شناسهٔ خبر: 68716398 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

توافق با اروپایی‌ها برای شیوه‌نامه جدید صادرات پسته/

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از توافق با اروپایی‌ها برای شیوه‌نامه جدید صادرات پسته خبر داد و گفت: برای اینکه بتوانیم تولید خوبی داشته باشیم باید از باغداری معیشتی عبور و وارد یک باغداری مدرن شویم و تولید را تجاری کنیم.

صاحب‌خبر -

محمدمهدی برومندی امشب ۲۷ شهریورماه در هشتمین جشنواره ملی پسته در رفسنجان، اظهار کرد: ستاد عالی پسته در سطح ملی در وزارتخانه داریم و مسائل و مشکلات کشاورزان در آن ستاد مطرح و پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: در وزارت جهاد کشاورزی با همراهی کشاورزان و بهره‌برداران باید دسترسی، پایداری در تولید و سلامت در غذا را دنبال کنیم. ایران کشور خشک و نیمه‌خشک در دنیا است و از سویی با تغییر اقلیم مواجه شده‌ایم، کشاورزان با همه این مشکلات تلاش‌های فراوانی می‌کنند تا محصولات را در این شرایط تولید کنند.

برومندی ادامه داد: در تولید مازاد بر مصرف سالانه حدود ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی محصولات کشاورزی داریم که ۳ میلیارد دلار آن مربوط به زیربخش‌های باغبانی کشور است. در شرایطی که در باغبانی کشور ۱۸ درصد خاک را در اختیار دارد، ۳۸ درصد اشتغال بخش کشاورزی و ۵۰ درصد درآمد ارزی را با تولید ۲۶ میلیون تن انواع محصولات باغبانی تأمین می‌کند.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در ایران سه میلیون هکتار باغ وجود دارد که قریب به ۶۰۰ هزار هکتار آن باغات پسته است. بنابراین یکی از مهمترین محصولات باغبانی کشور، پسته است و از درآمد ارزی سه میلیارد دلاری قریب به یک میلیارد دلار مربوط به محصول پسته است و ازاین‌جهت محصول پسته حائز اهمیت است.

برومندی افزود: رفسنجان خاستگاه و پایتخت پسته جهان است و بایستی به این حوزه اهتمام ویژه داشته باشیم‌.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد کشاورزان ایرانی زیر سه‌، چهار هکتار زمین دارند که مشکلات فراوانی در تکمیل زنجیره ارزش ایجاد می‌کند، افزود: برای اینکه بتوانیم تولید خوبی داشته باشیم باید از باغداری معیشتی عبور و وارد یک باغداری مدرن شویم و تولید را تجاری کنیم. دنیا نیز به همین سمت رفته هم در تولید هم مصرف. در مصرف، کشورهای صادراتی ما حساس هستند که چه محصولی را تهیه کنند. سلامت غذا دغدغه مهم همه دولت‌هاست.

وی با بیان این‌که ما باید بسترهای تولیدمان شناسنامه داشته باشد، تصریح کرد: زمانی که تصمیم گرفتیم بازار چین را برای مرکبات ایران باز کنیم باغات را بازدید و برگ درخت و محصول ما را آزمایش کردند و این اقدامات منجر به صدور گواهی شده که ما می‌توانیم از امسال به چین مرکبات صادر کنیم.

وی از توافق با اروپایی‌ها برای شیوه‌نامه جدید صادرات پسته خبر داد و عنوان کرد: از سال گذشته چندین جلسه با اروپایی‌ها بر سر صادرات پسته داشتیم و با اروپائی‌ها در زمینه شیوه‌نامه جدید صادرات پسته به توافق رسیدیم.

برومندی اظهار کرد: در شرایطی که دنیا قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌ای برای سلامت غذا صادر می‌کند ایران به ۲۰۰ کشور دنیا محصول صادر می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: در مصرف کود در ایران جزو کشورهای کم‌مصرف هستیم و متوسط مصرف سموم ما کمتر از یک کیلوگرم در هکتار است. در دو سه سال اخیر وزارتخانه تلاش کرده بسیاری از سموم پرخطر را از سبد سم کشور خارج کند اگر چه ایرادات و دغدغه‌های موجود در این جلسه را بادقت مورد تحلیل و بررسی قرار داده و این مسائل و مشکلات را حل می‌کنیم‌.

برومندی در ادامه عنوان کرد: در بحث بازگشت ارز کسی که با این مشکلات پسته تولید می‌کند با کسی که فولاد تولید می‌کند نباید یکی باشد. چند نامه به بخش بازرگانی در این خصوص نوشتم. باید بدانیم در پسته رقیبی مانند آمریکا داریم و باید از تولیدکننده و صادرکننده داخلی حمایت شود.

وی یادآور شد: متاسفانه در کشور شناسنامه باغ نداشتیم تاکنون حدود ۵۰۰ هزار هکتار از باغات کشور دارای شناسنامه باغ شده است و این طرح تا شناسنامه دار شدن تمامی باغات ادامه دارد تا بتوانیم برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: پژوهشکده پسته باید بتواند ارقامی معرفی کند که با شرایط اقلیمی سازگار باشد. موضوع آب، پاشنه آشیل کشاورزی در رفسنجان و استان کرمان است. برخی مسائل از جمله انتقال آب با همکاری وزارت نیرو در سطح شهرستان و استان قابل‌حل است. باید تلاش کرد مکانیزاسیون را در مراحل فرآوری پسته داشته باشیم.

نظر شما