شناسهٔ خبر: 68714787 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رنج‌نامه کشاورزان پسته‌کار رفسنجانی از زبان نماینده مردم در مجلس

حسین میرزا اسدی

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی به بیان بخشی از مشکلات و گرفتاری‌های کشاورزان رفسنجانی در موضوع محصول پسته پرداخت.

صاحب‌خبر -

احمد انارکی‌محمدی شامگاه امروز ۲۷ شهریورماه در هشتمین جشن ملی پسته رفسنجان ایام ربیع الاول و میلاد با سعادت حضرت محمد(ص) و امام صادق(ع) را تبریک گفت و اظهار کرد: مردم رفسنجان از ۲۵۰ سال پیش باغ‌های پسته را با زحمت و مشقت زیادی ایجاد کردند و در حال حاضر، به دلیل عدم برنامه و آگاهی و علم و دانش که مقصر آن دولت‌ها هستند با مشکلات عدیده مواجه هستند بنابراین آموزش امری مهم است تا کشاورزان موفقیت را حاصل کنند که این امر مغفول شده است.

وی افزود: زمانی ۶۰ هزار حلقه چاه کشاورزی در ایران داشتیم و الان ۸۶۰ هزار حلقه وجود دارد، تا سال ۹۰ دبی آب هم بالا رفته ولی از سال ۹۰ نمودار دبی آب کاهش یافته و نشان می‌دهد آب سفره‌های زیرزمینی کاهش یافته است و نشان می‌دهد آب نیست و باید فکری برای این قضیه داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر چه بحث‌های انتقال آب خلیج فارس وجود دارد اما اصل قضیه این است که باید صرفه جویی کرد. ۹۷ درصد آب در کشاورزی و بخش کمی در صنعت صرف می شود. همه جا این محدودیت وجود دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: امسال در بحث کشت پسته، گنبد گرمایی دو ماه بر سر کشاورزان ما بود و ۵۳ درصد یا بیشتر محصول پسته به دلیل خاموشی و قطعی مکرر برق و گرما از بین رفت.

سهم ۱.۴ میلیارد دلار پسته از صادرات محصولات کشاورزی

انارکی محمدی با بیان اینکه ۹۵ درصد پسته صادر می‌شود، افزود: بیش از یک میلیون تن خرما تولید که ۴۰۰ هزار تن آن صادر می‌شود و مابقی مصرف داخلی است اما برای پسته تنها ۵ درصد مصرف داخلی و مابقی صادرات است به نحوی که از ۳.۶ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی،  ۱.۴ میلیارد دلار مربوط به صادرات پسته است. پسته یکی از محصولات ارزآور بوده است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس به بحث صادرات پسته اشاره و عنوان کرد: با وزیر اقتصاد صحبت کردیم که یا بحث تهاتر را ایجاد کنید یا به کشاورزان اجازه دهید که تکنولوژی جدید را وارد باغات کنند. کمترین تکنولوژی را داریم و تولیدی که هیچ تکنولوژی نداشته باشد چطور می‌تواند با دنیا رقابت کند؟ هیچ تبادل و تجارت خوبی صورت نمی‌گیرد بنابراین برگشت ارز باید به صورت تهاتری باشد که شرکت تعاونی پسته در سال‌های قبل سموم و ماشین‌آلات و ... را وارد می‌کرد که امروز هم می‌توانیم این موضوع را دنبال کنیم.

وی افزود: بحث دیگر ما بازار جهانی است که بازارهای جدید را باید ایجاد کرد. آمریکا رقیب ما در بازار پسته است و در اسپانیا و یونان کشت‌های جدید صورت می‌گیرد. بنابراین دنبال بازار جدید هستیم تا کشورهای دیگر از جمله اوراسیا مالزی روسیه و هند بخشی از بازار را به آنجا برسانیم.

انارکی محمدی ادامه داد: بحث بعدی سموم است. کشاورزان حتی بیش از ۲۰ بار سمپاشی کرده‌اند اما این سموم همه پارازیت‌ها را از بین برده اما آفت‌ها را سازش‌پذیر و قوی‌تر کرده است. یک مشت سم و کود زیرپله‌ای تولید می‌شود و هیچ نظارتی بر بازار سموم نیست و به اسم سموم ایرانی و خارجی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه شرمنده کشاورزان در بحث گازوئیل و سوخت هستیم و باید حمایت صورت گیرد، یادآور شد: در بحث انتقال حوضه به حوضه، جاهایی داریم که درخت ۵۰ ساله دارد اما زمین را نمی‌توان آب داد چون آب نیست اما در زمین سنگلاخ دیگر آب وجود دارد اما اجازه انتقال این آب به زمین مثمر نیست و قانون مشکل دارد که اصلاح قانون تعادل بخشی نیاز است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس اظهار کرد: در بحث آفلاتوکسین هم آموزش لازم است هم می‌توانیم کار را انجام دهیم چرا که هنوز بحث افلاتوکسین نبود رفسنجان کریدور صادراتی بود اما امروز هر کسی صادرکننده شده است. باید از ظرفیت کشورهای عضو شانگهای و بریکس جهت صادرات پسته استفاده شود چرا که رفسنجان به دلیل تک محصولی و مشکلات زندگی مردم لازم است به این مهم توجه شود.

انتهای پیام

نظر شما