شناسهٔ خبر: 68714774 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاندار:

استان مرکزی به قطب صنعت نیروگاه‌های خورشیدی کشور تبدیل می شود

علی فرقانی

استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی به لحاظ ظرفیتی که دارد، به قطب صنعت نیروگاه‌های خورشیدی کشور تبدیل خواهد شد و در حال حاضر نیز در موقعیت ممتازی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

فرزاد مخلص‌الائمه سه‌شنبه، ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۳ در جریان آغاز عملیات اجرایی احداث نیروگاه خورشیدی ۱۲۰ مگاواتی متانول کاوه و نیز بازدید از مراحل ساخت طرح توسعه نیروگاه رودشور زرندیه که با حضور وزیر نیرو انجام شد، با اشاره به اینکه طرح توسعه نیروگاه رودشور زرندیه یکی از طرح‌های راهبردی صنعت برق کشور است، اظهار کرد: احداث نیروگاه خورشیدی ۱۲۰ مگاواتی به همت گروه صنعتی کاوه در زرندیه نیز جزو نیروگاه‌های مقیاس بزرگ این حوزه در کشور محسوب می‌شود و امیدواریم هر دو طرح در سال آینده به بهره‌برداری رسیده و وارد مدار خدمت‌رسانی شود.

وی با بیان اینکه استان مرکزی در جنگ بین باد و خورشید و نفت و گاز در موقعیت درستی واقع شده است، گفت: این استان به لحاظ ظرفیتی که دارد به قطب صنعت نیروگاه‌های خورشیدی کشور تبدیل خواهد شد و در حال حاضر نیز در موقعیت ممتازی قرار دارد.

استاندار مرکزی در ادامه گفت: بزرگترین کارخانه تولید تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی غرب آسیا در شهرستان خمین استان مرکزی مستقر است و با ظرفیت حدود دو هزار و ۴۰۰ مگاوات، تجهیزات تولید می‌کند و فاز اول آن به دست رئیس جمهور شهید و فاز دوم نیز توسط وزیر سابق نیرو به بهره‌برداری رسید. این کارخانه برای ظرفیت پنج هزار مگاوات در فازهای بعدی هدفگذاری شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی چند نیروگاه خورشیدی در استان مرکزی گفت: از ظرفیت ۱۰ هزار مگاواتی احداث نیروگاه‌های خورشیدی که در دولت سیزدهم هدفگذاری شده است. سهم استان مرکزی هزار و ۶۰۰ مگاوات است که در حال حاضر تخصیص زمین و انجام عملیات اجرایی هزار و ۶۶۰ مگاوات انجام شده است.

مخلص الائمه به اجرای نیروگاه خورشیدی ۱۴۰ مگاواتی در شهرستان محلات اشاره کرد و گفت: همراهی مجموعه منابع طبیعی کشور با طرح راهبردی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر می تواند موجب تسریع در بهره برداری طرح‌ها شود.

وی با بیان اینکه ساوه و زرندیه قطب صنایع غیرنفتی کشور هستند، گفت: هیچ راهی برای برطرف کردن ناترازی انرژی وجود ندارد مگر اینکه به سمت و سوی اجرای طرح های انرژی‌های تجدید پذیر باشیم تا بیش از نیاز استان اقدام به تولید انرژی کنیم.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه مزیت صنعتی استان مرکزی موجب شده است که بیشترین مصرف برق استان در مصارف صنعتی باشد، گفت: امسال ۹۳ درصد مصرف خانگی برق در استان مرکزی پائین تر از الگوی مصرف بود و جزو رتبه های برتر کشور بوده که نشانگر همراهی مردم و صنعتگران در مصرف بهینه است تا بتوانیم از فصل گرمای شدید عبور کنیم.

وی با اشاره به بهره برداری از طرح های انرژی تجدید پذیر در استان مرکزی از سال آینده بیان کرد: در حال حاضر ۲۳ دستگاه اداری استان مرکزی از جمله استانداری مرکزی با تخصیص اعتبارات دولتی به انرژی خورشیدی متصل هستند.

گفتنی است عملیات اجرایی احداث نیروگاه خورشیدی ۱۲۰ مگاواتی متانول کاوه با حضور وزیر نیرو در زرندیه آغاز شد. نیروگاه خورشیدی ۱۲۰ مگاواتی متانول کاوه با مدیریت و سرمایه گذاری ۶۰ میلیون دلاری گروه صنعتی کاوه ظرف مدت ۶ ماه در شهرستان زرندیه استان مرکزی به بهره برداری خواهد رسید.

نیروگاه رودشور زرندیه نیز در کیلومتر ۴۳ آزادراه تهران ساوه واقع شده است و در حال حاضر سه واحد ۳۰۷ مگاواتی گازی فعال دارد که به دنبال راه‌اندازی واحد بخار این نیروگاه، ۳۴۵ مگاوات دیگر بدون مصرف سوخت مازاد، به ظرفیت کل نیروگاه افزوده می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما