شناسهٔ خبر: 68716719 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در نشست تخصصی و کارگاه‌های سومین نمایشگاه رصتا مطرح شد

هوش مصنوعی، خلأ‌های سیاستی و چالش‌های تربیتی و رسانه‌ای

روزنامه جوان

کارگاه فرصت‌ها و خلأ‌های سیاستی و تقریبی هوش مصنوعی و محتوای رسانه و همچنین نشست تخصصی هوش مصنوعی در والدگری و چگونگی آمادگی فرزندان برای آینده در سومین نمایشگاه رصتا که در مصلای امام خمینی (ره) در جریان است، برگزار شدند

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: هوش مصنوعی و نحوه مواجهه و بهره‌گیری از آن در حوزه‌های قانون‌گذاری، جامعه و تربیت فرزندان از جمله محور‌های بررسی شده در کارگاه فرصت‌ها و خلأ‌های سیاستی و نشست تخصصی جایگاه هوش مصنوعی در والدگری و آمادگی فرزندان برای آینده بود. 
کارگاه فرصت‌ها و خلأ‌های سیاستی و تقریبی هوش مصنوعی و محتوای رسانه و همچنین نشست تخصصی هوش مصنوعی در والدگری و چگونگی آمادگی فرزندان برای آینده در سومین نمایشگاه رصتا که در مصلای امام خمینی (ره) در جریان است، برگزار شدند. سیدعلی محسنیان، مدیر گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در کارگاه فرصت‌ها و خلأ‌های سیاستی و تقریبی هوش مصنوعی با اشاره به اینکه در زمینه فرصت‌ها و قانون‌گذاری در هوش مصنوعی دو حالت وجود دارد، گفت: یک اینکه ما قانون داریم، اما این قانون پاسخگوی نیاز هوش مصنوعی نیست. موضوع دیگر این است که ما قانونی برای هوش مصنوعی نداریم. سؤال اینجاست که آیا می‌شود هوش مصنوعی شما را در شرایطی قرار دهد که قانون متفاوتی دارد؟ بنابراین قانون داریم، اما باید خود را با هوش مصنوعی هماهنگ کند. 
وی ادامه داد: اولین چالش هوش مصنوعی در حوزه خبرگزاری و رسانه است. این موضوع هم می‌تواند خوب باشد و هم بد، چون با حرفه خبرنگاری دچار چالش خواهد شد. البته هوش مصنوعی در سطحی که بتواند پاسخگوی شما باشد، نیست، اما اگر بتواند در سطح مطلوبی قرار بگیرد، نیاز ما به خبرنگار‌ان و نویسندگان را با چالش مواجه خواهد کرد. 
مدیر گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: حوزه بعدی حوزه فیلم و سریال است که هوش مصنوعی می‌تواند در تمام لایه‌ها نفوذ کند. بنابراین ما می‌توانیم در صنعت فیلم و سریال به دنبال مسائل آن باشیم که ببینیم چه اتفاقاتی را رقم خواهد زد. البته هوش مصنوعی می‌تواند مفید واقع شود، اما می‌تواند خطراتی، چون اخبار جعلی و نقض حقوق کاربران را رقم بزند. پس حضور هوش مصنوعی در فیلمنامه‌نویسی، پیش‌تولید، پس‌تولید، بازیگران، صدا و در تجزیه و تحلیل رفتار مخاطبان می‌تواند آسیب‌زا باشد. سومین مورد صنعت تبلیغات است. 
محسنیان در ادامه بیان کرد: بخش دیگر، توسعه‌دهندگان و شتابزدگان هوش مصنوعی هستند. سؤال اینجاست که هوش مصنوعی می‌تواند به نقطه‌ای برسد که آدمی را باید از نو ساخت یا عالمی را؟ همچنین این موضوع که نیاز است دستگاه جدیدی تولید شود یا خیر؟
 والدین، هوش مصنوعی و تربیت فرزندان
در نشست تخصصی هوش مصنوعی در والدگری و چگونگی آمادگی فرزندان برای آینده که با حضور دکتر ندا نورعلی، عضو انجمن سواد رسانه‌ای ایران برگزار شد، وی با تأکید بر اینکه باید هوش مصنوعی را به عنوان یک منبع بشناسیم، اظهار کرد: ما باید به عنوان والدین در جریان اتفاقات و اخبار روز مره باشیم و اصول اولیه هوش مصنوعی را بدانیم. امروزه صاحبان تکنولوژی استفاده از این ابزار را آنقدر راحت کرده‌اند که به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار فعالیت می‌کند و کار با این تکنولوژی جدید آسان شده است. پس ما باید زودتر از فرزندان خود تجربه‌گر هوش مصنوعی باشیم. این مدرس سواد رسانه‌ای افزود: بحث دیگری که در سواد رسانه حائز اهمیت است، نظارت بر فعالیت فرزندان خود در در دنیای جدید رسانه است. والدین باید با فرزند خود همراه باشند و اگر همراه و همدل فرزند خود نباشند، نمی‌توانند ارتباط موثری در این رابطه داشته باشند. 
 عضو انجمن سواد رسانه‌ای ایران بیان کرد: امروزه از هوش مصنوعی سوءاستفاده‌های بسیاری صورت می‌گیرد و اگر فرزندان با این آسیب‌ها آشنا باشند، فرزند به سوی آثار جعلی نخواهد رفت. بچه‌ها باید یاد بگیرند در این فضا از حریم خصوصی خود محافظت کنند. از فرزندان خود بخواهید هوش مصنوعی را مورد آزمایش قرار دهند. 
نورعلی تأکید کرد: هوش مصنوعی به‌طور ذاتی و سیستماتیک دارای سوگیری است، یعنی با اطلاعاتی که در اختیار ما قرار می‌دهد، می‌تواند از طریق الگوریتم‌ها و دستورالعمل‌ها به ما سوگیری بدهد. معمولاً حکمرانی‌ها سرعت‌عمل لازم را در تنظیم‌گری نخواهند داشت، بلکه خانواده می‌تواند با ارتقای سواد رسانه و آگاهی خود جهان جدیدی را کشف کند.

نظر شما