شناسهٔ خبر: 68733973 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

استاندار گیلان مطرح کرد

لزوم تقویت زنجیره ارزش افزوده در تولید محصولات کشاورزی گیلان

استاندار گیلان با بیان اینکه بخش کشاورزی و نقش آن در اقتصاد و اشتغالزایی با اهمیت و مهم است، گفت: زنجیره ارزش افزوده در تولید محصولات کشاورزی باید در استان تقویت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، اسدالله عباسی امروز_چهارشنبه بیست و هشتم شهریور_ در نشست ستاد سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ استان گیلان با اشاره به ظرفیت‌های حوزه کشاورزی گیلان اظهار کرد: استان در عمده تولیدات کشاورزی جایگاه اول تا پنجم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: گیلان در تولید انواع محصولات کشاورزی ازجمله چای و فندق رتبه اول و مرغ، برنج و کیوی رتبه جایگاه دوم و گل گاوزبان، مرکبات و ماهیان سردآبی و گرم‌آبی جایگاه خوبی را در کشور دارد.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: تولید مرغ در گیلان طی سه سال گذشته است و این میزان از حدود ۵۵۰ تا ۶۵۰ تن در روز در سال ۱۴۰۰ به هزار تن در سال جاری رسیده است.

عباسی بخش کشاورزی و نقش آن را در اقتصاد و اشتغالزایی با اهمیت و مهم برشمرد و تصریح کرد: زنجیره ارزش افزوده در تولید محصولات کشاورزی باید در گیلان تقویت شود.

وی نقش روستاییان در تامین غذای مردم و امنیت غذایی مهم دانست و گفت: ۹۰ درصد بهره‌برداران کشاورزی در روستاها فعالیت دارند و بخش عمده تولیدات کشاورزی نیز در مناطق روستایی انجام می‌شود.

استاندار گیلان تاکید کرد: افق آینده حوزه کشاورزی باید برای کشاورزان تضمین شود و زمین‌های کشاورزی نباید با تغییر کاربری‌ها از بین برود.

عباسی خاطرنشان کرد: سرشماری عمومی کشاورزی از آبان ماه امسال همزمان با سراسر کشور در گیلان برگزار می‌شود، لذا فرمانداران ضمن همکاری با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، همه ظرفیت‌ها را برای اجرای دقیق این سرشماری به کار گیرند.

محمدرضا رستمی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان نیز در این نشست حوزه کشاورزی با اهمیت برشمرد و اظهار کرد: این بخش از مهمترین حوزه‌های اقتصادی کشور و در گیلان مهمترین بخش است.

وی افزود: امنیت غذایی و سلامت جامعه در استقلال کشور و وابسته نبودن به بیگانگان نقش مهمی دارد و برای امنیت غذایی افزایش تولیدات کشاورزی مد نظر است.

رستمی با اشاره به اجرای سرشماری عمومی کشاورزی و اهمیت آن خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح در گیلان حدود یک هزار نفر از عوامل اجرایی، کارشناسان و عوامل ستادی همکاری می‌کنند.

فرشاد روشن مدیرکل دفتر حساب‌های اقتصادی مرکز آمار ایران با بیان اینکه ششمین سرشماری عمومی کشاورزی از دوازدهم آبان در سطح کشور اجرا می‌شود، افزود: فرمان اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شده است و از تاریخ شروع به مدت یک ماه به انجام می‌رسد.

وی همچنین بر ضرورت همکاری دستگاه‌ها در استان‌های کشور برای اجرای سرشماری عمومی کشاورزی تاکید کرد.

نظر شما