرد: فقرا، مساکین، کارکنان زکات، تازه مسلمانان، برای آزاد کردن برده‌ها، ورشکستگان، در راه ماندگان و کسانی که در راه اعتلای اسلام تلاش می کنند.

وی بیان کرد: زکات بر فعالیت‌ها و اموالی که به حد نصاب درآمدزا برسند، تعلق می‌گیرد، مانند دامداری، کشاورزی، معادن و املاک و شرایط واجب بودن زکات شامل مالکیت تام، گذشت یک سال قمری، و عدم تعلق به بدهی‌های شخصی است.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری زکات را یکی از واجبات مهم دین اسلام برشمرد که در کنار نماز و روزه قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین بهنصر از اموالی که زکات بر پرداخت آنان واجب است سخن گفت و افزود: این موارد شامل گاو، گوسفند، شتر، گندم، جو، کشمش، خرما و همچنین طلا و نقره می‌شود.

زکات گندم و جو

همچنین وی برای زکات گندم و جو، دو شرط را اعلام کرد و افزود: مالکیت کشاورز بر زمین و رسیدن محصول به ۲۰۷ من (حدود ۸۴۷ کیلوگرم). در این صورت، مقدار زکات به شرایط آبیاری بستگی دارد و می‌تواند یک دهم یا یک بیستم محصول باشد.

زکات طلا و نقره

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در مورد زکات طلا و نقره سخن گفت و افزود: شرط اصلی این است که این فلزات باید سکه ضرب شده باشند و در معاملات استفاده شوند؛ بنابراین طلاهای زینتی خانم‌ها زکات ندارند.

زکات شتر، گاو و گوسفند

حجت الاسلام و المسلمین بهنصر برای زکات شتر، گاو و گوسفند نیز چند شرط لازم را اعلام کرد و گفت: اول اینکه یک سال از داشتن دام گذشته باشد، دوم اینکه دام از مراتع طبیعی تغذیه شده باشد و سوم اینکه حیوان باربر نباشد.

وی ادامه داد: مقدار زکات برای گاو به این صورت است، اگر گاو سیر باشد، زکاتش یک گوساله دو ساله است و اگر ۴۰ رأس باشد، زکاتش یک گوساله سه ساله است.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری افزود : برای گوسفند، اگر ۳۰ رأس باشد، زکاتش چهار تا گوسفند و برای ۱۲۰ رأس، دو تا گوسفند است. برای شتر، تا ۲۵ شتر به ازای هر ۵ شتر یک گوسفند زکات است.

زکات جمع‌آوری شده در مواردی چون کمک به فقرا و مساکین، افرادی که در راه مانده‌اند و همچنین پروژه‌های عمومی مانند ساخت بیمارستان، مسجد و مدرسه مصرف می‌شود. با عمل به این فریضه الهی، می‌توان به رشد و شکوفایی جامعه کمک کرد.

نظر شما