شناسهٔ خبر: 68728466 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ارائه خدمات الکترونیک قضایی سیار در ۲۰ استان

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: اکنون در ۵۰ شهر از ۲۰ استان کشور و بیش از ۱۸۰ دفتر، خدمات الکترونیک قضایی سیار ارائه می‌شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش  کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، محمدرضا سلطانی در چهارمین نشست هم‌اندیشی نمایندگان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با تبریک و تهنیت میلاد رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و گرامیداشت هفته وحدت اظهار داشت: آنچه در کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اتفاق می‌افتد، حاصل کار گروهیِ اعضای هیئت مدیره و اعتماد و اطمینان ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه است.

وی به تشکیل کارگروه‌های تخصصی ایده‌پردازی اشاره کرد و افزود: در این دوره از نشست هم‌اندیشی نمایندگان استانی، کارگروه‌های تخصصی و کارشناسی تشکیل و از دو هفته قبل در فضای مجازی فعال شدند؛ همچنین از روز گذشته نیز این کارگروه‌ها به فعالیت خود ادامه دادند و حاصل اقدامات آن ها با حضور کارشناسان کانون جمع‌بندی شد که در همین جلسه نتایج آن توسط دبیر هر کارگروه ارائه خواهد شد.

سلطانی در تشریح عملکرد کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به ارائه خدمات سیار اشاره کرد و گفت: در پایان سال ۱۴۰۲ خدمات سیار تنها در ۱۵ دفتر در تهران ارائه می‌شد اما با فراخوان کانون در سه ماه اخیر، اکنون در ۵۰ شهر از ۲۰ استان و بیش از ۱۸۰ دفتر خدمات سیار ارائه می‌شود.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۳۰۰۰ نوع خدمت به صورت خدمات سیار ارائه شده است.

وی همچنین به مقوله آموزش نیز اشاره کرد و گفت: آموزش کاربران در تکریم ارباب رجوع و ارتقای کیفیت خدمات در دفاتر نقش بسزایی دارد؛ بنابراین با عنایت به نامه معاون خدمات الکترونیک قضایی مافا قوه قضاییه در خصوص آموزش کاربران غیرحقوقی، اکنون این آموزش برقرار شده است و بیش از ۲۰۰۰ کاربر در سراسر کشور به صورت غیرحضوری از آموزش بهره‌مند هستند و پس از پایان دوره آزمون جامع برگزار و در برنامه‌های آتی نیز سایر آموزش‌های ضمن خدمتِ مقتضی در دستور کار قرار دارد.

سلطانی در ادامه با اشاره به اینکه اصلاح اساسنامه در مصوبه هیئت مدیره قرار گرفته است، اظهار داشت: این مورد در دست بررسی است و ان‌شاءالله با کار کارشناسی موارد اصلاحی اعمال خواهد شد.

وی در خصوص بازنگری وظایف نمایندگان استانی گفت: به جهت به‌روزرسانی شیوه‌نامه از منظر انتظارات کانون و اقدامات نمایندگان، هیأت مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی این مهم را در دستور کار قرار دهند.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تصریح کرد: انتظار هیأت مدیره این است که دستورالعمل‌های ابلاغیِ صادر شده از کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و سایر مراجع ذیصلاح، درصدد هماهنگی بیشتر مدیران دفاتر باشد و همانگونه که تاکنون نمایندگان دفاتر پشتیبان کانون بوده‌اند، از این پس نیز همین‌گونه عمل کنند و در واقع از سویی نماینده مدیران دفاتر و از سوی دیگر همراه کانون باشند.

وی درباره اقدامات کانون در سامانه «تسهیم» سهام عدالت متوفیان اظهار داشت: کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سال ۱۴۰۲ درصدد خدمت‌رسانی در این عرصه برآمد و در ۲۸ اسفند سال گذشته، فعالیت در این سامانه غیر فعال شد.

سلطانی افزود: به‌منظور احیای حقوق عامه و با هدف تعیین تکلیف سهام وراث متوفیان، خدمت جدیدی با عنوان «تسهیم» به سبد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی افزوده شد؛ به جهت تبادل مالی میان کانون و دفاتر در این خدمت، برخی از دفاتر از کانون بدهکار و بستانکار شدند که‌ با تدابیر صورت گرفته در هیئت مدیره، برای بیش از ۸۰ درصد از دفاتر، تسویه حساب مالی صورت گرفته و بقیه نیز در دست اقدام است.

وی با اشاره به مصوبه سال گذشته هیئت مدیره مبنی بر استقرار وکلا در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای ارائه خدمت مشورت و مشاوره حقوقی به مردم گفت: جلسات متعددی با کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار و مقرر شد تا یک ماه این طرح به صورت آزمایشی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تهران اجرا و پس از اخذ بازخورد، برنامه‌ریزی بعدی برای چگونگی اجرای این طرح انجام شود.

نظر شما