شناسهٔ خبر: 68732177 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

قرارداد خرید اتوبوس برقی برای شهر اصفهان قطعی شده است/ تعریض پل فردوسی در اولویت ۱۴۰۴

صاحب‌خبر -

قرارداد خرید اتوبوس برقی قطعی شده و اولین سری این اتوبوس ها تا یکی دو ماه آینده وارد ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد شد.

قرارداد خرید اتوبوس برقی برای شهر اصفهان قطعی شده است/ تعریض پل فردوسی در اولویت ۱۴۰۴
تین نیوز |

شهردار اصفهان گفت: قرارداد خرید اتوبوس برقی قطعی شده و اولین سری این اتوبوس ها تا یکی دو ماه آینده وارد ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، علی قاسم زاده در برنامه رادیویی «بی واسطه با مردم» ضمن تبریک فرارسیدن میلاد رسول اکرم (س) اظهار کرد: در آستانه بازگشایی مدارس سعی کردیم شهر را با کمک پلیس راهور و آموزش وپرورش آماده خدمت رسانی کنیم.

قاسم زاده افزود: در آستانه هفته دفاع مقدس و بازگشایی مدارس قرار داریم؛ اصفهان همیشه یک شهر زنده و پویا در این مناسب ها بوده است که امیدوارم مردم در حال تجربه روزهای خوبی باشند و ماه مهر به خوبی آغاز شود و سال پر خیر و برکتی برای دانش آموزان و معلمان باشد.

وی گفت: در آغاز دوران مدیریت من به دلیل شرایط کرونا بسیاری از اتوبوس های شهر زمین گیر شده بود و مسافران رغبتی برای استفاده از وسیله عمومی نداشتند، این مسائل موجب شده بود که تعداد اتوبوس های در مدار خدمت کاهش پیدا کند؛ آن زمان ۵۵۰ اتوبوس در خطوط ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان قرار داشت، اما در حال حاضر ۹۰۸ اتوبوس آماده خدمت رسانی به شهروندان است.

قاسم زاده تصریح کرد: امیدوارم اتوبوس های نو به ناوگان اضافه شود تا بتوانیم زمان انتظار مسافران را کاهش دهیم، همچنین با کاهش سن ناوگان، به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم .

وی با بیان اینکه تلاش کردیم شرایط برای هفته اول مهر فراهم شود تا شهروندان از آسایش بیشتری برخوردار باشند، تصریح کرد: به رغم این تلاش ها باز هم ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد، بنابراین تقاضا دارم شهروندان از طریق تماس با شماره ۱۳۷ بخشی از موارد را که به شهرداری برمی گردد، به ما اطلاع دهند، زیرا ستاد مهر برای رفع مشکلات آماده است.

وی تاکید کرد: قرارداد خرید اتوبوس برقی قطعی شده و اولین سری این اتوبوس ها تا دو ماه آینده وارد ناوگان حمل ونقل عمومی خواهد شد.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

برای آزادسازی ورودی خیابان فردوسی باید تعریض پل انجام شود

شهروند: قرار بود برای رفع گره ترافیکی پل فردوسی پروژه تعریض پل عملیاتی شود، اما این پروژه به فراموشی سپرده شد؛ تقاضا دارم برای رفع مشکل این محدوده پروژه را در اولویت قرار دهید.

علی قاسم زاده، شهردار اصفهان: این مکان طرح مصوبی دارد که باید پل تعریض شود، حتی در مقطعی فونداسیون ریخته، اما پروژه متوقف شد. تحلیل کارشناسان این بود که به دلیل کوچک بودن چهارراه، ورودی خیابان فردوسی دچار مشکل می شود، بنابراین ابتدا باید راست گرد خیابان کمال اسماعیل را تعریض کنیم و بعد از آن پل تعریض شود.

امیدوارم سال ۱۴۰۴ این پروژه در اولویت قرار گیرد و بتوانیم آن را در دستور کار قرار بدهیم.

اصغر کشاورز راد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان: این پروژه از اواخر سال ۱۳۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰ کلید خورد و توسط سازمان عمران شهرداری شمع ها و ایجاد فونداسیون در دو طرف پل اجرا شد، اما متوقف شد.

در دوره ششم مدیریت شهری نظر کارشناسان حمل ونقل این بود که اگر آزادسازی سمت شمال پل، ورودی خیابان فردوسی انجام نشود، پل تنها نقش پارکینگ را بازی می کند و گره ترافیکی افزایش پیدا می کند، از این رو قرار شد مجدد بررسی ها انجام شود و هزینه آزادسازی در بودجه در نظر گرفته و در ادامه تعریض پل انجام شود.

تمام مسائل حاشیه ای سرویس ها به صورت هوشمند کنترل می شود

شهروند: با توجه به بازگشایی مدارس، شهرداری برای کاهش ترافیک و تأمین امنیت دانش آموزان چه اقداماتی انجام داده است؟

علی قاسم زاده، شهردار اصفهان: کار مهمی که امسال بدون نقص انجام شد، سرویس مدارس بود؛ یکی از دغدغه های سال های پیش خانواده ها انتخاب سرویس و راننده بود، سال گذشته سامانه «سفیر مهر» به کار گرفته شد که خانواده ها به صورت غیر حضوری ورود و برای ثبت نام اقدام می کردند.

سال جاری سامانه ارتقا پیدا کرد و طی آخرین گزارش ها شهروندان و رانندگان سرویس های حمل ونقل دانش آموزی از روند برنامه ریزی ها راضی بودند، همچنین قیمت ها مشخص و عدالت رعایت می شود.

تمام مسائل حاشیه ای سرویس ها به صورت هوشمند کنترل می شود که این اقدام گامی به سمت شهر هوشمند است.

خانواده ها اول مهر اضطراب دارند تا فرزند خود را به مدرسه جدید برسانند، بنابراین برای کنترل ترافیک، حمل ونقل عمومی را در روز اول مهر رایگان کردیم و از خانواده ها تقاضا دارم در این روز از وسایل شخصی استفاده نکنند.

علاوه بر این ساعت شروع فعالیت مدارس طوری تنظیم شده است که تمام مقاطع تحصیلی در یک ساعت شروع نمی شود.

حسین حق شناس، معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان: تلاش کردیم برای گونه های مختلف حمل ونقل عمومی تجهیزات و ایمنی را فراهم کنیم؛ برای ایمنی عابران پیاده گذرگاره ها مجدد خط کشی و به کمک پلیس راهور اعمال قانون برای کنترل سرعت رانندگان انجام شد، همچنین هنگام شب گذرگاه های عابران پیاده به چراغ روشنایی مجهز شدند.

برای استفاده دوچرخه دانش آموزان پسر تمهیداتی پیش بینی شده است تا با نصب گیره در حیاط مدرسه، دانش آموزان بتوانند دوچرخه خود را در این محل ها پارک کنند، در این راستا مدارسی که تقاضا دارند، می توانند به شهرداری منطقه خود مراجعه کنند.

همچنین چهار ایستگاه برای تعمیر دوچرخه دانش آموزان در سطح شهر دایر می شود و به کمک یک خیریه دانش آموزی دوچرخه هایی به صورت امانت برای استفاده دانش آموزان مناطق محروم در نظر گرفته شده است .

تعدادی از اتوبوس های شهر اصفهان نوسازی و اورهال تعدادی از رام های قطار شهری انجام شده است.

هرسال شاهد هستیم هنگام تعطیلی مدارس، ترافیک سنگینی در محدوده مدارس ایجاد می شود، از این رو امسال طبق برنامه ریزی و شناسایی مدارس پرترافیک، با همکاری پلیس راهور این مدارس را کنترل می کنیم و تقاضا داریم مدارسی که حیاط بزرگ و مناسبی دارند، به رانندگان سرویس های دانش آموزی اجازه توقف در حیاط مدرسه را بدهند، همچنین والدین و دانش آموزان در کنترل این ترافیک مؤثر باشند.

امسال به صورت پایلوت حدود ۱۰ نقطه مشخص شده است تا برای مناطقی که مدارس متراکمی دارد و خطوط محدود اتوبوسرانی جوابگو نیست، اکیپ های اتوبوسرانی چند دقیقه قبل از تعطیلی مدرسه در ایستگاه مستقر شود و دانش آموزان را جابه جا کند.

سازوکار سرویس مدارس با بخش خصوصی است، باید برای راننده نیز به صرفه باشد، سال جاری ثبت نام ها را زودتر شروع کردیم و این کار موجب شد که هماهنگی ها زودتر انجام شود تا بخشی از مشکلات سال پیش کنترل شود، اما به رغم انجام این اقدامات هنوز مشکلاتی وجود دارد.

محمد پرورش، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان: مهم ترین کاری که سال جاری انجام شد، ساماندهی سرویس مدارس بود که این سرویس دهی به صورت هوشمند انجام می شود.

تا این لحظه ۷۰ هزار و ۴۴۴ نفر در سامانه سفیر مهر ثبت درخواست کردند و ثبت نام حدود ۵۹ هزار نفر قطعی شده است؛ اگر شرکت های حمل ونقل دانش آموزی بتوانند این تعداد را مسیربندی کنند، کمک بزرگی به رفع مشکل ترافیک و از تردد خودروهای تک سرنشین جلوگیری می شود.

سال جاری برای اولین بار نصب آرم بر خودروهای سرویس مدارس انجام می شود و با هماهنگی پلیس راهور با خودروهای شخصی و بدون مجوز برخورد می شود؛ در دو سال کرونا افراد زیادی که در سرویس مدارس فعالیت می کرند، به سمت شغل های دیگر رفتند، اما سال جاری مشکل راننده در سرویس مدارس نخواهیم داشت.

با توجه به پراکندگی مسیرها و اینکه در بعضی مسیرها هم مسیر وجود ندارد، در حال حاضر حدود هفت هزار نفر مسیربندی نشدند که برای تمام این افراد دو روز پیش پیامک ارسال شده است .

اولیای دانش آموزان می توانند برای مشاهده اطلاعات شرکت مربوط به سرویس مدرسه دانش آموز خود به سامانه و پنل دانش آموزی مراجعه کنند و برای اطلاع از آخرین وضعیت سرویس دهی دانش آموز به قسمت سرویس جاری مراجعه و اطلاعات راننده و پلاک خودرو را مشاهده کنند.

رفع مشکل ترافیک محدوده ترمینال کاوه یک اقدام بین دستگاهی است

شهروند: از ساکنان خیابان کاوه هستم، برای رفع مشکل ترافیک محدوده ترمینال کاوه چه برنامه ای دارید؟

علی قاسم زاده، شهردار اصفهان: یکی از محورهایی که گره ترافیک دارد، ترمینال کاوه است، رفع مشکل این محدوده یک اقدام بین دستگاهی است و شهرداری به تنهایی نمی تواند این مشکل را حل کند.

شهرداری برای رفع مشکل انبارها ورود کرد و طرحی مطرح شد که مکانی در خارج از شهر برای انبارها پیش بینی شود، اما با یک مشکل قانونی مواجه شدیم، اینکه در کل اتوبوس های مسافربری اجازه حمل بار ندارند، درواقع راه حل این مشکل این است که با اعمال قانون، محدوده را از مزاحمت های ترافیکی پاک کنیم.

ابوالفضل توکلی، مدیرعامل سازمان پایانه های مسافربری شهرداری اصفهان: اواخر سال ۶۸ پایانه کاوه در این محدوده احداث شد که آن موقع توسعه شهری وجود نداشت، اما در حال حاضر این پایانه در محدوده مسکونی قرار گرفته و این دغدغه موضوع اصلی شورای ترافیک استان است.

یکی از معضلات توقف اتوبوس های سایر استان ها در مقابل ترمینال و محدوده غرضی است؛ بیشتر مسیر اتوبوس های جنوب و غرب به سمت شمال از استان اصفهان است که صندلی های خالی را در اصفهان پر می کنند، اما برخورد با آن ها در حیطه پلیس راهور است .

در این راستا اعمال ماده ۱۱ و ۱۲ در برخورد با راننده های متخلف انجام می شود، شهرداری اصفهان برای تسهیل این امر و کمک به پلیس راهور اقدام به نصب دوربین های کنترل و پلاک خوان کرده است تا در راستای اعمال قانون ۱۱ و ۱۲ کمک کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما