شناسهٔ خبر: 68727033 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

فرازونشیب‌های نام‌نویسی اتباع در مدرسه

درحالی که مسئولان آموزش و پرورش از آغاز نام نویسی اتباع در مدارس خبر می دهند اما پیام‌های مردمی رسیده به قدس خراسان و پیگیری‌های ما حکایت از تفاوت وضعیت مدارس مشهد در ثبت نام این دانش آموزان و برخوردهای سلیقه‌ای در این خصوص دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، «پسرم آرزوهایش را به همین زودی زیر خاک کرده و هنوز مدرسه نرفته نسبت به آن دلسرد شده است، دخترم کلاس سوم است اما هیچ خاطره‌ای از جشن شکوفه‌ها در سال اول ندارد چون چند روز پس از آغاز سال تحصیلی در مدرسه نام‌نویسی شد، الان برای نام‌نویسی پسرم به تمام اداره‌های مشهد حتی آموزش و پرورش کل رفتم و هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌ام و تمام مدارس می‌گویند هنوز بخشنامه‌ای برای نام‌نویسی اتباع به آن‌ها ابلاغ نشده است!» این جملات، تنها یکی از درددل‌های مادران دانش‌آموزان اتباع بوده که به تریبون مردمی قدس خراسان ارسال شده است. 

در حالی که پیگیری‌های اوایل هفته ما از مسئولان آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره نام‌نویسی دانش‌آموزان اتباع در مدارس نشان می‌دهد بخشنامه‌ها به مدارس سطح استان ابلاغ شده‌اند و مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم از آغاز نام‌نویسی اتباع در مدارس استان خبر می‌دهد اما پیام‌های مردمی و پیگیری‌های خبرنگار ما حکایت از تفاوت وضعیت مدارس مشهد و برخوردهای سلیقه‌ای در این خصوص دارد.

بخشنامه نیامده است!
برای پیگیری، با مدرسه‌ای که مادری درباره فرزند اتباعش در پیام خودش از آن نام برده بود تماس گرفتم. مسئول این مدرسه با بیان اینکه هنوز بخشنامه‌ای در خصوص نام‌نویسی اتباع به آن‌ها ابلاغ نشده، گفت: همین حالا جمعیت زیادی از خانواده‌های اتباع در حیاط مدرسه منتظرند و احتمالاً تا آخر وقت اداری بخشنامه در سایت قرار می‌گیرد، همکاران من به صورت لحظه‌ای در حال رصد سایت هستند تا در صورت ابلاغ بخشنامه، نام‌نویسی دانش‌آموزان را انجام دهیم اما ممکن است بخشنامه تا فردا یا روزهای دیگر هم به ما ابلاغ نشود.

به هیچ‌وجه اتباع را نمی‌پذیریم
در حالی که طبق قانون دانش‌آموزان اتباع می‌توانند در مدارس خصوصی و غیرانتفاعی و استعدادهای درخشان تحصیل کنند به نظر می‌رسد برخی از مدارس این قانون را رعایت نمی‌کنند و مسئله عدم ابلاغ بخشنامه در بعضی از مدارس تنها یک بهانه است که مسئولان مدرسه از آن برای ثبت نام نکردن دانش‌آموزان اتباع استفاده می‌کنند؛ موردی که در تماس با یک دبیرستان دولتی واقع در خواجه‌ربیع مشخص شد. مدیر این مدرسه ابتدا با این بهانه که بخشنامه‌ای برای نام‌نویسی اتباع به آن‌ها ابلاغ نشده سعی در اتمام مکالمه داشت اما وقتی با اصرار من مبنی بر ابلاغ بخشنامه از سوی آموزش و پرورش به مدارس روبه‌رو شد در نهایت گفت ورود به این مدرسه تنها برای دانش‌آموزان ایرانی و با آزمون ممکن است و به هیچ وجه دانش‌آموزان اتباع را پذیرش نمی‌کنند.

نام‌نویسی بر اساس ظرفیت و نه وابسته به ابلاغ بخشنامه
ثبت نام براساس ظرفیت مدرسه و نه وابسته به ابلاغ بخشنامه موضوعی بود که پس از تماس با یک مدرسه در منطقه رسالت مشخص شد. مسئول این مدرسه ابتدا مانند مدارس قبلی از عدم ابلاغ بخشنامه نام‌نویسی اتباع به مدرسه صحبت کرد، اما در ادامه با پرسیدن اینکه دانش‌آموز متقاضی ثبت نام در چه پایه‌ای است و آیا مدارک هویتی دانش‌آموز کامل است یا نه، در نهایت گفت: می‌توانیم برای ثبت نام به مدرسه مراجعه کنیم و در صورتی که مدارک دانش‌آموز مشکلی نداشته باشد در مدرسه ثبت نام می‌شود و مسئله نبود بخشنامه برای نام‌نویسی اتباع به طور کلی کنار گذاشته شد.
آنچه از نتیجه پیگیری‌ها از مدارس مختلف سطح شهر بدست آمد نشان می‌دهد بر خلاف اینکه نام‌نویسی دانش‌آموزان اتباع مجاز در مدارس به لحاظ قانونی مشکلی ندارد و در حال حاضر بعضی از مدارس در حال ثبت نام دانش‌آموزان هستند، برخی از مدارس در ثبت نام اتباع بیشتر سلیقه‌ای و بر اساس معیارها و نیازهایشان عمل می‌کنند و در این میان قانون را هم بنا به نیاز خود نادیده می‌گیرند. 
نکته قابل اهمیت این است که آموزش و پرورش برای پیشگیری و برخورد با این مدارس متخلف چه رویکردی در پیش گرفته است؟   

نظر شما