به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه جامع علمی کاربردی، مهارت محوری به عنوان واژه کلیدی آموزش عالی در دولت سیزدهم پیگیری شد، در برنامه هفتم توسعه به کار برده شد و حالا در دولت چهاردهم نیز بر آن تأکید میشود تا با توسعه مهارت در دانشجویان اشتغال و کارآفرینی افزایش یافته و فارغالتحصیلان رشتههای مختلف بیکار نمانند.
به گفته رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، جایی هم که باید مهارت محوری را توسعه دهد دانشگاه علمی کاربردی است، از این رو با حسین بلندی رئیس این دانشگاه گفتوگو کردیم.
مشروح گفتوگوی ما با حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی را در زیر میخوانید:
تضمین اشتغال؛ شرط ارائه مجوز راهاندازی رشتهها
فارس: در آستانه آغاز سال تحصیلی هستیم، از ثبتنام دانشجویان و وضعیت رشتهها بفرمایید.
بلندی: ثبت نام دورههای کاردانی و کارشناسی دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال انجام است، البته امسال یک وجه تمایز وجود دارد و آن اینکه برای اولین مجوز رشتهها باید حتما تضمین اشتغال رشته وجود داشته باشد و مراکزی که از قبل با ما همکاری می کردند به ازای هر رشته محلی که جدید از ما درخواست کردند موظف شدند که یک رشته محل با تضمین اشتغال هم بدهند. این شروع یک برنامه برای سال آینده است که بنا داریم مراکز به عنوان مراکز کاریابی تخصصی با بازار براساس نیاز آنها تفاهم نامه امضا کنند تا ما بدانیم برای کجا چه تعداد و چه رشتههایی را ارائه دهیم.
فارس: مدت زمان اجرای این برنامه تا تکمیل رشتهها براساس تقاضا چقدر است؟
بلندی: اگر سالی 30 درصد رشته ها را با تضمین اشتغال ارائه کنیم، این برنامه در 3 سال به جایی میرسد که تمام رشتههای ما با رویکرد تضمین اشتغال ارائه میشود، یعنی تمام رشتهها با رویکرد تعیین محل اشتغال دانش آموختگان مجوز داده میشود.
جذب بیش از 3 هزار مدرس با شرایط جدید
فارس: امسال هم جذب مدرس دارید؟
بلندی: امسال بیش از 3 هزار نفر را به عنوان مدرس جذب میکنیم اما شرایط جذب هم امسال یک تغییر خیلی جدی دارد و آن اینکه هر فردی که بخواهد برای مدرسی درخواست دهد حداقل سه سال باید سابقه کار مرتبط با موضوع تدریس داشته باشد. ما میخواهیم مدرسانی داشته باشند که علاوه بر عالم بودن عامل هم باشند. شرط سابقه کار سه ساله مرتبط با موضوع به تازگی به شرایط مصاحبه مدرسان اضافه شده است.
فارس: این شرایط برای حضور در هیئت ممیزه دانشگاه به چه صورت است؟
بلندی: برای حضور در هیئت ممیزه، افراد باید 10 سال سابقه کار داشته باشند، اعضای هیئت ممیزه با حکم وزیر علوم تعیین میشوند.
فارس: هیئت ممیزه چه کاری انجام میدهد؟
بلندی: وظیفه هیئت ممیزه دانشگاه، بررسی صلاحیت خبرگانی است که صنعت بزرگی را اداره میکنند، تجربیات بسیاری دارند و در فعالیتهای علمی نخبه هستند، ما از اینها دعوت میکنیم که تجربیاتشان را در اختیار ما قرار دهند. این دعوت به صورت فراخوان انجام میشود، میزان تحصیلات و رشته مورد تحصیل این افراد محل بررسی نیست بلکه سابقه کار این افراد مسئله است، یعنی شاید فردی دکترای فیزیک دارد اما در صنعت فولاد کار کرده است، این فرد باید به عنوان نخبه صنعت فولاد معرفی شود.
اجرای طرح آباد برای توسعه اشتغال
فارس: از توسعه مهارت محوری چه خبر؟
بلندی: ما یک طرح آباد داریم که باید بتوانیم وجه اختلاف و افتراق بین افرادی که در دانشگاههای نظری ما درس خوانده اند و نیاز بازار را از طریق طرح آباد مرتفع کنیم. این طرح برای اولین بار در کشور انجام میشود و ما در نیمی از استانداریها در شورای اشتغال طرح آباد را داریم.
فارس: براساس این طرح قرار است چه کاری انجام شود؟
بلندی: در این طرح آمار فارغ التحصیلان بیکار را مشخص و نیاز بازار را شناسایی میکنیم و اینها را به یکدیگر ارتباط میدهیم، در قالب یک برنامه دو یا سه ماهه در محل کار آموزش میبینند و سپس شغلشان تضمین میشود. براساس مصوبه دولت، وزارت علوم متعهد شده که از طریق دانشگاه جامع علمی کاربردی حداقل 50 هزار نفر را امسال آموزش دهد تا اینها به سر کار بروند.در این مصوبه تمام دستگاههای اجرایی موظف شدند که به ما نیازسنجی بدهند.
فارس: یعنی تا پایان سال 1403 این 50 هزار نفر شاغل میشوند؟
بلندی: انشاءلله، اگر نتوانیم امسال این 50 هزار نفر را به اشتغال برسانیم سال آینده قطعا جبران میشود چرا که این کار بسیار سنگین است، ارتباط دادن اینها، شناسایی نیروها و محل کار بسیار مهم است.
بازگشت رشتههای مربوط به هلال احمر و شهرداری به دفترچه دانشگاه جامع علمی کاربردی
مصوبه دیگر در بخش مهارت محوری هم این بود که وقتی موسسه آموزشی هلال و شهرداری تهران از ما جدا شدند، شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوبه را بررسی کرد و به این جمعبندی رسید که اینها میتوانند برگردند و برای رشتههای خاص اینها مانند آتش نشانی دورهها را بررسی کنیم و به لطف الهی امسال این رشتهها به دفترچه دانشگاه جامع علمی کاربردی بازگشتند، در حالی که پارسال در دفترچه نبودند.
آموزش مهارت محور با کارگاه و دانشگاه نمیشود
برای مهارت محوری ما باید بتوانیم دسترسی به محل کار برای آموزش بچهها داشته باشیم.آموزش با کارگاه و دانشگاه نمیتواند قطعی شود، باید کار در محل کار آموزش داده شود. جهت گیری ما به سمتی است که تا حد امکان همه مراکز به سمت اشتغال سوق داده شوند، حتی مراکز نظری هم باید به این صورت کار کنند که کلاسهای نظری در دانشگاه برگزار شود و کلاسهای عملی در محل کار. در حال حاضر همه مسئولان از رئیس جمهور، معاون اول، وزیر و بقیه از اشتغال سخن میگویند و جایی که میتواند این مسئله را عملی کند دانشگاه جامع علمی کاربردی است. ما در حوزه فناوری اطلاعات هم بنا داریم برای 5 سال آینده 250 هزار نفر را آموزش دهیم، بعد از انجام طرح آمایش 42 برنامه درسی در این حوزه تصویب کردیم، با کمک بزرگان صنعت این حوزه و برخی اساتید دانشگاه این برنامهها را تصویب کردیم.ما نمیدانستیم این موضوع در برنامه هفتم هم میآید اما در این برنامه هم تصویب شد که 500 هزار نفر باید در این حوزه آموزش ببینند که ما با سازمان صنفی رایانه توافق کردیم که نیمی از این برنامه را پیش ببریم. به طور خاص در آستانه سی و سومین سالگرد دانشگاه جامع علمی کاربردی هستیم و در چند سال اخیر دانشگاه چرخش خوبی به سمت وظایفی که بخاطر آن تأسیس شده، داشته است. امروز دانشگاه در حوزه اشتغال فعال است و مواردی که به اشتغال مربوط نیست را حذف میکنیم و از همه مهمتر کیفیت برگزاری دورهها برای ما یک باید صد درصد است و طرح نظارت هوشمند ما این مسئله را برای ما تضمین خواهد کرد که هر مرکز در شرایطی دورهها را برگزار کنند که ما از نظر آزمایشگاه و کارگاه و غیره مطمئن باشیم.