شناسهٔ خبر: 68716272 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

ارزیابی روزنامه اصولگرا از نشست خبری پزشکیان/ تاکید وزیر ارتباطات بر حل مسئله فیلترینگ

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

صاحب‌خبر -

ارزیابی روزنامه اصولگرا از نشست خبری پزشکیان

جوان نوشت: «می‌دانم که روزنامه‌نگاران حرفه‌ای از این‌گونه نشست‌ها راضی نیستند. نه پرسش‌ها چنگی به دل زد، نه پاسخ‌ها. از نظر ژورنالیستی پایان این نشست چیزی به داشته‌های خبری و تحلیلی یک روزنامه‌نگار اضافه نکرد. حتی اگر به خود من می‌گفتند پزشکیان به این سؤالات چه جوابی می‌دهد، با شناختی که در این مدت از او پیدا کرده‌ام، بیشتر پرسش‌ها را دقیقاً همین‌گونه جواب می‌دادم، با برخی جزئیات! اما از جهت عمومی و تجربه نشست‌های خبری احمدی‌نژاد و روحانی به‌نظرم خوب بود.

پزشکیان به‌گونه‌ای با همگان حرف می‌زند که کسی نمی‌تواند بگوید او با ما دعوا دارد، برخلاف آن دو رئیس‌جمهور اسبق! این ویژگی چیز کمی نیست و به او در ادامه کمک خواهد کرد. پزشکیان دنبال جواب‌های شاذ یا جلب‌توجه و تحریک و جریان‌سازی کاذب و خبرسازی برای خارجی‌ها هم نبود. باز برخلاف آن دو. می‌توان گفت به پرسش‌های معدودی که خوب بود، پاسخ کافی یا روشن نداد. اما وجه خوب این پاسخ‌ها این بود که می‌توانست وعده بیخود بدهد که نداد...

در این نشست خبری چند پرسش چیپ و با عرض معذرت سخیف هم مطرح شد، مثل «آیا حاضرید با رئیس‌جمهور امریکا دیدار کنید؟» یا آن نمایش غیرلازم و قطعاً دروغ که از کوچه‌پس‌کوچه‌ها آمدم تا کسی مرا نگیرد! واکنش رئیس‌جمهور به این پرسش‌ها هم نه خوب بود و نه بد. 

یک نقطه ضعف مشهود، مجری‌گری نشست بود. هرچند الیاس حضرتی با برخی انتصاب‌های نامیمون موجب واکنش دفتر رئیس‌جمهور شد تا از این پس هر انتصابی را با دفتر هماهنگ کند، اما انتخاب یک مجری ناوارد فقط به این دلیل که حضرتی و شرکای او بخواهند پیامی را منتقل کنند، ضربه‌زدن به کلاس نشست‌های خبری رئیس‌جمهور است. این بازی‌ها به درد صفحات لایی روزنامه اعتماد می‌خورد نه یک امر ملی. به‌ویژه آنکه مجری چندبار تذکر وقت به رئیس‌جمهور داد که بی‌احترامی، غلط و نشانه توهم بود.

این نشست، اما یک گرانیگاه اساسی داشت و اینکه رئیس‌جمهور گفت «برخی به من اعتراض می‌کردند که چرا گفتید مردم پای صندوق‌های رأی بیایند؟!» خب من جای هرکدام از خبرنگاران بودم می‌پرسیدم این‌ها چه کسانی بودند و آیا هنوز در کنار شما هستند؟! چنین آدم‌هایی بسیار خطرناک بوده‌اند و هستند...

رئیس‌جمهور باید برای نشست‌های خبری یا گفتگو‌های آتی با مردم، روی پرسش‌های خاص متمرکز شود. هرچند او در این نشست در مجموع نمره خوب گرفت.»

***

یک تذکر به مشاوران رئیس جمهور

فرهیختگان نوشت: «اهالی رسانه و سیاسیون ناظر به خاستگاه و نظام مسائل خود برداشت‌های متفاوتی از این کنفرانس خواهند داشت و احتمالا در مورد برخی مواضع، نقدهایی می‌کنند. مثلا رسانه‌های اصولگرا از برخی مواضع پزشکیان درخصوص سیاست داخلی انتقاد می‌کنند و اصلاح‌طلبان از اینکه مثلا چرا میرحسین موسوی را «اون یکی» خطاب کرده، شاکی می‌شوند اما عموم مردم از این جلسه چه برداشتی خواهند داشت؟

کلان‌تصویری که مردم از این جلسه می‌گیرند، چیست؟ مسعود پزشکیان تاکنون تصویری صادق، مردمی و پروتکل‌گریز از خود در اذهان ساخته است. کنفرانس دیروز احتمالا در تثبیت این تصویر موثر و موفق بوده اما آیا این تصویر برای اداره کشور کافی است؟ مردم از جایی به بعد علاوه‌بر صداقت و سلامت، کارآمدی، تسلط بر امور، وقوف بر جزئیات، توانایی تحلیل و بررسی موضوعات پیچیده و... را هم می‌خواهند و از این زاویه جلسه روز دوشنبه کمکی به دولت چهاردهم نمی‌کند. 

مشاوران رسانه‌ای و سیاسی رئیس‌جمهور که احتمالا برای جلسه امروز طراحی هم داشته‌اند، خوب است به تصویری که در 3 موضوع برای رئیس‌جمهور ساخته‌اند؛ دقت کنند و برآیندی از افکار عمومی بگیرند. فارغ از مواضع درست و اصولی‌ای که بعضا رئیس‌جمهور در حوزه‌های مختلف داشت، برخی مواضع دوشنبه در حوزه سیاست خارجی از ایشان تصویر فردی دور از موضوع و ساده‌ساز می‌سازد.

بخشی از این تصویر به دلیل عدم دقت در استخدام واژگان است و برخی به دلیل دور بودن از موضوعات مهم خارجی. به کار بردن جمله‌هایی چون «از خدا می‌خواهم با مصر رابطه داشته باشیم» یا «با آمریکا هم برادریم» و... از یک فرد عامی چندان عجیب نیست اما هرکدام از این عبارات در روابط بین‌الملل ممکن است معنایی داشته باشد که خیلی به نفع منافع کشور نباشد یا مثلا استفاده از لفظ «شوروی» به جای روسیه و «افغانی‌ها» به جای مهاجران شاید یک اشتباه لفظی ساده باشد ولی در ذهن مخاطب اثر منفی می‌گذارد.»

***

تاکید وزیر ارتباطات بر حل مسئله فیلترینگ

به گزارش مهر، ستار هاشمی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت اینترنت و ارتقا آن و همچنین فیلترینگ توضیح داد و اظهار کرد: بحث شبکه به طور کلی دو بعد متفاوت داد؛ یک بعد بحث کیفیت خدمات و ارتباطات است که مشخصاً در حوزه مأموریت وزارت ارتباطات قرار می‌گیرد و ما حتماً با جدیت را دنبال می‌کنیم و امیدواریم در بحث ارتقا کیفیت ارتباطات و دسترسی‌ها، خبرهای خوبی را به مردم بدهیم، یعنی تغییراتی که به معنای واقعی، مردم آن را در زندگی خود حس کنند.

وزیر ارتباطات افزود: یکی از مطالبه گران جدی در بحث اینترنت در خانه، پسرم است که پای کار شبکه است و مرتب مطالبه می‌کند و ما خودمان را مکلف می‌دانیم که این موضوع را با جدیت دنبال کنیم.

هاشمی در ادامه اعلام کرد که در حال حاضر یک تیم ویژه ای در بحث آسیب شناسی چالش‌های شبکه و کیفیت ارتباطات در وزارت ارتباطات مشغول به کار است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث سیاستگذاری، همانطوری که همه می‌دانیم این مقوله در وزارت ارتباطات انجام نمی‌شود اما ما ساز و کارهایی را در آنجا در نظر گرفته ایم که کنشگری فعال داشته باشیم و انشاالله در قالب سیاستگذاری‌های کلی، مدل‌ها و شیوه‌های جدیدی را به لایه سیاستگذاری ارائه دهیم و امیدوارم در این لایه اتفاقات خوبی بیفتد.

***

حضور سرزده رئیس جمهور در مجلس

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان که ظهر امروز بعد از نواخته شده زنگ پایان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس حاضر شد، طی سخنانی اظهار کرد: قصد سخنرانی ندارم و آمدم به مناسبت هفته وحدت در خدمت شما نمایندگان برای ایجاد وحدت باشم و اگر مشکلاتی وجود دارد، با هم همراهی کنیم. دغدغه‌ها و حرف های شما را گوش خواهیم داد و تا جایی که ممکن است آنها را عملی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اینگونه نیست که بگوییم از مجلس رای گرفتیم و هر کاری دلمان خواست انجام دهیم. ما به حرف‌هایی که به شما زدیم پایبندیم و به آن عمل می‌کنیم. حرف و نظر  و پیشنهاد شما را گوش داده و سعی می کنیم تا جایی که ممکن است به آن عمل کنیم.

وی ادامه داد: طبق قانون برنامه هفتم توسعه جلو می‌رویم  و هرجا نتوانستیم که آن را اجرا کنیم، به شما می گوییم این بند به این علت قابل اجرا نیست و شما راه‌حل بدهید. ان شاءالله وحدت و انسجام با هم دیگر داشته باشیم.

رییس جمهورتاکید کرد: ما صرفا شعار وفاق ندادیم، بلکه معتقدم اگر بخواهیم مشکل کشور را حل کنیم و در منطقه در مقابل تجاوز بیگانه بایستیم، وحدت هم در داخل کشور و هم با کشورهای اسلامی باید شکل بگیرد و دست از اختلاف بردایم.

وی تصریح کرد که سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و قانو ن برنامه هفتم توسعه میثاق ماست.

رئیس جمهور در پایان افزود: تلاش خواهیم تا جایی که از دست ما برمی‌آید و توان داریم، برنامه هفتم توسعه را اجرا کنیم و جایی هم که نتوانستیم اجرا کنیم، به شما می‌گوییم. هرکسی که مدعی است جلو بیاید و کمک کند و حاضریم اختیار داده تا آنچه ما بلد نیسیتم را اجرا کند.

پس از سخنان پزشکیان مجلس وارد جلسه غیرعلنی با رئیس جمهور شد.

دو روایت از نشست غیررسمی رئیس جمهور و نمایندگان

مصطفی پوردهقان، نماینده اردکان در گفت‌وگو با ایلنا، درباره حضور سرزده مسعود پزشکیان در مجلس شورای اسلامی گفت: اظهارنظر شخصی من این است هنگامی که رئیس ‌جمهور خارج از پروتکل‌ها و بدون برنامه‌ریزی محبت و لطف می‌کند به مجلس می‌آید در واقع به نماینده و به صورت غیرمستقیم به مردم حترام می‌گذارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نمایندگان از هر نقطه از خاک ایران در مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم نشسته‌اند، رئیس جمهور می‌آید صحبت می‌کند؛ این‌که ما بیاییم وارد تنش شویم درست نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فضای جلسه به سمت تنش رفت، گفت: متاسفانه برخی دوستان کم‌لطفی کردند و وارد حاشیه شدند اما نهایتا به خیر و خوشی تمام شد.

پوردهقان درخصوص بحث‌های مطرح شده در جلسه رئیس جمهور با نمایندگان بیان کرد: همان بحث‌های همیشگی که دارند را داشتند و مطرح کردند. از وفاق و همدلی گفتند، تاکید کردند اختلافات را باید کنار بگذاریم البته بحث ناترازی در حوزه انرژی و بنزین را هم مطرح کردند و گفتند که به شدت پیگیر هستند.

احمد نادری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه غیررسمی امروز مجلس با رئیس‌جمهور گفت: حضور آقای پزشکیان در مجلس به صورت سرزده بود. بعد از نواخته شدن زنگ مجلس یعنی ساعت ۱۱ ایشان در محل برگزاری جلسات علنی حضور پیدا کرد لذا این جلسه به صورت غیررسمی برگزار شد.

این عضو هیات رئیسه مجلس بیان کرد: در این جلسه ۱۴ نفر از نمایندگان صحبت کردند و رئیس‌جمهور هم به بیان اظهاراتی پرداخت که حول محور مسائل جاری و عمدتاً مشکلات اقتصادی بود و آقای پزشکیان به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

نادری ادامه داد: تعدادی از نمایندگان شائبه‌هایی درباره صحبت‌های روز گذشته رئیس‌جمهور در نشست خبری مطرح کردند که ایشان پاسخ داد؛ در نهایت این یک نشست صمیمی و با حضور سرزده رئیس‌جمهور در مجلس بود.

***

بازگشت دانشجویان تعلیقی ۲ سال اخیر به دانشگاه از مهر ۱۴۰۳

دکتر مسعود حبیبی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اظهار داشت: پس از حوادث سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در دانشگاه‌ها، احکامی از سوی کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها و کمیته مرکزی وزارت بهداشت، صادر شده بود که بعد از فروکش کردن حوادث، مقام معظم رهبری تاکید داشتند که باید با رأفت اسلامی با دانشجویان برخورد شود.

وی افزود: دکتر پزشکیان نیز از روز اول ریاست جمهوری تاکید داشت که حتماً احکام انضباطی دانشجویان معترض بازبینی شود و دانشجویان به تحصیل برگردند، چراکه بسیاری از دانشجویان نسبت به مراحل طی شده برای صدور حکم و همچنین لحاظ نکردن فرصت اعتراض و نداشتن فرصت دفاع، گلایه داشتند.

به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، برای افزایش انسجام ملی و علقه دانشجویان به کشور عزیزمان ایجاب می‌کرد تا با بخشش و بزرگ منشی با خطاهای احتمالی برخورد شود.

وی یادآور شد: در شیوه نامه اجرایی پیش بینی شده، رؤسای دانشگاه‌ها می‌توانند درخواست بررسی و بازبینی احکام، حتی احکام قطعی را به کمیته مرکزی انضباطی ارائه کنند و وزیر بهداشت نیز اختیار دارد که احکام کمیته انضباطی را معلق کند و پیشنهاد رسیدگی و تخفیف و بخشش احکام را به شورای مرکزی انضباطی ارائه دهد.

دکتر حبیبی با بیان اینکه تمام احکام کمیته انضباطی در دو سال گذشته چه حکم اخراج که البته زیاد نیست، چه انتقال به دانشگاه‌های دیگر و یا تعلیق، مشمول بررسی مجدد شد، از توقف تمامی احکام تا زمان بررسی مجدد خبر داد و گفت: این دانشجویان از ترم تحصیلی جدید در دانشگاه‌های خود ثبت نام کرده و مشغول به تحصیل می‌شوند.

سرپرست دانشگاه تهران منصوب شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی «سید حسین حسینی» را به عنوان «سرپرست دانشگاه تهران» منصوب کرد.

سیدحسین حسینی عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی این دانشگاه با مرتبه استادی است.

گفتنی‌ است؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نامه‌ای جداگانه‌ از خدمات و تلاش‌های «سید محمد مقیمی» در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.

***

انتقاد کیهان از سخنان عراقچی درباره برجام

کیهان نوشت: «اظهارات وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گوی تلویزیونی و درباره برجام و مذاکره با غرب، مستلزم به رسمیت شناختن پایمال‌سازی حقوق ایران و دارای تناقضات متعدد بود...

 برجام، با همه خسارت‌های هنگفت‌اش برای ایران، چهارچوبی برای توافق دیگر نبوده است، بلکه توافقی است که تعهدات ایران در آن نقداً و کاملاً انجام شده اما حقوق و امتیازات وعده داده شده به ایران زیر پا مانده است. بدین معنا وزارت خارجه حق ندارد از حقوق پایمال شده ایران صرف نظر کند و مانند بازی مار و پله، برگردد و مذاکره با طرف کلاهبردار را از صفر شروع کند، بی‌آن که تکلیف خسارت‌های ایران و حقوق پایمال شده‌اش معلوم باشد...

بن‌بست مذاکرات برجام به این علت بود که دولت بایدن حاضر به لغو تحریم‌ها و دادن تضمین معتبر درباره عدم تکرار عهدشکنی نبود؛ مشکلی که همچنان سر جای خود باقی است و از اراده و عهده اروپا هم خارج است. آنها بر خلاف دولت آقای پزشکیان، مطلقاً پالسی درباره مذاکره برای جبران اشتباهات خود نداده‌اند.

سخن آقای عراقچی بدین معناست که خسارت‌دیدگی هنگفت ایران، نادیده انگاشته شود و سراغ توافق دیگری بدون تأمین حقوق پایمال شده ایران برویم. وزیر خارجه توضیح نمی‌دهد که چگونه می‌شود با طرف کلاهبردار - بدون اخذ حقوق پایمال شده در توافق قبلی- توافق جدید کرد؟

از طرف دیگر، طرف اروپایی نشان داد فاقد کمترین اراده مستقل و فاقد اهلیت است. در این میان، آمریکایی‌ها (هم ترامپ و هم بایدن) نشان دادند نه‌تنها بنای جبران ندارند، بلکه باج‌هایی فراتر از برجام می‌خواهند! در این صورت، ادعای توافق با اشکال دیگر، صرفاً تضعیف موضع به حق ایران و پذیرش رسمی پایمال کردن حقوق کشورمان است.»

 

 

نظر شما