شناسهٔ خبر: 68731581 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

وزیر امور خارجه مصر: هرگونه تنش توافق آتش‌بس در غزه را به تأخیر می‌اندازد

وزیر امور خارجه مصر با اشاره به نیاز فوری برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه، تأکید کرد که هرگونه تنش به تأخیر در آتش‌بس منجر خواهد شد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر در کنفرانس خبری مشترک با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود در قاهره، بر نیاز فوری برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادسازی اسرا تأکید کرد.

به گزارش ایرنا، عبدالعاطی گفت: با بلینکن درباره ضرورت برقراری آتش‌بس در غزه، آزادسازی اسرا و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه گفت‌وگو کردم، همچنانکه وضعیت منطقه شاخ آفریقا، اهمیت وحدت دولت در سومالی و مبارزه با تروریسم و نیز اهمیت ثبات در خاورمیانه از طریق تخلیه منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی را بررسی کردیم.

وزیر خارجه مصر تصریح کرد: با بلینکن درباره اهمیت دستیابی به توافقی درباره سد النهضه اتیوپی و عدم وارد آمدن خسارت به مصر گفت‌وگو کردم.

وی همچنین گفت: همبستگی خود را با ملت لبنان اعلام و هر گونه هدف قرار دادن حاکمیت لبنان را محکوم می‌کنیم.

عبدالعاطی با اشاره به اینکه تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه، علت اصلی درگیری در منطقه است، گفت: بایستی بر توقف این تجاوزات و دستیابی به توقف فوری آتش‌بس تمرکز کنیم.

وزیر خارجه مصر نیز با اشاره به تداوم همکاری بین آمریکا و قطر برای حصول توافق آتش‌بس در غزه تأکید کرد: حماس پایبندی کامل به تمامی توافقات قبلی را اعلام کرده است.

وی افزود: حادثه‌ای که دیروز در لبنان رخ داد، یک تهدید است و می‌تواند به جنگ فراگیر در منطقه تبدیل شود و هر گونه تشدید تنش از جمله انفجارهای لبنان توافق آتش‌بس در غزه را به تأخیر می‌اندازد و موانعی در برابر آن ایجاد خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: ما در روابط اقتصادی بین مصر و آمریکا پیشرفت کردیم. با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر درباره اهمیت آب‌ها و رود نیل برای ملت مصر گفت‌وگو کردیم.

بلینکن افزود: به تلاش با طرف قطری برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه ادامه می‌دهیم، مصر شریک اصلی این‌ تلاش‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه است.

وی تصریح کرد: برقراری آتش‌بس بهترین راه برای حل بحران انسانی در غزه و مقابله با خطرات برهم زدن ثبات منطقه‌ای است.

وزیر خارجه آمریکا نیز ضمن تأکید بر تمرکز بر دستیابی به آتش‌بس، گفت: سفرهای مکرر من به منطقه با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه است. پیشنهاداتی را با دو طرف قطری و مصری جهت حصول توافق آتش‌بس در غزه مطرح کردیم. آتش‌بس در غزه گروگان‌ها را بازخواهد گرداند و زمینه را برای آرام‌سازی مناطق ملتهب از جمله شمال اسرائیل و دریای سرخ فراهم خواهد کرد.

بلینکن افزود: مهم نیت سیاسی طرفین برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه است. موضع ما در خصوص گذرگاه فیلادلفیا (صلاح‌الدین) نیز این است که ما هرگز هیچ تغییری را در قوانینی که پیش از ۷ اکتبر بود، نخواهیم پذیرفت.

وی همچنین گفت: درباره ۱۵ بند از مجموع ۱۸ بند ذکر شده در طرح پیشنهادی آتش‌بس توافق حاصل شد اما مسائل باقی مانده بایستی حل شود.

سفر بلینکن به منطقه در حالی است که حزب الله لبنان روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد: حدود ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر امروز تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام (پیجر) که توسط تعدادی از کارگران واحدها و مؤسسات مختلف حزب‌الله مورد استفاده قرار گرفته بود، «به شکل مبهمی منفجر شدند». ‌

منابع خبری گزارش دادند که درپی این جنایت ۱۱ نفر در لبنان شهید و چند هزار نفر دیگر زخمی شدند. وزیر بهداشت لبنان هم صبح روز چهارشنبه در آخرین آمار خود اعلام کرد که هم اکنون حدود سه هزار مجروح در بیمارستان های لبنان هستند.

نظر شما