شناسهٔ خبر: 68716717 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در نشست خبری نخستین «جایزه جهانی شهر شعر» عنوان شد

بزرگان جهان در جایزه جهانی «شهر شعر» تهران

روزنامه جوان

طی یک‌سال اخیر و با آغاز حماسه «طوفان‌الاقصی» شاعران بسیاری درباره مظلومیت مردم غزه شعر سروده‌اند. امیدواریم بتوانیم در این جشنواره میزبان این شعر‌ها و شاعران آن سروده‌ها باشیم

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: دبیر اجرایی نخستین «جایزه جهانی شهر شعر» با بیان آنکه هویت‌بخشی با بازوی ادبیات به پایتخت ایران‌زمین از اهداف مهم این رویداد ادبی است، گفت: در جشنواره شاهد حضور شاعران نامدار از سراسر جهان خواهیم بود. تلاش می‌کنیم تا تهران را به پایتخت شعر جهان بدل کنیم و در این رویداد نگاه ویژه‌ای به غزه و صلح جهانی خواهیم داشت. 
نشست خبری اولین جشنواره «جایزه جهانی شهر شعر» با عنوان «رویداد بدون مرز پاسداشت شعر» با حضور میلاد عرفان‌پور، دبیر اجرایی جشنواره، محمدمهدی سیار، دبیر علمی این رخداد و مرتضی امیری‌اسفندقه، عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره «جایزه جهانی شهر شعر» برگزار شد. در ابتدای این نشست میلاد عرفان‌پور با اشاره به اینکه به میدان آمدن شهرداری تهران برای ادای دین خود در حوزه ایجاد توازن در بستر شعر و توجه به این شناسنامه فرهنگ، تمدن و ادبیات ایرانی است، گفت: برگزاری «جایزه جهانی شهر شعر» در کشورمان نمونه و نظیری ندارد و تلاش می‌کنیم تا این جایزه به مهم‌ترین رویداد ادبی کشور بدل شود. 

 شاعران نام‌آور جهان در تهران
عرفان‌پور با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم به واسطه «جایزه جهانی شهر شعر»، تهران را به‌عنوان پایتخت شعر جهان و یکی از قطب‌های مهم شاعری در دنیا معرفی کنیم، یادآور شد: تمام تلاش‌مان بر این است که آمدوشد شاعران برجسته جهان به ایران را افزایش دهیم و در همین جشنواره نیز شاهد حضور شاعران نامدار از سراسر جهان خواهیم بود. 
دبیر اجرایی «جایزه جهانی شهر شعر» درباره بخش جنبی این رویداد با محوریت «ایده‌پردازی برای فضای شهری» با محوریت شعر گفت: تردیدی در این مسئله وجود ندارد که شهر تهران به ویژه از منظر بصری نیازمند ایده‌هایی بکر و بدیع است. می‌توان این هویت‌بخشی را با بازوی ادبیات به پایتخت ایران‌زمین هدیه داد. در سراسر شهر تهران ایستگاه‌های مترو متعددی وجود دارد که نام بزرگان ادبیات ایران را دارد و این خود می‌تواند نخستین‌گام پیوند ادبی برای تطبیق پایتخت با جهان شعر و ادبیات ایرانی باشد. 
وی افزود: یکی از برگزار کنندگان این جشنواره سازمان زیباسازی تهران است. دلیل مشارکت هم همین ضرورت بود که حتماً باید نمود این رویداد بزرگ را در فضای شهری ببینیم، از این‌رو تفاوت‌هایی را به لحاظ بصری شهر تهران قبل و بعد از جشنواره خواهیم دید، که شامل این اتفاق باشد. همچنین در این میان بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی از عموم مردم دعوت می‌کنیم تا ایده‌های خود را برای پیوند فضای شهر تهران با شعر به دبیرخانه ارسال کنند. 
عرفان‌پور با اشاره به آنکه مسئله غزه، کودکان فلسطینی و موضوع پراهمیت صلح و عدالت جهانی در قالب بخش ویژه در نخستین «جایزه جهانی شهر شعر» در نظر گرفته شده‌است، خاطر نشان کرد: طی یک‌سال اخیر و با آغاز حماسه «طوفان‌الاقصی» شاعران بسیاری درباره مظلومیت مردم غزه شعر سروده‌اند. امیدواریم بتوانیم در این جشنواره میزبان این شعر‌ها و شاعران آن سروده‌ها باشیم. 

 همای زرین، جایزه جشنواره 
دبیر اجرایی جشنواره «جایزه جهانی شهر شعر» با برشمردن شاخص‌های ارزیابی اعتبار رویداد‌های ادبی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین این شاخص‌ها اعضای شورای سیاست‌گذاری و هیئت علمی جشنواره‌ها است؛ اینکه این افراد در چه سطح و چه جایگاهی در حوزه ادبی و علمی باشند. همین مسئله توجه و اعتبار جشنواره را برای همراهان با این رویداد بیشتر خواهد کرد. 
وی ادامه داد: دومین مؤلفه به سطح جوایز و هدایای برگزاری یک جشنواره جهت ارائه به برگزیدگان بازمی‌گردد. بر این مسئله تأکید دارم در کنار نگاه کیفی به جشنواره تلاش کردیم تا از نظر تعداد جوایز، کیفیت و میزان جوایز نقدی در راستای پاسداشت شاعران کشورمان بیشترین نگاه توأم با تکریم را داشته باشیم. 
عرفان‌پور در تشریح شاخصه سوم ارزیابی کیفیت جشنواره‌های ادبی به بعد رسایی رسانه‌ای آن اشاره کرد و گفت: این مسئله امری طبیعی است که هر چه جشنواره‌ها در بعد رسانه‌ای فعالیت بهتری داشته باشند؛ قطعاً گوی سبقت را از دیگر رخداد‌ها خواهند ربود. 
دبیر اجرایی جشنواره «جایزه جهانی شهر شعر» با تأکید به اینکه این جایزه ادبی از دو بخش عمده و دو بخش کلان‌محور تشکیل شده‌است، یادآور شد: بخش اول «جوایز ویژه شعر پارسی» به نام «همای زرین» است، در این بخش ۱۱ حوزه و ۱۱ موضوع شامل موضوعاتی، چون غزل، مثنوی، شعر سپید، شعر کوتاه، قالب نیمایی، شعر طنز، ترانه و تصنیف، شعر بلند و منظومه شعر کودک و نوجوان برای شرکت شاعران پیش‌بینی شده‌است. بخش ویژه‌ای به نام «نگاه نو» نیز وجود دارد که به آثار نوگرا و خلاقانه‌ای که ممکن است در قالب‌های رایج نگنجند، می‌پردازد و داوران به این بخش توجه می‌کنند. این‌ها بخش‌هایی هستند که نگاه صورت‌گرایانه دارند. 
عرفان‌پور در خصوص دو بخش دیگر افزود: بخش دیگر شعر با گویش‌های محلی است. اغلب در کشور کمتر به شعر‌هایی که با گویش‌های محلی سروده می‌شوند، توجه کردیم. بخش دیگر نیز بخش بین‌المللی است که با رایزنی که با کشور‌ها و قاره‌های مختلف خواهیم داشت، جشنواره‌ای در نقاط مختلف برگزار خواهد شد. 

 خاصیت شعر محمدی
مرتضی امیری اسفندقه، عضو شورای سیاستگذاری این رویداد در ادامه این نشست گفت: خاصیت شعر محمدی است، خوشخو، خوش بو و شعر وحدت‌آفرین است. اگر قرار باشد بین یک شهر و شهری دیگر و استان و استانی دیگر یا کشور و کشوری دیگر ارتباط زمینی و هوایی برقرار شود، چقدر باید هزینه کرد؟ شعر پارسی هزار سال عهده دار این وظیفه بوده‌است. 
محمد مهدی سیار، دبیر علمی این رویداد نیز در بخش پایانی این نشست گفت: شعر مزیت و وجه تمایز انسان از بقیه موجودات است، دانستن نام‌ها و بهره‌مندی از زبان است، بنابراین زبان جایگاه مهمی دارد. همچنین انسان میل به زیبایی دارد. 
وی تأکید کرد: شعر پیوند زبان و زیبایی است و زبان را وقتی به اوج برسانی شعر می‌شود، بنابراین شعر اصل حیات آدمی است و همانطور که راه ساخته‌است، خانه هم ساخته است. یکی از مسائلی که کلانشهر را ناپسند کرده‌است، گم شدن عاطفه و یکدست شدن همه چیز است. بازگشت شهر به آرمانشهر که می‌تواند کار شاعران باشد یک مسئولیت بزرگ است.

نظر شما