شناسهٔ خبر: 68713705 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

امروز انجام شد؛

توقف تخریب مسجد کازرونی توسط دادستانی اصفهان

بامداد امروز هیات امنا اقدام به تخریب خانه ضلع جنوبی مسجد کازرونی کرد و در اثر این تخریب ستون ضلع جنوبی شبستان مسجد از دیوار جدا و سقف شبستان به سمت پایین خم شد، در این ارتباط سخنگوی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از توقف این عملیات با ورود دادستان اصفهان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، مسجد کازرونی، توسط علی اکبر کازرونی معمار مشهور دوره پهلوی بنا شده است، معماری که هوش اصیل و علم وافر وی را در زمان خود در قد وقواره دانشمند بزرگ شیخ بهایی برشمرده اند.

این مسجد که دارای ویژگی های ارزشمندی است گرچه بیش از ۸۰ سال قدمت دارد و به عبارتی در دوره معاصر بنا شده است، یکی از بی نظیرترین معماری های مساجد را به خود اختصاص داده است، به نوعی که از زمانی که از درب مسجدقدم به ایوان ورودی بگذاریم، هنگام ورود از ایوان به حیاط زیبای مسجد و زمان داخل شدن به شبستان با وجود چرخش های متعدد همواره رو به «قبله» قرار می گیریم.

متاسفانه با وجود تاکید روسای سازمان میراث فرهنگی از جمله مرحوم کازرونی و محمد بهشتی و تاکیدات جدید وزرای میراث فرهنگی بر ارزشمند بودن این مسجد، این بنا در سالهای اخیر به میدان اختلاف میان هیئت امنا و میراث دوستان مبدل شده است.

هیئت امنای مسجد هر بار دور ازچشم میراث فرهنگی اصفهان که تاکنون چندین بار هیئت بازرسی به مسجد فرستاده است، شبانه دست به تخریب مسجد می زند با این بهانه که مسجد جایی برای وضو گرفتن بانوان ندارد یا نیازمند فضاهای اضافه تری است و دیگر موارد، این در حالی است که این مسجد از قدیم دارای وضوخانه زنانه با معماری بسیار زیبا و مجزا در جوار وضوخانه مردانه بوده که متاسفانه به آبدارخانه مبدل شده است!!

از سویی زمین پشتی مسجد نیز به منظور ایجاد همین الحاقات (کاربرد فرهنگی) خریداری شده است و بهانه هیئت امنا که البته ۶ ماه است، دوران مدیریت آنها بر مسجد به اتمام رسیده است! در این زمینه نیز از سوی مسئولان مربوطه و میرث فرهنگی پذیرفته نشد.

تخریب شبانه خانه ضلع جنوبی مسجد کازرونی

با توجه به تکرار تخریب شبانه مسجد در ماه های اخیر، در نهایت دادستانی به موضوع حفاظت از این مسجد ورود کرده است اما بار دیگر بامداد امروز هیئت امنا اقدام به تخریب خانه ضلع جنوبی مسجد کازرونی کرد و در اثر این تخریب ستون ضلع جنوبی شبستان از دیوار جدا و سقف شبستان به سمت پایین خم شد.

در این راستا شهرام امیری سخنگوی میراث فرهنگی اصفهان اظهار کرد: هیات امنا مجوزی از سوی شهرداری برای تخریب مسجد کازرونی نداشته است اما ساعت چهار بامداد امروز، اقدام به تخریب خانه مجاور مسجد بدون حضور ناظر میراث فرهنگی کرده بود که به محض مطلع شدن از این موضوع، در محل حضور پیدا کردیم و با حکم معاون دادستان اصفهان این عملیات متوقف شد؛‌خانه یاد شده دیوار به دیوار شبستان مسجد کازرونی است و در طرح هیات امنا قرار است در طرح توسعه مسجد کازرونی قرار گیرد.

وی گفت: قرار بود طرحی از سوی هیئت امنا با نظر احمد منتظر پیشکسوت میراث فرهنگی اصفهان ارائه شود و در این طرح هم نظر هیئت امنا و هم نظر دوستداران میراث فرهنگی اعمال شود.

امیری افزود: هنوز چنین طرحی در اختیار ما قرار داده نشده است و معاون دادستان اصفهان دستور داد که هرگونه تخریبی در مسجد کازرونی به طور کامل متوقف شود تا نظر وزارتخانه میراث فرهنگی به استان اصفهان ابلاغ شود.

هیئت امنا نمی‌تواند به ساختمان مسجد دست بزند

وی گفت: هیئت امنا صرفا با نظارت مستقیم ناظر میراث فرهنگی اجازه دارد هر زمان که شهرداری و پلیس راهور مجوز بدهند، برای آوربرداری خانه تخریب شده اقدام کند.

امیری افزود: هیئت امنا نمی‌تواند به ساختمان مسجد دست بزند تا وزارت میراث تصمیم نهایی را در این رابطه اتخاذ و به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان اعلام کند.

نظر شما