شناسهٔ خبر: 68701826 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معضل وام برای دانشجویان انگلیسی

حسین خلیلی

باز پرداخت وام‌های دانشجویی به یکی از اصلی‌ترین معضل دانشجویان در انگلیس تبدیل شده است. بسیاری از دانشجویان مجبورند تا سال‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی همچنان اقساط وام‌های خود را پرداخت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از بی بی سی، آدام سال ۲۰۱۶ برای ورود به دانشگاه یک وام ۴۴ هزار پوندی گرفت. او با گذشت چهار سال از فارغ‌التحصیلی خود توانسته ۷ هزار پوند را پس بدهد. نکته عجیب اینجاست که او در حال حاضر حدود ۵۴ هزار پوند به دانشگاه بدهکار است.

در واقع آدام یکی از هزاران فارغ‌التحصیل در انگلستان و ولز است که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۳ نوعی وام دانشجویی دریافت کرد که نرخ بهره آن در اوایل امسال به رکورد نزدیک به ۸ درصد رسید. در ابتدای ماه جاری، سود برای سال آینده  در حدود ۷.۳ درصد اعلام شد؛ با این حال، این رقم همچنان نسبت به استانداردهای تاریخی بالا است.

 آدام که به تازگی و پس از پیدا کردن یک شغل مناسب توانسته وام خود را بازپرداخت کند، در این باره می‌گوید: « شخصا فکر می‌کنم کمی مضحک است که چهار، پنج سال پس از فارغ‌التحصیلی حتی نمی‌توانم سود بدهی‌ام را تامین کنم. متاسفانه این مبلغ هر ماه نیز در حال افزایش است».

پیشتر حزب کارگر گفته بود که دولت می‌تواند بازپرداخت ماهانه هر فارغ التحصیل جدید را بدون افزودن یک پنی به وام‌های دولتی یا مالیات عمومی کاهش دهد. اما مشکل اینجاست که این مساله برای فارغ‌التحصیلان جدید خواهد بود.

در این میان، برخی کارشناسان عقیده دارند که به منظور کم کردن مشکل در این زمینه، باید شفافیت بیشتری در مورد نرخ بهره در این وام‌ها وجود داشته باشد. در همین راستا، تام آلینگهام، کارشناس مسائل مالی دانشجویی می‌گوید که نرخ بهره وام‌های دانشجویی نباید افراد را از رفتن به دانشگاه منصرف کند. البته او با ناامیدی به این مساله اشاره می‌کند که تمرکز دولت روی مسائل دیگری است. 

انتهای پیام 

نظر شما