شناسهٔ خبر: 68711661 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چند خبر سینمایی؛

«گوشواره‌های گیلاس» در هنروتجربه اکران می‌شود/ نمایش مستندی برای دانشجویان سینما

تهران- ایرنا- مستند «درجست‌وجوی فانوس خیال» به کارگردانی شروین منیعی همزمان سومین جشن مهر سینمای ایران برای دانشجویان سینما اکران می‌شود. همچنین فیلم «گوشواره‌های گیلاس» در گروه هنر و تجربه اکران خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اکران فیلم سینمایی «گوشواره‌های گیلاس» در گروه هنر و تجربه، دریافت جایزه نخست رویداد بین‌المللی «FILM۷DAYS» در روسیه توسط یک فیلمساز ایرانی و اکران مستند «درجست‌وجوی فانوس خیال» همزمان با جشن مهر سینمای ایران بخشی از خبرهای امروز سینمایی هستند.

مهر سینمای ایران و اکران «درجست‌وجوی فانوس خیال»

مستند «در جست‌وجوی فانوس خیال» ساخته شروین منیعی همزمان با برگزاری مهر سینمای ایران برای دانشجویان این رشته اکران می‌شود. این مستند که به دغدغه‌های دانشجویان رشته سینما و مسیر پرفراز و نشیب هنر هفتم می‌پردازد، سال گذشته عنوان مستند برتر سال را کسب کرد و همزمان با افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در چند پردیس سینمایی به نمایش درآمد.

منیعی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند «در جست‌وجوی فانوس خیال» درباره این اثر عنوان کرد: این فیلم مستند در وهله اول با محور قراردادن نظرات و تجربیات دانشجویان رشته سینما در دانشگاه‌های مختلف، طی سه سال متوالی به بررسی واقعیت‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های تحصیل در این رشته می‌پردازد.

او درباره ایده این فیلم افزود: جرقه اولیه ساخت این مستند، از علاقه من به سینما و تحصیلات دانشگاهی‌ام در این رشته زده شد. ایده این فیلم از میان گفت‌وگوهای فراوانی که با دوستان دانشجو و اساتیدم در رشته سینما، در دوره تحصیل داشتم شکل گرفت. حاصل این اشتیاق و مباحثات، تحقیقی تصویری درباره این موضوع در دوره کارشناسی من شد. سرانجام چهار سال پیش پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد، احساس کردم اطلاعات جامعی درباره این موضوع کسب کرده‌ام و تصمیم به ساخت این مستند گرفتم.

منیعی با اشاره به برنامه نمایش های بین‌المللی فیلم گفت: از آنجایی که مخاطبین ویژه این فیلم دست‌اندرکاران سینما و دانشجویان این رشته هستند، در نظر داریم تا فیلم در دانشگاه‌ها و مراکز فیلمسازی کشور نمایش پیدا کند.

به مناسبت روز سینما و مهر سینمای ایران از این مستندساز جوان که ماه گذشته داوری دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم شیملا هندوستان را به عهده داشت، تقدیر به عمل آمد. فانوس مستند «درجست‌وجوی فانوس خیال» از روز گذشته روشن و تا ۱۲ مهرماه در دانشگاه ها ادامه دارد.

در مهر سینما ایران فرصتی فراهم آمد تا این مستند، این بار برای اهالی سینما و دانشجویان این رشته اکران شود. سومین جشن مهر سینما ایران از ۲۱ شهریورماه تا ۱۲ مهرماه در تمامی استان‌ها درحال برگزاری است.

«گوشواره‌های گیلاس» در هنروتجربه اکران می‌شود/ نمایش مستندی برای دانشجویان سینما اکران خصوصی فیلم «گوشواره‌های گیلاس»

در گروه هنر و تجربه، «گوشواره‌های گیلاس» روی پرده می‌رود

فیلم سینمایی «گوشواره‌های گیلاس» به کارگردانی وحید شیخ‌زاده و تهیه‌کنندگی امیر دهبان پس از سه سال در گروه هنر و تجربه روی پرده خواهد رفت.

«گوشواره‌های گیلاس» به نویسندگی فاطیما اباحمزه مضمونی اجتماعی دارد و داستان دختری افغان با نام شمیلا را روایت می‌کند که همراه با پدرش در یک مرکز جمع‌آوری زباله در خارج از شهر مشغول به کار هستند. در این مرکز اتفاقاتی برای شمیلا رخ می‌دهد که زندگی وی را دچار اتفاقات ناگواری می‌کند.

حمید ابراهیمی، وحید شیخ‌زاده، الهام طهموری، کاوه آهنگر، صحرا اسداللهی، مهیار راحت‌طلب، امیر دهبان، امیر زمستانی، سید ارس رزاز، سهراب انصاریان‌فرد، صادق حسنی، بشیر نیک‌زاد، رویا حسن‌خانی، سید سلمان حسینی، ستاره موسوی، (با حضور) نسیم ادبی و علیرضا استادی و (با معرفی) نازی قاسمی، به همراه هنرمندان خردسال آیلین جاهد و بنیامین رحمانی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم شب گذشته در نمایشی خصوصی با حضور بازیگران، عوامل و چند مهمان ویژه در پردیس سینمایی مگامال به نمایش درآمد.

وحید شیخ‌زاده در این مراسم با حضور روی سن درباره تولید اولین تجربه کارگردانی خود گفت: این فیلم در سال ۱۴۰۰ فیلمبرداری شد و شرایط تولید به شدت دشواری داشت. در فیلم نشانه‌ای از ماسک و ویروس کرونا وجود ندارد، اما فیلمبرداری در سخت‌ترین روزهای شیوع این بیماری انجام شد. البته که این اتفاق بدون همراهی یک تیم حرفه‌ای و همراه ممکن نبود و خوشحالم که فیلم پس از سه سال قرار است در گروه هنر و تجربه به نمایش درآید.

اصغر هاشمی، رضا رخشان، رضا توکلی، سامان صفاری، رضا شاهرودی، کاوه سجادی‌حسینی، پیام احمدی‌نیا، بهاره رهنما، سعید شیخ‌زاده، حسین پورکریمی، سیاوش چراغی‌پور، قربان محمدپور، سیدمحمود موسوی‌نژاد، میرهامون سیدی، امیر معقولی، محمد نیکبخت، داود شیرعلی، میلاد آرمند از جمله مهمانان حاضر در این مراسم بودند.

فیلم کوتاه «رکین‌دل» از جشنواره‌ای در روسیه جایزه دریافت کرد

فیلم کوتاه «رکین‌دل» به نویسندگی و کارگردانی عطا مجابی موفق به کسب جایزه نخست در رویداد بین‌المللی «FILM۷DAYS» روسیه شد. مجابی نویسنده و کارگردان این فیلم توانست در یک رویداد بین‌المللی ضمن تولید این فیلم کوتاه در کشور روسیه، موفق به کسب جایزه نخست رویداد بین‌المللی «FILM۷DAYS» شود.

«رکین‌دل» یک اثر نئونوآر که با همکاری هنرمندانی از سه کشور ایران، روسیه و آمریکا ساخته و به زبان روسی و به‌طور کامل در شهر کازان روسیه فیلم‌برداری شده است و در حال حاضر برای حضور در جشنواره‌های بین‌المللی آماده پخش است.

فیلم «رکین‌دل» با همکاری مشترک تهیه‌کنندگانی از ایران و روسیه تولید شده و در رقابت با آثار متنوع دیگر، موفق به کسب جایزه نخست این رویداد شد که این جایزه در مراسم افتتاحیه بیستمین جشنواره بین‌المللی کازان به این اثر سینمایی اهدا شد. در این فیلم کوتاه بازیگران روسی چون رامیل وازیف و گولچاچاک گارایوا نفش آفرینی کرده‌اند.

film۷days یک رویداد بین‌المللی است که هر سال در ماه سپتامبر در شهر کازان روسیه با حضور ١٠ گروه فیلم‌سازی از کشورهای مختلف برگزار می‌شود و فیلمسازان برای ساخت اثر نهایی ٧ روز متوالی فرصت دارند تا تولید و پس‌تولید فیلم خود را در کازان روسیه به انجام برسانند.

در رویداد امسال نماینده ایران، با همدلی و توانایی گروه خود موفق به کسب جایزه اول film۷days شد. این دستاورد را نه تنها نمایانگر توانمندی‌های سینمای ایران در عرصه بین‌المللی، بلکه نشان‌دهنده قدرت همکاری‌های فرهنگی میان کشورها نیز می‌توان ارزیابی کرد.

نظر شما