شناسهٔ خبر: 68726576 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

آمریکا مدعی دور زدن تحریم‌های اتمی روسیه توسط چین شد

آمریکا مدعی است که چین تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه را در زمینه ممنوعیت واردات اورانیوم در بخش صنایع اتمی، نادیده گرفته و دور زده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین خبرگزاری رویترز از مبدا واشنگتن در این باره گزارش داد: دولت آمریکا سرگرم بررسی این موضوع است که آیا چین با واردات اورانیوم غنی شده از روسیه و صادر کردن آن از طریق تولیدات خود به آمریکا، اقدام به حمایت از صنایع اتمی تحریم شده مسکو کرده است.

به نقل از ایرنا و بر اساس این گزارش، مجلس نمایندگان آمریکا در دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی برای مقابله با جنگ اوکراین، واردات اورانیوم غنی شده روسیه را ممنوع کردند.

این گزارش می افزاید: بنابر داده های «کمیسیون تجارت بین الملل» آمریکا، در آن ماه صادرات اورانیوم غنی شده از چین به آمریکا به یکباره به ۲۴۲ هزار و ۹۹۰ کیلوگرم افزایش یافت. این مساله مهمی بود چراکه چین بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میلادی هیچگونه صادارات اورانیوم غنی شده به آمریکا نداشت.

رویترز افزود: در ماه مه ۲۰۲۴ که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا این ممنوعیت را امضا کرد، چین بار دیگر محموله بزرگی از اورانیوم غنی شده به میزان ۱۲۳ هزار و ۸۹۴ کیلوگرم را به آمریکا صادر کرد.

اکنون وزارتخانه های امور خارجه و انرژی آمریکا به همراه سایر نهادها و سازمان های مربوطه در راستای اجرای قانون ممنوعیت واردات اورانیوم غنی شده روسیه، از نزدیک واردات صورت گرفته از چین را پیگیری می کنند.

رویترز با اعلام اینکه روسیه بزرگترین صادرکننده اورانیوم غنی شده در جهان است، افزود: ممنوعیت اعمال شده کنگره آمریکا در برخی موارد و کالاها اجازه می دهد تا در صورت نگرانی در عرضه و ذخایر، واردات (اورانیوم) از روسیه را تا سال ۲۰۲۸ میلادی مجاز کند. برای نمونه واردات (اورانیوم غنی شده) آمریکا از روسیه تا جولای سال جاری میلادی به ۳۱ هزار و ۵۰ کیلوگرم رسید که این مقدار ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ کاهش داشته است.

311311

نظر شما