شناسهٔ خبر: 68714488 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

جزئیات حمله تروریستی گسترده به اعضای حزب‌الله در لبنان/سفیر ایران چگونه زخمی شد؟

دقایقی قبل یک حمله تروریستی ترکیبی از طریق انفجار دستگاه های «پیجر» نیروهای محور مقاومت در لبنان و سوریه را هدف قرار داد. در این حمله ده ها عضو حزب الله و سفیر ایران در بیروت زخمی شدند. خبرآنلاین گزارش می دهد.

صاحب‌خبر -

رسول سلیمی: دقایقی قبل در جریان یک حمله ترکیبی، تعدادی از نیروهای حزب الله لبنان هدف قرار گرفتند. این حمله که با انفجار همزمان دستگاه های پیام رسان الکترونیکی موسوم به پیجر صورت گرفت، از ناحیه کمر، دست و سر، افراد را زخمی کرد. در جریان این حمله که به طور مشخص با آلوده کردن نرم افزار دستگاه های الکترونیکی پیجر اعضای محور مقاومت انجام شد گمانه زنی ها حاکی از آن است که از یک فناوری پیشرفته و یک رخنه انسانی گمراه کننده برای ورود دستگاه های آلوده شده به تشکیلات حزب الله استفاده شده است.

در این راستا منابع امنیتی به رویترز  گفتند که بیش از ۱۰۰۰ نفر، از جمله اعضای حزب الله، در اثر انفجار پیجرهایی که برای برقراری ارتباط استفاده می کنند، در سراسر لبنان زخمی شدند. شبکه المنار، که از سوی حزب الله اداره می شود، گفته این دستگاه ها «در دست دارندگان آنها در مناطق لبنان منفجر شد.»

خبرآنلاین در گزارشی درباره جزئیات کار دستگاه های منفجر شده نوشته «پیجر دستگاه قابل‌حملی است که از آن برای دریافت پیام‌های متنی (حرف و عدد) و صوتی با کمک امواج رادیویی استفاده می‌شود. با دستگاه پیجر تنها می‌توان پیام را دریافت کرد و فرستادن پیام به آن با تلفن انجام می‌شود. پیجرها در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی توسعه یافتند و در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند، تا اینکه جای خود را به تلفن‌های همراه دادند و اکنون در موارد خاص استفاده می‌شوند.»

جزئیات حمله تروریستی گسترده به اعضای حزب‌الله در لبنان/سفیر ایران چگونه زخمی شد؟

در همین حال، آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام حزب الله لبنان گفت که دست کم ۱۵۰ نفر، از جمله اعضای این گروه، در مناطق مختلف این کشور در اثر انفجار پیجرهایی که حمل می کردند، زخمی شدند. این مقام اذعان کرده که این انفجارها نتیجه «یک عملیات امنیتی بود که دستگاه ها را هدف قرار داد.»

 چه آنکه بعد از انتشار خبر این حمله، خبرگزاری مهر هم گزارش داد مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان، در یکی از این انفجارها مجروح شده است. دقایقی بعد نرگس قدیریان، همسر آقای امانی در شبکه ایکس نوشت «او در حادثه پیجر در بیروت کمی زخمی شده اما حالشان خوب است و به خیر گذشته است» خبرگزاری فارس هم گزارش داد سفیر ایران در لبنان، جراحت سطحی دارد و در بیمارستان تحت نظر است.

این در حالی است که صلیب سرخ لبنان گفته بیش از ۵۰ آمبولانس و ۳۰۰ کارمند فوریت های پزشکی برای کمک به قربانیان اعزام شده اند. فراس ابیاض، وزیر بهداشت لبنان گفت که صدها نفر در این انفجارها زخمی شده اند، اما مقامات هنوز در تلاش هستند تا آمار دقیقی را جمع آوری کنند. آنچنان که عکس ها و ویدیوهایی از حومه جنوبی بیروت در شبکه های اجتماعی و رسانه های محلی منتشر شده که مردم را نشان می دهد در حالی که روی پیاده رو دراز کشیده اند و زخم هایی روی دست ها یا نزدیک جیب شلوارشان وجود دارد.

در همین راستا یک مقام حزب الله به رویترز  گفته که انفجار پیجرها «بزرگترین نقض امنیتی» است که این گروه در طول نزدیک به یک سال جنگ با اسرائیل با آن مواجه شده است. یک مقام اطلاعاتی لبنان  نیز که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری ها گفته که این حادثه پس از انفجار پیجرهای متعلق به اعضای حزب الله در سراسر لبنان رخ داد.

جزئیات حمله تروریستی گسترده به اعضای حزب‌الله در لبنان/سفیر ایران چگونه زخمی شد؟

شواهد فعلی نشان می دهد اکثر انفجارها در جنوب لبنان و در منطقه ای بوده که شهرک های مسکونی نیروهای مقاومت حزب الله سکونت دارند. خبرگزاری ملی لبنان  نیز گزارش داد که دستگاه های پیجر «هک شده» در شهرهای علی النهری و ریاق در دره بقاع در مرکز لبنان منفجر شدند و تعداد قابل توجهی از افراد زخمی شدند. هر سه مکان پایگاه های حزب الله هستند.

 موج انفجارها حدود یک ساعت پس از انفجارهای اولیه که حدود ساعت ۳:۴۵ بعد از ظهر به وقت محلی  رخ داد و ادامه یافت. بلافاصله مشخص نشد که این دستگاه ها چگونه منفجر شده اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس  گزارش داد که «در حومه جنوبی بیروت و سایر مناطق «سیستم پیجر دستی با استفاده از فناوری پیشرفته منفجر شد و ده ها زخمی گزارش شده است.»

زینا خضر خبرنگار الجزیره  که از بیروت گزارش می داد گفت به نظر می رسد این بمب ها در یک حمله هماهنگ هک و منفجر شدند که نشان می داد یک «تحول عمده» در منازعه بین اسرائیل و حزب الله لبنان است. او گفت که «انفجارهای تقریبا همزمان» در جنوب لبنان، در شرق کشور و در حومه جنوبی بیروت گزارش شده است.

کارشناسان می گویند باتری های لیتیومی در صورت گرم شدن بیش از حد می توانند دود کنند، ذوب شوند و حتی آتش بگیرند. باتری های لیتیومی قابل شارژ در محصولات مصرفی از تلفن همراه و لپ تاپ گرفته تا خودروهای برقی استفاده می شود. آتش سوزی باتری لیتیومی می تواند تا ۵۹۰ درجه سانتیگراد (۱,۱۰۰ فارنهایت) بسوزد.

جزئیات حمله تروریستی گسترده به اعضای حزب‌الله در لبنان/سفیر ایران چگونه زخمی شد؟ یک دستگاه پیجر

گزارش‌ها در لبنان نیز حاکی از آن بوده که انفجار پیجرها با داغ شدن بیش از حد باتری لیتیومی همراه بوده است. به گزارش خبرآنلاین، این باتری‌ها درصورتی‌که بیش از اندازه داغ شوند ممکن است ذوب شوند و آتش بگیرند. از باتری‌های لیتیومی قابل شارژ در طیف گسترده‌ای از محصولات از گوشی‌های موبایل گرفته تا لپ‌تاپ و خودروهای برقی استفاده می‌شود. آتش ناشی از انفجار این باتری‌ها می‌تواند حرارتی تا ۵۹۰ درجه سانتی‌گراد تولید کند.

یک تحلیلگر نظامی و سیاسی مستقل به الجزیره  گفته «حزب الله برای جلوگیری از شنود ارتباطات اسرائیل به شدت به پیجرها متکی است، و او حدس می زند که پیجرها قبل از توزیع بین اعضای حزب الله باید دستکاری می شدند.»

ناظران سیاسی می گویند احتمالا این حمله اولیه اگرچه با هدف آسیب به اندام های حیاتی اعضای حزب الله بوده اما هدف دوم و عملیات اصلی اسرائیل، جمع آوری اطلاعات افراد زخمی است که اکنون در بیمارستان های لبنان بستری هستند.

311213

جزئیات حمله تروریستی گسترده به اعضای حزب‌الله در لبنان/سفیر ایران چگونه زخمی شد؟ جزئیات حمله تروریستی گسترده به اعضای حزب‌الله در لبنان/سفیر ایران چگونه زخمی شد؟ جزئیات حمله تروریستی گسترده به اعضای حزب‌الله در لبنان/سفیر ایران چگونه زخمی شد؟

نظر شما