شناسهٔ خبر: 68731716 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی: وقف سرمایه اجتماعی را تقویت می‌کند

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه وقف سرمایه اجتماعی را تقویت می کند، گفت: بیشتر ماموریت موقوفات در اجرای نیات واقفان، موضوع خدمت‌رسانی به مردم است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته وقف افزود: ترویج فرهنگ وقف توسعه خدمات بیشتری را برای جامعه در پی خواهد داشت و هر چه فرهنگ وقف گسترش یابد موجب بهره‌مندی بیشتر مردم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه واقفان نیز با توجه به نیاز جامعه اموال و یا اقدامات خود را وقف می‌کنند، ادامه داد: وقف بن بست ندارد و اگر موضوعیت وقف دیگر وجود نداشته باشد با نظر بیشتر مراجع به نزدیکترین خدمت رسانی در جامعه شامل موضوعات مذهبی، فرهنگی و اجتماعی تبدیل می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: برای معرفی بیشتر وقف به جامعه روزهای این هفته از ۳۰ شهریور (روز جمعه) تا پنجم مهر (پنجشنبه) با عناوین مختلفی نام‌گذاری شده است.

وی عناوین روزهای هفته وقف را به ترتیب شامل «وقف و جبهه مقاومت، ترویج فرهنگ ایثار»، «وقف و قرآن، سنت نبوی و سیره ائمه معصومین (ع)»، «وقف و اقتصاد پایدار و رشد تولید»، «وقف و اخلاق و معنویت، تکریم واقفین و خیرین»، «وقف و حمایت از خانواده، اشتغال‌زایی و ترویج فرهنگ اسلامی»، «وقف و سلامت جامعه و حمایت از دانش بنیان‌ها» و «وقف و امامزادگان، گردشگری مذهبی و ترویج فرهنگ زیارت» عنوان کرد.

حجت الاسلام احمدزاده با اشاره به به فعالیت های اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در یک سال گذشته گفت: برای ۳۱ رقبه در این استان با هدف احیا موقوفات و تکثیر آن ها بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است. همچنین مشخصات ۱۶ هزارو ۹۲۰ رقبه برای حفظ و نگهداری به روز رسانی شده است.

وی با بیان اینکه مشخصات بیش از ۹۰ درصد رقبه استان به روز رسانی شده است و خراسان رضوی بدین لحاظ رتبه برتر کشور را دارد، افزود: برای اولین بار سند اجاره ۸۳۱ رقبه استان تنظیم شده و هزار و ۸۱۵ برگ سند مالکیت به نام موقوفات تثبیت شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: بخشی از اسناد مالکیت دفترچه ای با پیگیری انجام شده به سند تک برگی تبدیل شده و این موضوع نیز با چالش های مختلفی رو به رو بوده است، زیرا گاهی مرزهای موقوفه در طول زمان دچار تغییراتی شده و باید به تصاویر هوایی قبل و همچنین سوابق تاریخی موقوفه مراجعه شود.

وی گفت: در سال گذشته ۸۴۲ فقره از اسناد قدیمی موقوفات به تک برگ تبدیل شد و از این رو خراسان رضوی به عنوان یکی از استان های پیش رو در تثبیت مالکیت موقوفات مورد تقدیر مسوولان کشوری نیز قرار گرفت، امیدواریم بتوانیم حدود ۱۵ درصد باقی مانده را نیز به سرانجام لازم برسانیم.

حجت الاسلام احمدزاده افزود: در طول سال گذشته ۱۹ طرح سرمایه گذاری و ۱۱ طرح عمرانی در بقاع متبرکه خراسان رضوی به سرانجام رسید و با برنامه ریزی انجام شده ۱۰ طرح احیا شد.

۳۰ شهریور تا پنجم مهر هفته وقف در کشور نامگذاری شده است.

نظر شما