شناسهٔ خبر: 68731074 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس اداره تعاون کاشمر:

تعاون بخشی از زنجیره اقتصاد کشور است

 رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان کاشمر تعاون را بخشی از زنجیره اقتصاد کشور دانست و بیان کرد: نمی‌توان به یک‌باره مدعی شد که می‌توان بخش تعاون را علیرغم وجود همه مشکلات اقتصادی که در کشور داریم متحول کرد.

صاحب‌خبر -

ابراهیم ذوالفقاری در گفت و گو با ایسنا از فعالیت ۸۵ شرکت تعاونی در سطح شهرستان خبر داد و گفت: این تعداد شرکت تعاونی برای ۱۰۰۰ نفر اشتغال‌زایی کرده و ۶۰۰۰ نفر عضو دارند.

وی مجموع سرمایه‌گذاری ۸۵ شرکت تعاونی را ۱۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: حدود همین تعداد نیز شرکت تعاونی غیرفعال در شهرستان داریم.

وی با بیان اینکه در راستای احیاء شرکت تعاونی‌های غیرفعال تاکنون اقداماتی انجام شده است، خاطرنشان کرد: عدم فعالیت این شرکت تعاونی‌ها بیشتر به دلیل نبود سرمایه و نقدینگی و یا اختلاف اعضاء و به هم خوردن شراکت بوده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان کاشمر گفت: برخی شرکت‌های تعاونی مانند شرکت‌ تعاونی‌های مسکن که شامل ۲۲ شرکت می‌شود چون وظیفه و مأموریتشان به پایان رسیده غیرفعال شده‌اند.

وی با اعلام اینکه تلاش می‌شود بیشتر به سمت شرکت تعاونی‌های کاربردی برویم و صرفاً توسعه کمی مشکلی را از بخش تعاون رفع نمی‌کند، خاطرنشان کرد: گرچه در برنامه چهارم و پنجم توسعه قرار بر این بوده که ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی در اختیار بخش تعاون قرار گیرد اما هنوز محقق نشده است.

وی گفت: هر چند در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ از نظر کمی در شهرستان کاشمر ۴۰۰ تعاونی داشتیم اما همان زمان سهم بخش تعاون در اقتصاد شهرستان همین ۵ درصد بوده و اکنون هم که به ۸۵ شرکت تعاونی کاهش یافته بازهم سهم تعاون از اقتصاد هیچ تغییری نکرده و همان ۵ درصد است.

تلاش برای توسعه تعاونی‌های با کیفیت

ذوالفقاری با بیان اینکه این نشان می‌دهد آن ۴۰۰ تعاونی کارکرد خوبی نداشته‌اند، افزود: تلاش می‌شود تعاونی‌های کیفی را در شهرستان توسعه دهیم.

وی تعاون را بخشی از زنجیره اقتصاد کشور دانست و بیان کرد: نمی‌توان به یک‌باره مدعی شد که می‌توان بخش تعاون را علیرغم وجود همه مشکلات اقتصادی که در کشور داریم متحول کرد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان کاشمر با اعلام اینکه تحول در بخش تعاون پیش زمینه و پیش شرطی دارد که آن هم انجام تحول در کل اقتصاد کشور است، گفت: به عنوان یکی از بخش‌های اقتصادی اصلی کشور باید سهم خود را مطالبه کنیم.

وی از فعالیت ۷ شرکت تعاونی مختص زنان در شهرستان خبر داد و افزود: تعاونی‌های زنان بیشتر در زمینه پوشاک، نان و شیرینی فعالیت دارند.

اعتبارات تخصیص یافته به بخش تعاون ضعیف است

ذوالفقاری در ادامه به وضعیت همکاری بانک‌ها با شرکت‌های تعاونی اشاره و اظهار کرد: اعتباراتی که تاکنون به بخش تعاون تخصیص یافته بسیار ضعیف بوده است.

وی با بیان اینکه گرچه ۲ سالی می‌شود که توجه به تعاونی‌ها بیشتر شده اما هنوز رضایت‌بخش نیست، تصریح کرد: امسال بانک توسعه تعاون تفاهم‌نامه دو خط اعتباری ۸ هزارمیلیاردی و ۲ هزار میلیاردی مختص تعاونی‌ها را به امضا رسانده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان کاشمر گفت: همچنین اعتبارات دیگری هم در قالب تبصره ۱۸ و تبصره ۲ هستند که مقرر شده ۲۵ درصدشان مختص شرکت‌های تعاونی باشد.

وی ادامه داد: البته خود شرکت‌های تعاونی هم چون مشکلاتی دارند موفق به دریافت تسهیلات نمی‌شوند که به روز نبود مجوزها، تغییرات ثبتی و نداشتن صورت‌های مالی و ... از آن جمله است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان کاشمر با اعلام اینکه برخی مواقع خود شرکت‌های تعاونی فرصت دریافت اعتبار را از دست می‌دهند، تصریح کرد: در مجموع بانک‌ها همان رفتاری که با بخش خصوصی دارند با شرکت‌های تعاونی هم دارند.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های مسکن به خوبی توانسته‌اند به تعهد خود عمل کنند، افزود: در دهه ۸۰ تا اواسط دهه ۹۰ بالغ‌بر ۳۰۰۰ واحد مسکن مهر توسط تعاونی‌ها در شهرستان احداث شده است البته قبل آن هم اقداماتی داشته‌اند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه بیشتر تعاونی‌ها به صورت خرد و کوچک فعالیت دارند، افزود: در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات تعاونی‌های بزرگی که بخواهد سرمایه‌های خرد مردم را جمع کند در شهرستان نداریم. البته این موضوع فقط مختص کاشمر نیست و در همه کشور این را می‌بینیم.

تعاونی‌ها برای توسعه نیازمند حمایت مالی و تسهیلات

وی در ادامه با بیان اینکه گرچه برخی شرکت‌های تعاونی خانوادگی هستند اما برای بسیاری بستر اشتغال را فراهم کرده‌اند، اظهار کرد: تعاونی‌ها در حوزه اشتغال حرف برای گفتن دارند اما باید شرایط و بستر لازم فراهم شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان کاشمر افزود: اگر برخی مسائل اقتصادی رفع شود بخش تعاون خواهد توانست سهم خود را مطالبه کند، بیشتر تعاونی‌ها اکنون انتظار حمایت مالی و تخصیص تسهیلات را برای توسعه دارند.

وی با بیان اینکه تا حد امکان از شرکت‌های تعاونی حمایت می‌کنیم، گفت: مشکلات اقتصادی که در بخش خصوصی داریم شدیدتر آن در بخش تعاون است.

ذوالفقاری افزود: در بخش خصوصی یک نفر طرف مقابل بانک‌ها قرار دارد و چابک‌تر هستند و کارها راحت‌تر انجام می‌شود اما برای شرکت‌های تعاونی‌ این‌گونه نیست و روال پیچیده‌تر است.

انتهای پیام

نظر شما