شناسهٔ خبر: 68702710 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مردان قانون در لباس مبدل

برای نوشتن از سریال کانادایی «پلیس‌مخفی» که اخیرا راهی آنتن تلویزیون شد، سری به حال‌وهوا و فضای قصه‌های نمایشی زدیم که در این خطه روایت شدند. جالب این‌که منتقدان تلویزیونی در رابطه با صنعت تلویزیون کشور کانادا روی یک مسأله اتفاق‌نظر دارند و آن‌هم این است که تولیدات قاب جادوی این کشور چندفرهنگی، همواره تحت تاثیر و نفوذ همسایه جنوبی خود آمریکا بوده است.

صاحب‌خبر -
 
تلاش فراوان هنرمندان کانادایی برای نمایش امکانات وتوانایی‌هایشان، معمولا نتوانسته ازاین تاثیرات رهایی یابد.این همه در شرایطی است که برنامه‌سازان تلویزیون در این کشور از استعداد و توانایی‌های بسیار زیادی بهره‌مند بوده و هستند و با سریال‌هایی که ارائه می‌دهند، ثابت کرده‌اندکه همیشه حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارند و ذهن‌شان سرشار از سوژه‌های ناب و مثال‌زدنی است. برای مثال سریال‌هایی همچون  قصه‌های جزیره،آنه با یک ای، گارد ساحلی،به سوی جنوب و...جزو آثاری هستندکه  برای مخاطبان ایرانی خاطره‌ساز شدند. درام معمایی ــ پلیسی پلیس‌مخفی هم یکی از همین نمونه‌هاست که سال ۲۰۱۳ تولید شد و تماشاگران  بسیار زیادی را جذب داستان و فضای پرتنش و پر راز ورمز خودکرد.این سریال به‌تازگی باردیگر راهی آنتن شبکه تماشا شد تا مخاطبان ایرانی نیز که معمولا علاقه‌مند به فضاهای پلیسی و پر راز و رمز هستند، از همراهی با شخصیت‌های این قصه لذت ببرند. 
   
ژانر محبوب و کار سخت

گرگ نلسون،نویسنده و تهیه‌کننده موفق کانادایی که درتعدادی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های چند دهه اخیر تلویزیون نظیر «مانیفست» همکاری داشته، تهیه‌کننده وخالق پلیس مخفی است.اوزمانی که کارتولید سریال راآغاز کرد، شبکه‌های مختلف تلویزیونی درحال پخش تعدادی سریال پلیسی کانادایی،آمریکایی واروپایی بودند.جذابیت پلیس‌بازی‌ کاراکترهای تلویزیونی و موش‌و گربه‌بازی‌های آنان با افراد خبیث و ضداجتماعی، همواره ازجمله چیزهایی بوده که به‌شدت باب میل تماشاگران قاب کوچک است و مردم علاقه‌مند تماشای مبارزات و رقابت‌های ماموران وظیفه‌شناس پلیس با خرابکاران و جنایتکاران بوده‌اند. تعدد سریال‌هایی با  مضمون پلیسی، کار نلسون و همکارانش برای ساخت مجموعه‌ای متفاوت را بسیار مشکل می‌کرد اما او با پلیس‌مخفی نشان داده که همچنان می‌توان در این فضا قصه‌های تازه و مخاطب‌پسند روایت کرد. 
   
پلیس‌هایی با لباس مبدل

سریال پلیس‌مخفی گروهی از افسران زبده اداره پلیس را در قالب یک تیم هماهنگ و ورزیده به نمایش می‌گذارد که در هر قسمت سریال، باید با لباس مبدل و هویت پنهان به مصاف سازمان‌های جنایتکاری بروند که از یک سازمان‌دهی قوی برخوردارند و مقابله با آنان بسیار سخت و تا حد زیادی ناممکن است. اما این گروه از افسران وظیفه‌شناس تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا در پایان روز، ماموریت‌های محوله را به نحو احسن انجام داده و با دست پر به پایگاه خود برگردند. وینسنت والش در قالب شخصیت کارآگاه جان مورلند، بازیگر اصلی مجموعه است. او با همکاری دو کارآگاه زبده دیگر ربکا الیس و ماریا کورتز (با بازی چاندرا وست و لیزا مارکوس) و دو افسر ماجراجو، یک تیم خاص تشکیل داده که خواب راحت را از چشم خاطیان و جنایتکاران در سطح شهر می‌گیرد. پلیس‌مخفی در یک فصل ۱۳ اپیزودی به تولید و پخش رسید و با وجود استقبال بالای تماشاگران و منتقدان از آن، صاحب فصل‌های بعدی نشد.
   
احترام به اعتماد تماشاچی

نلسون دلیل عدم تولید فصل‌های بعدی را این‌گونه توضیح می‌دهد: «همیشه باورم این بوده که باید با تماشاگران صادق بود و آنها را گول نزد. با وجود آن‌که پلیس‌مخفی در درجه‌بندی‌ها رتبه بالایی کسب کرد و به‌شدت محبوب تماشاگران بود، احساس کردم نیازی به تولید فصل دیگری از آن نیست. دلیل اصلی فیلمنامه و مشکلی به نام داستان است. برای فصل تازه باید داستان‌هایی جذاب و تازه می‌داشتیم و بعد از صحبت‌های فراوان با نویسندگان فیلمنامه متوجه شدم که نمی‌توانیم۱۲ ــ ۱۰داستان تازه و جذاب برای فیلمبرداری داشته باشیم. نمی‌خواستم در فصل تازه خودمان را دوباره تکرار و همان چیزهایی را به تماشاچی کنجکاو ارائه کنیم که قبل از این دیده است. چنین کاری از نظر اخلاقی درست نبود و به‌نوعی دزدی تعبیر می‌شد. قصد ضربه‌زدن به اعتماد بیننده را نداشتیم و می‌دانم که بینندگان قاب‌کوچک خیلی خوب این موضوع را متوجه می‌شوند.»
   
پرسش‌ها و چالش‌های معماگونه

وینست والش، بازیگر اصلی سریال ازجمله کسانی بود که از تولید فصل تازه آن حمایت می‌کرد. او که به‌واسطه پلیس‌مخفی به محبوبیتی زیاد دست پیدا کرد، در رابطه با حال‌وهوای خاص آن چنین می‌گوید: «در اینجا تماشاگران با شخصیت‌هایی روبه‌رو بودند که تفاوت زیادی با بقیه کاراکترهای داستان‌های پلیسی داشتند. آنها در سازمانی مخفی مشغول به فعالیت بودند که البته در دنیای واقعی وجود خارجی ندارد. بااین‌حال، شخصیت‌پردازی این پلیس‌ها خیلی خوب بود و آنها روی صفحه تلویزیون عالی  و طبیعی به نظر می‌رسیدند.  ماموریت‌های آنها هم خاص و منحصربه‌فرد بود و برای انجام ماموریت‌های خود راهی مکان‌هایی می‌شدند که نمونه‌اش تاکنون در بقیه تولیدات ژانر پلیسی دیده نشده است. هر قسمت سریال هم این شخصیت‌ها را به گونه‌ای درگیر ماموریت‌هایی می‌کرد که شبیه هم نبودند و چیزهایی تازه ارائه می‌کردند. از این منظر می‌توان گفت داستان مجموعه نگاهی روانکاوانه هم به ماموران پلیس خود داشت و مدام آنها را با پرسش‌هایی جدی درباره کار و فعالیت‌شان روبه‌رو می‌کرد. این نوع داستان‌پردازی باعث می‌شد تا لحن معمایی سریال افزایش یافته و تماشاگران را با پرسش‌ها و چالش‌هایی روبه‌رو کند.»
   
روانکاوی در داستانی پلیسی

آدرین میشل،نویسنده اصلی فیلمنامه سریال، ازآن به‌عنوان اثری روانکاوانه اسم می‌برد که در یک فضای پلیسی داستان و ماجراهایش را به تصویرمی‌کشد:«به باور من،عمده‌ترین تفاوت پلیس‌مخفی با سریال‌های پلیسی در لحن روانکاوانه آن است.بینندگان در سریال‌های این ژانر محبوب معمولا با اکشن‌کاری‌های جذاب و تعقیب‌وگریزهای طولانی و نفس‌گیر ماشین‌ها روبه‌رو هستند.  بخش عمده کار در این حالت، روی موضوعات اکشن تمرکز می‌کند و قسمت‌های مهمی از زمان سریال صرف همین‌گونه اکشن‌کاری‌ها می‌شود. اما در داستان سریال ما، درعین‌حال که این‌گونه اکشن‌کاری‌ها وجود دارد، نسبت به روحیات و اقدامات ماموران پلیس هم توجه ویژه‌ای می‌شود. در دل صحنه‌های اکشن و تعقیب‌وگریزها، روحیات کاراکترها مورد بررسی قرار گرفته و تفکرات و اقدامات آنها مورد کنکاش قرار می‌گیرد. برای مثال، آنها در طول ماجراها به شناخت تازه‌ای از خود می‌رسند و وقتی اوضاع و احوال به سمتی غلط و پیش‌بینی‌نشده می‌رود، آنها با توجه به فرصت اندکی که برای فکرکردن دارند باید تصمیم لازم و درست را بگیرند و در راهی غلط و انحرافی نیفتند. این بازی ذهنی که در رابطه با ماموریت‌های افسران پلیس درمی‌گیرد، جای بزرگی در داستان سریال و فضاسازی آن می‌گیرد.»

دوبلورهای پلیس‌ مخفی
سریال پلیس‌مخفی (PLAYED) درواحد دوبلاژ اداره کل تامین ورسانه بین‌الملل سیماباگویندگی گروهی ازهنرمندان توانمند صداپیشه دوبله شده است. جمعی از صداپیشگان شناخته‌شده و قدیمی، همراه تعدادی ازنیروهای جوان، در دوبله این سریال نقش داشتند. شروین قطعه‌ای، مدیر دوبلاژ  و یکی از گویندگان این سریال پلیسی اکشن است. شیلا آژیر، محمود اسماعیلیان،شوکت حجت، امیر حکیمی، جمیله رستگاران،علی‌اصغر رضایی‌نیک، فریبا رمضان‌پور،حسین سرآبادانی،بیژن علی‌محمدی،شهروز ملک‌آرایی، امیر منوچهری، حسین نورعلی و نازنین یاری صداپیشگان آن هستند.

نظر شما