شناسهٔ خبر: 68701767 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

به حضور بخش خصوصی در حوزه فاوا باور دارم

رئیس و هیات مدیره و مدیران استانی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در جلسه‌ای با سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به طرح مسائل، مشکلات، راهکارها و پیشنهادات خود برای بهبود فضای کسب‌وکارها و ارتقای سهم اقتصاد دیجیتال در کشور پرداختند.

صاحب‌خبر -
آی‌تی‌من- وزیر ارتباطات در دیدار با رئیس سازمان، دبیر و اعضای هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران همچنین اعضای شورای مرکزی نصر کشور و نمایندگان نصر استان‌ها با بیان اینکه در دهه گذشته اتفاقات خوبی در حوزه دیجیتالِ فضای کسب و کار کشور افتاده است، اما با نقطه مطلوب فاصله داریم، بر «سرعت گرفتن ضرب آهنگ تلاش‌ها» در این حوزه تاکید کرد.



هاشمی در این دیدار اعلام کرد: برای همکاری در رفع ناترازی‌های انرژی و افزایش بهره وری در فضای صنایع، معادن، نفت و سلامت با استفاده از «مدیریت هوشمند انرژی و فناوری اطلاعات» آمادگی داریم.

وی به فرصت‌ها و ظرفیت‌های گسترش فعالیت‌ها و همکاری‌ها در فضای بین الملل از جمله بازار کشورهای آسیای میانه اشاره کرد و خواستار طراحی «نقشه راه عملیاتی» برای حضور فعال و حداکثری در این کشورها شد.
 
افزایش تعامل با کشورهای آسیای میانه
وزیر ارتباطات به سفر اخیر خود به قزاقستان برای شرکت در اجلاس وزرای اسکاپ اشاره کرد و اظهار داشت که کشورهای آسیای میانه به همکاری و تعامل با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های زیرساختی، استارتاپ‌ها، توسعه سامانه‌ها، سرویس‌ها و اقتصاد فضایی علاقه‌مند هستند.

هاشمی خاطرنشان کرد: برای افزایش بهره وری و عایدی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ضروری است از ظرفیت کشورهای منطقه استفاده و بازارهای جدید با کارکردهای متعدد ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر تمرکز بر استفاده حداکثری از ظرفیت کشورها و قدرت‌های اقتصادی نوظهور نظیر «بریکس»، تعامل با کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی ( اکو) و «اسکاپ» به عنوان یکی از پنج کمیسیون منطقه ای سازمان ملل متحد را افزایش خواهیم داد.

وی با بیان اینکه «به حضور بخش خصوصی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باور دارم»، تصریح کرد: در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به بخش خصوصی اعتماد شد و امروز شاهد مشارکت شش یا هفت شرکت دانش بنیان در فعالیت‌های سازمان ثبت هستیم.
 
نصر آماده همکاری برای پیشبرد اهداف برنامه هفتم است
پیش از سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی حکیم‌جوادی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در سخنانی بر آمادگی این سازمان در همکاری گسترده با وزارت ارتباطات برای پیشبرد اهداف برنامه هفتم توسعه تاکید کرد.

وی تصریح کرد: همانگونه که مستحضرید در برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مقرر شده است تا دولت در مباحث توسعه‌ای اقتصاد دیجیتال از نظرات مشاوره‌ای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و اعضای آن استفاده مطلوب را به عمل آورد. بدیهی است مطابق رویکرد و برنامه اعلامی، اعتماد به بخش خصوصی به ویژه در فرایند تنظیم و تدوین قوانین و مقررات مرتبط با تحولات این عرصه، اقدامی‌کلیدی برای تضمین کمی‌و کیفی پیشرفت‌های فاوا خواهد بود و آثار مثبت و قطعی آن همه ذینفعان این عرصه و منافع ملی را شامل می‌شود.

در همین راستا سازمان نظام صنفی آماده است تا با حمایت بیشتر وزارت ارتباطات نقش پررنگ‌تری در فرآیند تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان ایفا کند.

وی گفت: در حال حاضر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان بزرگ ترین تشکل مردم نهاد حوزه فاوا در حفاظت از منافع بخش خصوصی، به عنوان بازوی مشورتی دولت و حاکمیت در سطوح کلان و سیاست‌گذار حوزه فاوا، نقش و جایگاه تعیین کننده‌ای دارد. سازمان با بیش از 20 هزار عضو متخصص شامل شرکت‌ها، کارشناسان و مشاوران همچنین بخش‌های مهم از جمله 35 کمیسیون تخصصی و موضوعی در شاخه‌های مختلف به گستره صنعت فاوا، پتانسیل بالایی برای کمک به حاکمیت در تصمیم‌سازی‌های این عرصه دارد.

حکیم جوادی تاکید کرد: با حضور جنابعالی به عنوان وزیر ارتباطات با توجه به تجارب و تسلط بر امور مختلف فاوا، بدون تردید حمایت و پشتیبانی شما و معاونان موجب می‌شود تا بتوانیم در حمایت از صنف فاوا کمک موثری برای تحقق اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه انجام دهیم تا شاهد رشد بازار فاوا و رشد GDP کشور تا 10 درصد باشیم.

رئیس سازمان نصر همچنین در خصوص اهمیت موضوع آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر و نقش موثر سازمان نصر در همراهی با وزارت ارتباطات برای این مهم، به تفاهم‌نامه همکاری که به تازگی توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف آموزش و تأمین 250 هزار نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزه اقتصاد دیجیتال امضا شده است اشاره و آمادگی کامل سازمان را برای همراهی در این حوزه به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد.

وی به چالش‌های متعدد و عمده فعالان صنفی اشاره کرد و از اعضای هیات مدیره و روسای کمیسیون‌های نصر دعوت کرد در سخنانی، آن‌ها را بیان کنند.
 
فیلترینگ در مرکز خواسته‌های صنف
نمایندگان بخش خصوصی صنف فاوا حول 5 محور اصلی شامل: چالش‌های فیلترینگ و درخواست رفع فیلترینگ ۶ پلتفرم اصلی، چالش‌های منابع انسانی و تلاش برای اعتبار بخشی به تعرفه‌های فنی‌تخصصی سازمان، چالش‌های گواهینامه‌های حوزه افتا، چالش‌های ارز، ثبت سفارش و چرخه تامین مواد اولیه تولید و کالا همچنین مشارکت بخش خصوصی در نهادهای تصمیم گیر و درخواست کرسی در ارگان‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز نظیر شورای‌عالی فضای مجازی، کمیته تنظیم مقررات رادیویی و کمیته فیلترینگ، در حضور وزیر ارتباطات مطالبی را بیان کردند.

مسعود شکرانی، عضو هیات مدیره و رئیس کمیسیون تامین کالا تجهیزات فاوا، با بیان چالش‌های حوزه تامین ارز و ثبت سفارش کالای فاوا در سخنانی گفت: سرعت پیشرفت حوزه فاوا زیاد اما سرعت تخصیص ارز مورد نیاز فعالان این صنعت و پروسه ثبت سفارش بسیار کم و طولانی است آنچنانکه شرکت‌های این حوزه را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است.

وی تاکید کرد: درخواست داریم در جهت تسهیل فرآیند و بهبود شرایط برای کسب و کارها، امور مربوط به تخصیص ارز و ثبت سفارش برای شرکت‌های فاوا همچنین (با تعدیل و تجمیع مجوزهای متعدد برای شرکت‌ها) اخذ گواهینامه مورد نیاز، به طور کلی به وزارت ارتباطات واگذار شود.

بهناز آریا، نایب رئیس هیات مدیره و رئیس کمیسیون افتا نصر تهران، در سخنانی بیان کرد: سطح تعاملات سازمان در سال‌های اخیر با وزارت ارتباطات خوب بوده است و امیدواریم هر روز بهتر و سازنده‌تر شود.

وی با اشاره به مشکل جدی در بخش صدور مجوزهای افتا برای شرکت‌های صنف فاوا تصریح کرد: چالش مجوزهای افتا نفس شرکت‌ها را قطع کرده و مانع بقای آن‌ها شده است.

آریا گفت: اکنون با خطر تعطیلی شرکت‌ها و مهاجرت آن‌ها روبه‌رو هستیم؛ گویا حاکمیت و شرکت‌ها در دو دنیای مختلف به سر می‌برند و حاکمیت در این بخش، برای صدور مجوز افتا از مشکلات شرکت‌ها در مسیر فعالیت همانند تحریم، مشکل نیروی انسانی و موارد دیگر باخبر نیست تا فرآیند صدور مجوز را تسهیل کند؛ غالبا ماه‌ها و سال‌ها پروسه صدور مجوز افتا به طول می‌انجامد و این مشکل بسیار بزرگی بر سر راه فعالیت برای فعالان صنفی است و با بسته شدن شرکت‌ها به هیچ جایگاهی نخواهیم رسید.

وی افزود: ما در سازمان نصر آمادگی کامل داریم در همراهی با وزارت ارتباطات برای رفع موانع این حوزه و تسهیل فرآیندها به پشتوانه هزاران نیروی متخصص عضو سازمان، مشورت تخصصی ارائه دهیم و خواستار لحاظ کرسی در حوزه امنیت برای سازمان نصر در کلیه کارگروه‌های وزارتخانه هستیم.

حسین اسلامی، عضو هیات مدیره نصر تهران، در سخنانی اظهار داشت: برای حل مشکلات مهم موجود در حوزه فاوا نیاز ضروری است تا در مدت زمان کوتاه به نتیجه مناسب دست یابیم؛ از مهم‌ترین‌ها موضوع فیلترینگ است که آسیب جدی به کسب و کارها وارد کرده و اگر نتوانیم آن را مرتفع کنیم دستاوردهای دیگر را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

به گفته وی، موضوع دیگر اهمیت ادامه فعالیت‌های موثر کارگروه اقتصاد دیجیتال است درخواست داریم این موضوع با جدیت بیشتر دنبال شود سازمان هم تلاش دارد در مسیر تحول در کنار دستگاه‌های اجرایی نقش مشورتی و تخصصی داشته باشد.

وی همچنین حمایت وزارت ارتباطات برای به‌روزرسانی قانون نظام صنفی منطبق با تحول دیجیتال کشور را مهم دانست.

حسین ریاضی، عضو هیات مدیره و رئیس کمیسیون تولید نصر تهران، در سخنانی گفت: شعار سال منطبق بر مفهوم مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری برای جهش تولید متفاوت از تعریفی است که وزارت صمت در این دوران تحول از تولید دارد و آن اینکه تولید را صرفا سخت افزار و نرم افزار می‌داند در حالی که امروز شرکت‌هایی که در حوزه شبکه‌های اجتماعی، استارت‌آپ‌هایی که در حوزه‌های سرویس و اپراتورهایی که در بخش‌های زیرساختی فعالیت می‌کنند و سرویس‌هایی دارند که به مردم ارائه می‌دهند بزرگترین بخش از تولید و در واقع پیشران تولید سخت افزار و نرم‌افزار هستند.

وی گفت: درخواست مشخص ما اصلاح این تعریف و به دنبال آن فرآیندهای مواجهه با تولید از سوی وزارت ارتباطات است.
ریاضی افزود: در حوزه دسترسی به باند فرکانسی زیر ۹۰۰ که در اختیار صدا و سیماست و اهمیت کاربردی بسیار زیادی دارد. ما در سازمان نصر می‌توانیم هر نوع گزارشی برای بررسی بازار این حوزه تهیه کنیم و در اختیار وزارت ارتباطات بگذاریم.

وی همچنین در بخش صدور پروانه‌ها و عدم شفافیت در تفاوت شرح وظایف شرکت‌های دارای پروانه فعالیت گفت: حیطه فعالیت‌های آن‌ها هم‌‌پوشانی‌هایی دارد که نیازمند تنظیم‌گری است.

مهدی خدادادی، عضو هیات مدیره و رئیس کمیسیون سلامت دیجیتال نصر تهران، در سخنانی گفت: با توجه به جدید و حاکمیتی بودن حوزه سلامت دیجیتال این حوزه با مشکلات فراوانی مواجه است.

وی افزود: در بخش آیین‌نامه‌ای در زمینه نظام رگولاتوری و ابلاغ و اجرای بموقع و یا عدم تصویب برخی آیین نامه‌ها در بخش کسب و کار با چالش جدی مواجه هستیم با توجه به اینکه حوزه سلامت در همه دنیا حاکمیتی است موضوع فعالیت ما بسیار به حوزه رگولاتوری گره خورده است و پیشنهاد داریم این موضوع در جلسات کارگروه اقتصاد دیجیتال با سرعت بیشتری پیش برود.

حمید فروزنده، نایب رئیس هیات مدیره سازمان نصر تهران، گفت: با چالش‌های متعددی از قبیل، بالا بودن زمان و ریسک سرمایه‌گذاری همچنین تعرفه و قیمت گذاری در حوزه خدمات اینترنتی، ترابردپذیری خطوط بین اپراتورها و ظرفیت‌های زیرساختی مواجه هستیم که متناسب با شرایط امروز کسب و کارها و مردم نیست.

وی افزود: چالش‌های تامین تجهیزات و نیروی انسانی همچنین چالش تنظیم‌گری بین اپراتورها و کسب و کارها از مهمترین دغدغه‌ها و خواسته‌های صنف است که نیازمند حمایت جدی وزارت ارتباطات است.

در ادامه محمدرضا کاظمی، ‌عضو هیات مدیره نصر تهران در سخنانی گفت: با مشکلات متعددی در حوزه تخصیص ارز و منابع انسانی در شرکت‌ها روبه‌رو هستیم و بیش از ۵ ماه است که به شرکت‌ها ارز تخصیص نیافته و این موضوع تعدیل نیرو را موجب شده است. پیشنهاد مشخصم این است که اختیار تخصیص ارز از وزارت صمت به وزارت آی‌سی‌تی داده شود.

سید مجید اورعی، رئیس کمیسیون نرم افزارهای پیشرفته سازمانی، در این نشست گفت: باوجود اهمیت جایگاه صنعت نرم افزار در سطح جهان اما در حال حاضر این صنعت در کشور ما در حال نابودی است.

وی به تعاملات مناسب در سال‌های اخیر با وزارت آی سی تی و کسب نتایج خوب اشاره کرد و گفت: با این حال نیازمند تحولات لازم و تغییر دیدگاه نسبت به این صنعت، اصلاح آن و توجه مناسب به آن هستیم، به طور مثال باید قیمت گذاری واقعی در این حوزه محقق شود.

صائبه سلوکی، عضو هیات مدیره و رئیس کمیسیون منابع انسانی نصر تهران نیز پیشنهاد کرد کارگروه ویژه و تخصصی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در وزارت ارتباطات ایجاد شود که رویکرد آن همراه کردن همه ذینفعان حوزه منابع انسانی باشد.

در بخش‌هایی از جلسه، اعضای شورای مرکزی و نمایندگان نصر استان‌ها نیز در سخنانی خطاب به وزیر ارتباطات با بیان دغدغه‌ها و چالش‌های موجود در مسیر کسب و کار فعالان صنفی در استان‌ها، خواستار توجه ویژه به فاوای استان‌ها بخصوص مناطق کم برخوردار و جوانان مستعد و خلاق از طریق اعتباربخشی بیشتر، رفع موانع حاکمیتی همچنین تسهیل فرآیندهای کسب و کار شرکت‌های کوچک شدند.

 
مرجع : نصر تهران

نظر شما