به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، برنامه صف اول شبکه خبر، برنامه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جدید را با حضور محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی بررسی کرد.
سوال: بفرمایید که برنامهای که در دستور کار شما است برای سال تحصیلی جدید چه هست، چه تعداد مدارس غیردولتی سازماندهی شده برای سال تحصیلی جدید؟
محمودزاده: خوشحالم که در روزهای پایانی ماه تابستان در شهریور ، با رویداد ملی بازگشایی در خدمت موسسان و معلمان و مدیران محترم مدارس کشور هستیم که روزهای پر مشغله و پرکاری را در ایام سپری میکنند ،ضمن این که تشکر و قدردانی میکنم از همه کسانی که چه در مدارس دولتی، چه در مدارس غیردولتی ایفای نقش کردند تا یک مهر باشکوه و بانشاطی را رقم بزنیم.
سوال: غنچهها که مدرسه رفتند؟
محمودزاده: بله هم غنچهها رفتند، هم شکوفهها رفتند، فردا هم انشالله جوانهها وارد مدرسه خواهند شد و ان شاالله آغاز سال تحصیلی را در یک مهرماه که امسال مزین است به ایام ربیع و ولادت با سعادت و پرنور حضرت ختمی مرتبت پیامبر اعظم (ص) و همچنین میلاد با سعادت امام جعفر صادق که انشالله خیر و برکت خواهد بود در آغازین روزهای این مهر هم هفته دفاع مقدس را داریم و هم این ایام انشالله که مبارک باشد بر همه عزیزان به ویژه یادآور روزهای سخت و روزهای شجاعت و ایثارگری است که برای خانوادههای معظم شهدا و ایثارگران هم عرض تبریک دارم این ایام را. استحضار دارید انشالله امسال ما در حدود تقریبا البته آمارمان هنوز نهایی نشده، چون منتظریم که این ثبت نامهای نهایی هم اتفاق بیفتد، هدایت تحصیلی شکل بپذیرد.
سوال: تا کی هست ثبت نامها؟
محمودزاده: ما به دنبال این هستیم که هیچ دانش آموزی در سطح کشور از تحصیل جا نماند حتی یک دانش آموز هم برای آموزش و پرورش به ویژه در دوره ابتدایی خیلی مهم است، هم مدارس غیردولتی تلاش بر این دارند که همه دانش آموزانی که مراجعه میکنند ثبت نام هایشان را انجام بدهند؛ هم در مدارس دولتی این کار دارد اتفاق میافتد و همه ما، مخصوصا اعضای محترم شورای معاونان و در راس آن وزیر محترم آموزش و پرورش اهتمام دارند که طرح ثبت نام، طرح سازماندهی نیروی انسانی، سرویس ایاب و ذهاب و همه موضوعاتی که باید کمک کند به مهر روان، بانشاط و پویا به درستی اجرا شود. آمارمان هنوز آمار دقیقی نیست ولی خروجی که از آمار سالهای گذشته و پیش بینیهایی که داریم حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ مدرسه غیر دولتی در کنار مدارس دولتی خواهد بود. امسال نزدیک به دو و نیم میلیون جمعیت دانش آموزی را در مدارس غیردولتی سر و سامان خواهیم داد. در کنار این موضوع مراکز غیردولتی ما هم در قالب آموزشگاههای آزاد و هم در قالب آموزشگاههای زبان مسیر تکمیلی فرآیند تعلیم و تربیت را دنبال خواهند کرد.
سوال: سند تحول برای مدارس غیردولتی چه تکالیفی مشخص کرده و بحث ثبت نام دانش آموزان که اشاره کردید هم یک حدنصابی را گذاشته سند تحول درست است؟
محمودزاده: یکی بحث تراکم کلاسی است که در مدارس غیردولتی تا حدود زیادی رعایت میشود. حضور و تعداد دانش آموز در کلاسهای درس هم در پایههای مختلف تحصیلی و هم در دورههای تحصیلی، موضوع مورد نظر مدارس و موسسان مدارس غیر دولتی است، آن چیزی که در سند تحول بنیادین برای مدارس غیردولتی تکلیف است این است که ما باید در کنار مدارس دولتی کار را انجام بدهیم و خوشبختانه نقشه راهی در این راستا تدوین شده است و ما در قالب همین نقشه راه ،مدارس تراز سند تحول را دنبال خواهیم کردو متعهد شدیم که امسال ۵۰ درصد مدارس غیر دولتی تحت پوشش این مدرسه تراز سند تحول قرار گیرند. با توجه به تشکیل دبیرخانه های مدارس تراز در معاونت های ابتدایی و متوسطه شاخصههایی تعیین شده است که به محض این که به مهر ورود پیدا کنیم این شاخصها بر اساس نظر معاونتهای تخصصی در اختیار تمام مدارس قرار خواهد گرفت و ما هم در مدارس غیر دولتی سعیمان بر این است که انشالله ۵۰ درصد از مدارس غیردولتی مان را تحت پوشش این سند قرار بدهیم، به طوری که آن کیفیت بخشی که مدنظر است در قالب همین سند و هم در حوزه آموزش و هم در حوزه مسائل تربیتی و پرورشی رخ دهد. ۴۳ شاخص در سند تحول بنیادین مورد توجه است و همچنین در قالب ۶ ساحتی که یک ساحت آن برمی گردد به موضوعات و مسائل آموزشی و علمی و بقیه ساحتها در قالب مسائل اعتقادی، اخلاقی، مهارتی، بحث زیستی و بدنی و همین موضوعاتی که نوعا وزارت آموزش و پرورش مکلف به اجرای این قانون است و ما هم در مدارس غیر دولتی در کنار سیاستهای اعلامی از طرف معاونتهای تخصصی تنظیم گری و تسهیل گری را بر عهده خودمان میدانیم و همپای این معاونتهای تخصصی در کنار مدارس غیردولتی خدمت همه مردم عزیز هستیم، البته خود موسسان مدارس غیردولتی هم ابتکارات و خلاقیتهای خاص خودشان را دارند و دغدغهمندان حوزه مدارس غیردولتی هم اجرایی سازی سند تحول بنیادین را از روزهای آغازین این سند در دستور کار خودشان قرار داده اند به طوری که برخی از مدارس غیردولتی ما الان شاید جلوتر از سند هم در حرکت هستند و انشالله بتوانیم با همکاری هم و تعامل و هم افزایی و همگرایی که اتفاق خواهد افتاد به همه اهداف سند تحول بنیادین برسیم.
سوال: برخی از شاخصهها را میفرمایید به تعدادی شان که اشاره کردید ۴۳ تا هست صحبت کنیم طولانی خواهد شد.
محمودزاده: بله دانش آموز مومن، معتقد، متخلق به اخلاق اسلامی، ورود به میدانهای ناشناخته علمی ،کارآفرین، منضبط، شجاع و خیلی دیگر از این دست شاخصها
سوال: در قالب چه برنامههایی این شاخصهها را دنبال خواهید کرد که محقق بشوند؟
محمودزاده: بخشی از این برنامهها در قالب همین برنامه درسی، که در مدارس باید اجرا بشود، دنبال می شود و همه این شاخص ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم باید دربرنامه دیده شود، بخش دیگری از این مباحث در قالب مسائل علمی در کتابهای درسی برای همه دانش آموزان تعبیه شده است، بخشی هم مثل موضوع نماز، یا مسائل تربیتی، از پایههای پایینتر باید در مدارس به خوبی شکل گیرد.هر کدام از این شاخصها با برنامه ریزی های دقیق در معاونت های تخصصی مورد پیگیری است، البته مشکلاتی هم در کتابهای درسی الان حاکم است و نگاه ما به این است که در وزارت آموزش و پرورش دنبال برنامه درسی باشیم تا کتاب درسی.
سوال: کتاب محور نباشد؟
محمودزاده: بله، اگر بتوانیم به این سمت حرکت کنیم ما را به اهداف نزدیکتر خواهد کرد و این مهم از برنامه های مورد پیگیری وزیر محترم آموزش و پرورش است.
سوال: در مدارس غیردولتی هم همین روند را امسال دارید که کتاب محوری نباشد؟
محمودزاده: البته مدارس غیردولتی در این بخش پیشتاز است ولی به دلیل فرصتهایی که در اختیار دارند، انعطافی که در برنامه هایشان وجود دارد، ما علاوه بر این که تمامی آن سیاستهایی که در مدارس دولتی اجرا می شود در این مدلرس هم باید اجرا شود، چون حکمرانی در آموزش و پرورش از آن دولت است ، بخش مدارس غیردولتی مان غیر دولتی هستند اما خصوصی نیستند، نگاه ما به این است که همین حکمرانیهایی که در مدارس دولتی هم در مدارس غیردولتی هم وجود دارد، بحث خاصی که در مدارس غیردولتی انجام میپذیرد علاوه برساعات رسمی درسی که در مدارس دولتی وجود دارد، بخشی از این ساعتهای غیررسمی یا فوق برنامهای که هم فوق برنامههای درسی را شامل میشود
سوال: موضوع رتبه بندی مدارس غیردولتی چند سالی است که اعلام شده، الان در چه مرحلهای است؟
محمودزاده: البته مسیری را در بحث رتبه بندی پیگیری کردیم که در مجلس شورای اسلامی قانون بازنگری مدارس غیردولتی مصوب بشود، یکی از بندهای همین قانون که ظرفیت خوبی هم برای آموزش و پرورش در حوزه مدارس غیردولتی ایجاد کرد موضوع رتبه بندی مدارس غیردولتی است ما در موضوع بحث رتبه بندی شاخصهای مدنظرمان که بخشی هم برمی گردد به همان مدرسه مطلوب یا مدرسه تراز سند، که از حیث مسائل آموزشی یا کیفیت بخشی که در این حوزه باید اتفاق بیفتد، و بخشی هم برمی گردد به حوزه رویکردهای تربیتی و فرهنگی ودرکنار این دو تا رویکرد اصلی که بیشتر کیفیت بخشی آموزش و پرورشی را شامل خواهدشد بحثهای شاخصهای الگویی که برای موضوع شهریه ما به کار میبستیم مثل فضا، امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی که مهمترین رکن در بحث عنصر برنامه ریزی و برنامه ریزی آموزشی و پرورشی است وشاخص هایش را تدوین کردیم، البته مجلس شورای اسلامی یک فرصت شش ماهه را داده تا مطالعه عمیق و دقیقی انجام شود ، علاقمندیم طرح های کشورهای دیگر هم مورد بازدید و مطالعه قرار گیرد البته در مقایسه رتبه بندیهای سایر کشورها و نظامات تعلیم و تربیت ، ما هم با توجه به بحث بومی سازی این شاخصها و نگاهی که به مدارس غیردولتی داریم و اهداف و ضرورتهایی که در بحث مدارس دولتی مدنظر هست ف موارد را مورد پژوهش قرار می دهیم. سپس ما باید شاخصها را به مدارس ابلاغ کنیم و به تناسب آن هم در حوزه کیفیت بخشی بتوانیم تاثیرگذاری خوبی داشته باشیم و هم جهت دهی خوبی را به مدارس بدهیم که از حیث رتبه بندی اگر چه شاخصهایی را رعایت کنند وارد این رتبه بندیهایی که مدنظر ما هست خواهند شد و هم این که به نظر ما میآید که یک الگوی توسعه مدارس غیر دولتی را به ما نشان خواهد داد . این رتبه بندی، در کنار الگوی توسعه مدارس غیردولتی الگوی میزان پرداختی شهریهها را هم مشخص خواهد کرد که رنج و دامنهای که نوعا شهریهها پرداخت خواهد شد بر اساس همین رتبه بندی خواهد بود. آن چیزی که در مدرسه برای اولیا ، دانش آموزان و خود ما مهم است، جهت گیریهایی است که منجر به یک رقابت قابل قبول علمی و تربیتی در مدارس شود.
سوال: از طرف دیگر این رتبه بندی به خانوادهها چه کمکی میکند؟
محمودزاده: با توجه به شاخصهایی که اعلام خواهد شد از میزان بحث سنجشی که ما انجام خواهیم داد در جریان موضوع خواهند بود .
سوال: این شاخصها کجا اعلام میشود؟
محمودزاده: هم در سامانه خود مشارکتها ابلاغ خواهد شد هم در سایت خود مدرسه و هم این درجهای که به مدرسه داده خواهد شد که این مدرسه از چه درجهای برخوردار است و چه امتیازاتی را در چه شاخصهایی دریافت کرده است می تواند به قدرت انتخاب مردم کمک نماید.به عنوان مثال ممکن است که در یک مدرسهای، خانواده علاقمندی اش به حوزه فضا و تجهیزات و امکاناتی که مدرسه دارد باشد و یک خانواده دیگری بیشتر اهمیتش روی مسائل آموزشی و مسائل پرورشی است و در مجموع این شاخصهایی که ما ابلاغ خواهیم کرد می تواند به مردم فرصت مطالعه اسان تری بدهد.نگاهمان بر این است که در کنار خانوادهها یک اطلاع رسانی دقیق از کیفیت بخشی آموزشی، مسائل پرورشی ، سوابق تحصیلی، امتحانات نهایی به مردم ارائه دهیم .
سوال: با آن توضیحی که در بخش قبلی بیان کردید الان که هنوز روی سامانه نرفته، رفته؟
محمودزاده: نه البته ما یک بخشهایی از این الگوها و این شاخص هایمان را در الگوی شهریه داریم.
سوال: از منظر این که این رتبهها را خانوادهها مطلع باشند عرض میکنم.
محمودزاده: فعلا خیر
سوال: برای سال تحصیلی بعد این اتفاق خواهد افتاد؟
محمودزاده: در الگوی شهریه که الان داریم هفت شاخص تاثیرگذار است، یکی از شاخصها کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی است، ۱۴۰ شاخص برای کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی وجود دارد که مدرسهای که تراز علمی این شاخصها را داشته باشد امتیازبندی میشود و متناسب آن امتیازبندی نوعا شهریه مان در این شاخص میتواند از آن میزان و دامنه ای که برای آن مشخص کردیم برخوردار باشد ،بخشهای دیگری هم خروجی آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی است ما دنبال این هستیم که هم فرآیندها را ببینیم، هم ورودیها را ببینیم و هم خروجیها، آن چیزی که دنبال آن هستیم دانش آموز تسلط کافی به موضوعات آموزشی و مسائل پرورشی داشته باشد، دنبال این هستیم که شاخصهایی داشته باشیم که محصول محور هم باشد یعنی محصول را سنجه داشته باشد و دانش آموزی که تحویل نظام مقدس جمهوری اسلامی داده میشود در کنار این که فرآیندها و بحث ورودیها را ارزیابی خواهیم کرد به بحث خروجی هم خواهیم پرداخت.
سوال: اخیرا وزیر آموزش و پرورش دیداری با روسای سازمانهای مدارس غیردولتی استانها داشتند و مطالبی را بیان کردند یکی از مواردی که آقای وزیر تاکید داشتند حذف برخی مطالب کتابهای درسی بوده در این زمینه دیدگاهتان را بفرمایید؟
محمودزاده: عرض کردم در خصوص مسائل کتابهای درسی همه مدارس موظف به اجرای برنامه درسی ملی هستند، و هر آنچه که آموزش و پرورش به عنوان یک کتاب برای دورههای مختلف تحصیلی در پایههای مختلف تحصیلی ابلاغ کرده مدارس مکلف به اجرای همه این برنامههای درسی است. در کنار این موضوع دو تا مقوله دیگری که، مدارس غیردولتی فوق برنامه درسی دارند و فوق برنامههای غیردرسی دارند برنامههای درسی نوعا به پردازش تکمیلی چرخه آموزش در داخل مدرسه است مثلا یک مدرسه احساس میکند که این کتاب ریاضی بخشی از دانش آموزان یا کل دانش آموزان نیاز به تقویت دارند، نیاز به این که کلاسهای بیشتری باید برگزار شود که به این موضوع میپردازد که در اکثر مدارس غیردولتی استفاده میشود، جزوههای خود معلمین ارائه میدهند در کنار آن کمک کاری که خود کتاب درسی دارد، بخشی هم به مقوله برنامههای غیردرسی است که بعنوان مکمل از آن استفاده میشود ، مثلا مهارتی که در استفاده از فناوریهای جدید، دیجیتال، هوش مصنوعی، محتوای این برنامههایی که به صورت فوق برنامههای غیردرسی آموزش و پرورش در موضوع مهارتهای پایه، در موضوع مهارتهای زندگی، بحث سواد مالی که مطرح هست شاید در برنامه درسی ما هنوز خیلی وجود ندارد، این موارد در مدارس غیردولتی در لینک فوق برنامه درسی و غیردرسی می تواند ورود پیدا کند ولی محتواهایش حتما باید تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را داشته باشد، بخشی از این تائیدیهها و محتواها در سایت خود سازمان وجود دارد از آنها میتوانند استفاده کنند و بخشی را هم که خودشان تولید کرده اند را حتما باید از سازمان پژوهش، مجوزش را بگیرند.
سوال: موضوع دیگر ضرورت گزینش معلمان و ممنوعیت استفاده از معلمان گزینش نشده بود که آقای وزیر تاکید کردند، در این زمینه همه معلمها صلاحیت لازم را دارند؟ دورههای لازم را پشت سر گذاشته اند؟
محمودزاده: یک برنامه بلندمدتی ما از روز اول ورود به این مجموعه که نزدیک سه سال است در خدمت معلمین و موسین مدارس غیردولتی هستیم من این پروژه را در دست داشتم احساسم بر این بود که به کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی در مدارس غیردولتی کمک خواهد کرد، اصل را ما در آموزش و پرورش معلم میدانیم باید منزلتش، معیشتش، مرجعیتش را مورد نظر قرار بدهیم؛ عرضم این است که خیلی هم فرق نمیکند که مدرسه دولتی باشد یا غیردولتی به همین خاطر این بسته شامل حال سه پروژه بود، یک پروژه دنبال این بودیم که میزان ساعت حضور معلم در کلاس درس با توجه به این که قبلا در قانون تا ۴۴ ساعت بود، به سی ساعت برسانیم و ۳۰ ساعته شدن معلمان را در دورههای مختلف تحصیلی را پیگیری کردیم که خوشبختانه قانونی در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و ۳۰ ساعته بودن معلمین مورد تائید قرار گرفت و ما امسال این را رسما به همه استانها ابلاغ کردیم مدیران کل محترم آموزش و پرورش سراسر کشور، موسسین عزیز و مدیران محترم مدارس ما باید کمک کنند این ۳۰ ساعته شدن حضور معلم در کلاس مورد نظر قرار بگیرد، دستمزدشان متناسب با ۳۰ ساعت باید داده شود، بیمه شان متناسب با ۳۰ ساعت باید طراحی شود. بسته دومی که دنبالش بودیم باید اتفاق میافتاد در خصوص توانمندسازی معلمین و بحث ارتقا سواد معلمین در حوزههای مختلف هم دانش نظری بود، هم دانش تربیتی که مدنظر آموزش و پرورش قرار گرفته بود به همین خاطر یک دوره ۳۶۰ ساعته آموزشهای ضمن خدمت و دانش افزایی را برای معلمین طراحی کردیم که البته شرطش بر این بود که دو شرط را باید موسسین و معلمین و مدیران مدارس باید رعایت میکردند، شرط اول صلاحیت عمومی بود که بحث گزینش بود که هرآن کس که وارد مدرسه غیردولتی میشود باید تائیدیه گزینش را داشته باشند در کنار این رشتههای تحصیلی شان نیزمتناسب با دوره تحصیلی که تدریس می کنند باشد. در سال اول حدود ۶۰ ساعت دوره را در کشور گذراندیم و بقیه دوره ها نیز طراحی اجرایی شده است ، که اگر این ۳۶۰ ساعت طی شود ما در مجموع به معلمین مدارس غیردولتی یک کارت صلاحیت معلمی در آموزش و پرورش اعطا خواهیم کرد که در آن هم بحث رضایت شغلی را به دنبال خواهد داشت و هم ثبات شغلی را برای معلمین عزیز ما در کشور خواهد داشت . و در کنار این موضوع، بیمه تکمیلی معلمین بود که آن را هم امسال آوردیم به چرخه این سه فعالیت، به نظرم میآید این سه کاری که ما در آموزش و پرورش در حوزه مدارس غیردولتی برای معلمین مدارس غیردولتی انجام دادیم اتفاقات بسیار خوبی بود .
سوال: یکی از مواردی که معمولا درباره مدارس غیردولتی مطرح میشود به عنوان نقطه قوت این مدارس بیان میشود نیروی انسانی است که در این مدارس به کار گرفته میشود از نظر توانمندی و علاقمندی البته این به این معنا نیست که مدارس دولتی این روند را نداشته باشند و احیانا نیروی انسانی توانمند و علاقمند نباشند، اما به عنوان نقطه قوت در مدارس غیردولتی این موضوع را مطرح میکنند، پیرو آن چه در این بخش بیان کردید از این منظر تاکنون چه اقداماتی انجام شده درباره نیروی انسانی که توانمند باشند و بکارگیری شوند؟
محمودزاده: البته خوشبختانه خود موسسینی که خیلی علاقمند و دغدغهمند هستند و مدارس شان به صورت مدارس شعبهای و مجتمعی است، تعداد زیادی نیروی انسانی دارند. نوعا براساس سیاستهایی که وزارت آموزش و پرورش اعلام میکند و براساس دغدغههایی که خودشان دارند و نیازی که در خود معلمین شان احساس میشود از نیروهای با کیفیت بهره می برند که ما هم باید این را تقویت کنیم، مثلا الان موسسه راه ایمان ما که در استانهای محروم مثل خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان که در مناطق محرومش مدرسه و کلاس دارند نزدیک به هزار نفر معلم دارند. این سه استان فقط برای یک موسسهای که به صورت غیردولتی مدیریت میشود، توانمندسازی معلمین جزو برنامه هایشان است و ما هم مشورت به آنها میدهیم و کمک و حمایت میکنیم. در کنار این موضوع ما هم با توجه به صلاحیتی که مدنظرمان است و در دنیا هم مرسوم است معلمینی که در مدارس غیر دولتی تدریس می کنند رصد خواهیم کرد که هم به لحاظ گزینشی و هم به لحاظ علمی و تربیتی از شرایط لازم برخوردار باشند. باید از تجارب خوبی که برخی از مدارس اجرا کردند استفاده کنیم و هم خودمان را با سیاستهایی که برای آینده آموزش و پرورش متناسب با این زیست بومهایی که در مناطق مختلف وجود دارد، هماهنگ کنیم . در راستای کیفیت بخشی مداخلات آموزشی انجام خواهیم داد و با بررسی دقیق اگر در جایی ضعف معلم داریم ،آموزشهای لازم به معلم خواهیم داد، اگر نه در جایی ضعف دانش آموز داریم ورود پیدا خواهیم کرد برای آزمونهایی که شبه آزمونهای نهایی هستند و کمک خواهیم کرد که این تقویت شود، در حوزه مسائل پرورشی هم همین طور است و به شکل جدی برنامه ریزی خواهیم کرد.
سوال: در بخش ابتدایی اشاراتی راجع به سند تحول داشتید و مهمترین شاخصهایی که برای اجرای سند تحول هستند، الان مدارسی به عنوان الگو معرفی شدند مدارسی که این شاخصها را رعایت میکنند تا دیگر مدارس هم در همان مسیر گام بردارند؟
محمودزاده: در خصوص بحث اجرایی سازی سند حالا شاید بعضی جاها گفته شده که اجرا نشده، واقعا این طور نیست ولی شاید آن نظم خاصی که مدنظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)بود که نقشه راه داشته باشید،به درستی صورت نگرفته است که باید تلاش کنیم اشکالات موجود را مرتفع نماییم به عنوان مثال نیاز است متناسب با اهداف سند تحول و شاخصهایی که در شورای عالی آموزش و پرورش هم مطرح شده ما بتوانیم تراکم کلاسی داخل کلاس درس را پایین بیاوریم که یک ابرپروژه است که هم آموزش و پرورش باید به این موضوع اهتمام ویژهای در سراسر کشور داشته باشد،هم سایر سایر همکاران نظام تعلیم و تربیت کشور.
سوال: طرحی با نام مستورا در حال اجرا است، الان این طرح در چه وضعیتی است؟
محمودزاده: طرحی که سال گذشته با همکاری دارالقرآنها شکل پذیرفت ما به شکل ویژه در مدارس غیردولتی در همان ایام ماه رمضان شروع کردیم به صورت نمادین در سراسر کشور، هر استان هم یک مدرسه را در ایام ماه رمضان به کار بستیم، یک کار فرهنگی و تدریجی و پیوسته است که امسال نیز ادامه دارد. البته در ادامه مسیر علاقمند این هستیم که هم از حیث کمیت ورود بیشتری در مدارس غیردولتی به این موضوع داشته باشیم و هم این که از لحاظ کیفیت بتوانیم در شرایط بهتری این برنامه ارزشمند رل در مدارس مان دنبال کنیم .همکاری خود موسسین و مدیران محترم مدارس و حتی خود معلمین که علاقمندی زیادی به طرح مستورا را داشتند می توتند در موفقیت طرح بسیار موثر باشد.
سوال: درباره شهریه آموزشگاههای غیردولتی، زبان و کنکور هم بفرمائید که خانوادهها چطور میتوانند از شهریه مصوب مطلع شوند؟
محمودزاده: در کلیه شهریههایی که ما ابلاغ میکنیم به صورت رسمی اعلام میشود، پنل و سایتی که مدرسه دارد و سامانهای که ما داریم در این سامانه همه اینها بارگذاری میشود هر اولیایی که وارد مدرسه یا آموزشگاهی میشود میتواند با نام آن آموزشگاه و کد آن مدرسه و کد آن آموزشگاه میزان شهریه پرداختی به آن مدرسه را در آن جا ببیند، روش دیگر هم اینکه ما به صورت رسمی رسانهای طبق بخشنامهای که ارسال می کنیم می توانند آگاه شوند.