شناسهٔ خبر: 68704359 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

احتمال برکناری گالانت قوت گرفت/ توافق بین «ساعر» و نتانیاهو برای پیوستن به کابینه امضا شده است

رسانه‌های عبری از چراغ سبز رهبران ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی به نخست وزیر برای پیوستن «گدعون ساعر» به کابینه و امضای توافق بین نخست‌وزیر و او خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛کانال ۱۲ عبری گزارش داد که توافق بین «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «گدعون ساعر»، رئیس حزب «امید نو» امضا شده است و تنها در انتظار تصمیم نهایی نتانیاهو برای برکناری «یوآو گالانت»، وزیر جنگ است.

سازمان رادیو و تلویزیون اشغالگران گزارش داد که انتظار می‌رود در ساعات آتی بیانیه توسعه دولت منتشر  و گالانت برکنار شده و ساعر به جای او منصوب شود.

روزنامه معاریو نوشت: رهبران ائتلاف حاکم به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای پیوستن «گدعون ساعر» رئیس حزب «امیدنو» به کابینه چراغ سبز داده‌اند.

این روزنامه نوشت: یاریو لوین، معاون نخست وزیر رهبری مذاکرات برای پیوستن ساعر به کابینه را برعهده دارد.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد نتانیاهو دیگر با برکناری یوآو گالانت، وزیر جنگ مخالف نیست.

براساس گزارش این شبکه، نتانیاهو معتقد است برکناری گالانت در راستای تغییرات گسترده پست‌های وزارتی آسان‌تر خواهد بود. وی قصد دارد قبل از رفتن به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل این کار را بکند.

این در حالی است که وبگاه «واللا» گزارش داد پیوستن ساعر به کابینه با مشکلاتی مواجه است. واللا گزارش داد نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه برکناری احتمالی گالانت به شکل مستقیم بر هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش و رهبران دیگر تأثیر بگذارد.

این وبگاه افزود: رهبران ارتش در صورت تعیین ساعر به عنوان وزیر جنگ باید با او همکاری داشته باشند وگرنه باید شاهد استعفاهایی در میان آن‌ها باشیم.

از سوی دیگر «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا و «جیک سالیوان»، مشاور امنیت داخلی کاخ سفید تاکید کردند برکناری گالانت در دوره جنگ جنون‌آمیز است.

این در حالی است که هاآرتص به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت: بعد از خروج بنی گانتس و گادی آیزنکوت از کابینه نتانیاهو، گالانت تنها کسی است که می‌توان به حرف‌هایش اعتماد کرد.

این دیپلمات افزود: ما بدون وقفه برای تحقق معامله تبادل اسرا تلاش خواهیم کرد. ناامیدکننده خواهد بود که با وزیر جنگی همکاری کنیم که با چنین معامله‌ای مخالف باشد. گالانت درک می‌کند اگر اسرائیل جنگی را با لبنان آغاز کند نمی‌توان پیش‌بینی کرد که فورا پایان یابد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد گزارش‌های منتشر شده درباره احتمال برکناری گالانت موجب تنش‌هایی در عرصه سیاسی شده است.

این خبرگزاری تاکید کرد برکناری گالانت، بازارهای مالی و واحد پولی رژیم صهیونیستی را در مسیر نزولی قرار داد.

این خبرگزاری افزود اقدام نتانیاهو شوک بزرگی در سطح سیاسی و امنیتی خواهد بود به ویژه با تهدیدی که درباره جنگ فراگیر بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان وجود دارد.

کانال ۱۳ نیز گزارش داد تعیین ساعر در اوج یک جنگ چند جبهه‌ای صورت می‌گیرد و ساعر پست‌های ارشدی در نهاد امنیتی و نظامی نداشته است.

«آلون بن دیوید»، تحلیلگر امور نظامی نیز گفت: تغییر وزیر جنگ در اوج جنگ بسیار نگران کننده است.

وی افزود: وزیر جنگی که تفاوت بین گردان و لشکر و تانک و خودروی زرهی را نمی‌داند چگونه تصمیمات را خواهد گرفت. اگر ساعت چهار صبح او را بیدار کنید و به او بگویید ۲۰۰ موشک ایرانی در راه رسیدن به ما هستند این سامانه دفاعی را استفاده کنیم یا آن چه جواب می‌دهد. او می‌گوید برای من توضیح بدهید که هر سامانه چه کاری انجام می‌دهد. ما زمانی برای آموزش نداریم. تعیین فردی که تجربه امنیتی را در بحبوحه جنگ ندارد تجارتی کشنده است که بهای آن خون فرزندان ما خواهد بود.

منابع عبری همچنین می‌گویند «سارا نتانیاهو»، همسر نتانیاهو مجددا با پیوستن ساعر به کابینه مخالفت و تاکید کرده است که به ساعر اعتماد ندارد.

به گفته سارا نتانیاهو او در گذشته خیانت کرده و احتمالا مجددا خیانت خواهد کرد. در عین حال نتانیاهو معتقد است که گسترش ائتلاف احتمالا به امضای معامله تبادل اسرا با حماس کمک خواهد کرد.

گزارش‌ها حاکی از این است که تلاش برای تغییر پست وزارت جنگ بعد از گزارش‌ها درباره پیشرفت در مذاکرات بین نتانیاهو و ساعر صورت گرفته است.

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند این اقدام به منزله تسلیم شدن در برابر فشارهای سیاسی به جای حل مسائل امنیتی است.

برخی اعضای کابینه از جمله «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی از این اقدام حمایت می‌کنند اما شخصیت‌هایی مثل «تالی گوتلیف» با این اقدام مخالف هستند و آن را تنش سیاسی توجیه نشدنی در سایه بحران کنونی می‌دانند.

«یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز از نتانیاهو خواست گالانت را برکنار نکند.

وی بر لزوم نکشاندن اسرائیل به سمت جنگی فراگیر تاکید کرد.

پیش از این رسانه‌های عبری گزارش دادند اگر نخست وزیر رژیم صهیونیستی وزیر جنگ را برکنار کند گدعون ساعر آماده است تا به کابینه بپیوندد. این درحالی بود که دفتر نتانیاهو این گزارش را تکذیب کرده بود.

هاآرتص به نقل از منابعی گزارش داده بود: نتانیاهو برای برکناری گالانت به بهانه کارشکنی در گسترش عملیات در جنوب لبنان متوسل شده است.

شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد یوآو گالانت به دلیل ارتباط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس حزب راست یعنی گدعون ساعر به طرز محسوسی با تاخیر در جلسه کابینه امنیتی شرکت کرده است.

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

برچسب‌ها:

نظر شما