شناسهٔ خبر: 68698381 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزیدگان سیزدهمین جشنواره حماسه‌خوانی مناطق زاگرس‌نشین در لردگان معرفی شدند

شهرکرد - ایرنا - آیین پایانی سیزدهمین جشنواره منطقه‌ای حماسه‌خوانی لردگان با معرفی برگزیدگان این جشنواره در ۲ بخش نقالی و شاهنامه‌خوانی به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هیات داوران سیزدهمین جشنواره منطقه‌ای حماسه‌خوانی لردگان متشکل از مجتبی صادقی، ابراهیم شریفی و محمد حکیم‌آذر پس از بررسی ۴۰ اثر راه‌یافته به مرحله نهایی این جشنواره در مجموع ۱۹ نقال و شاهنامه‌خوان را در رده‌های مختلف سنی به عنوان نفرات برتر معرفی کردند.

بر این اساس در بخش نقالی و در رده سنی زیر ۱۰ سال، آوا میر فردی از فارس رتبه نخست را از آن خود کرد و مهرناز سلطانی از چهارمحال و بختیاری و امیرحسین بشارتی از فارس هم در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

هیات داوران، آرمیتا جوادیان از چهارمحال و بختیاری را به عنوان نفر اول بخش نقالی در رده سنی ۱۱ تا ۱۶ سال اعلام کرد و امیرسالار طادی دیگر نقال نوجوان اهل این استان را در جایگاه دوم قرار داد. رتبه سوم این رده سنی هم به صورت مشترک به نقالان چهارمحال و بختیاری رسید و سارینا حسنی و اسما محمدی در این جایگاه تجلیل شدند.

در رده سنی ۱۷ تا ۲۴ سال و در بخش نقالی، پریناز بابایی از همدان، اول شد و زهره محمدی مصیر از چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم قرار گرفت. رتبه سوم این بخش و رده سنی هم به بهناز کوراوند از خوزستان رسید.

امین کریمیان هنرمند نقال رده سنی بالای ۲۵ سال از کهگیلویه و بویراحمد هم با جلب نظر داوران سیزدهمین جشنواره حماسه‌خوانی لردگان، مقام نخست این رده و بخش را از آن خود کرد. سیده سارا حسینی از همدان به عنوان نفر دوم این رده سنی انتخاب شد و صفورا کاظمی از فارس و مهدی احمدی از چهارمحال و بختیاری به صورت مشترک سوم شدند.

هیات داوران در بخش شاهنامه‌خوانی و در رده‌های سنی زیر ۲۵ سال پس از بررسی اجراهای هنرمندان، هیچ شرکت‌کننده‌ای را حائز مقام نخست ندانست و اویس صادقی از چهارمحال و بختیاری را به عنوان نفر دوم این رده سنی معرفی کرد. در این رده و این بخش، امیرحافظ وئیسی دیگر شاهنامه‌خوان چهارمحال و بختیاری سوم شد.

در رده سنی بالای ۲۵ سال و در بخش شاهنامه‌خوانان، مقام نخست را رضا زمانی هنرمند چهارمحال و بختیاری از آن خود کرد و میلاد صادقی و یوسف شریفی دیگر شاهنامه‌خوانان این استان در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. همچنین هیات داوران، ماشاءالله قیاسی شاهنامه‌خوان پیشکسوت لرستانی را که در جشنواره حماسه‌خوانی لردگان حضور داشت، شایسته تقدیر اعلام کرد.

زاگرس‌نشینان میرداث‌دارن شایسته شاهنامه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در آیین اختتامیه این جشنواره که شامگاه دوشنبه با حضور جمعی از مسوولان، هنرمندان و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب فارسی در فرهنگسرای این شهر برگزار شد، اظهار داشت: لردگان در طول تاریخ همواره خوش درخشیده است و از کاروان پیاده این منطقه و حضور در جبهه‌های حق علیه باطل تا هویت باعظمت فرهنگی و هنری این مرز و بوم از افتخارات آن به شمار می رود.

پیام احمدی افزود: افتخار این را داریم که حماسه‌خوانی که میراث بزرگان فرهنگ و ادب کشور است در این منطقه به شکل جشنواره برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: درست است که فردوسی از نظم، کاخ بلند ساخت و از باد و باران گزندی نیافت اما اگر مردم غیرتمند زاگرس نبودند احتمال اینکه این اثر ارزشمند به دست فراموشی برود وجود داشت از همین رو مردم این منطقه به حق میراث داران خوبی هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری امسال ۲۵۰ نفر برای حضور در این جشنواره آمادگی کردند و ۴۰ نفر به بخش رقابتی راه یافتند و ۱۲ استان زاگرس‌نشین در این رویداد شرکت کردند.

ضرورت ایفای نقش جدی‌تر نهادهای فرهنگی در گسترش فرهنگ شاهنامه‌خوانی

یک استاد زبان و ادبیات فارسی و از داوران این جشنواره نیز در این آیین اظهار داشت: از خانواده‌ها، مربیان و معلمانی که در تربیت هنری و فرهنگی نسل جوان، نوجوان و کودکان تلاش وافر داشته‌اند سپاس ویژه داریم و امیدواریم آموزشگاه‌ها و نهادهای فرهنگی در زمینه گسترش فرهنگ شاهنامه‌خوانی که آثار مستقیمی در تقویت هویت ملی و پاسداشت زبان فارسی دارد، نقش جدی‌تری ایفا کنند.

محمد حکیم‌آذر افزود: از هنرآموزان نقال و شاهنامه‌خوان انتظار می‌رود در شناخت متن شاهنامه، تلفظ درست واژگان، درک درست معانی ابیات و آگاهی از داستان‌های شاهنامه اهتمام و توجه بیشتری داشته باشند و روی آوردن و پرداختن به چاپ‌های باکیفیت و علمی شاهنامه و نسخ تصحیح شده مقبول از این شاهکار ادبی هم موضوعی است که باید مد نظر شاهنامه‌خوانان و نقالان راوی شاهنامه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: توجه به ترویج و آموزش هنر نقالی میان علاقه‌مندان به‌ویژه برای سنین زیر ۲۰ سال لازم است و گسترش این هنر بر اساس متن شاهنامه باید به عنوان بخشی از اولویت‌های هنرآموزان و مربیان این شاخه هنری قرار گیرد.

این استاد زبان و ادبیات فارسی یادآور شد: در داوری آثار کوشش فراوان شد که بر اساس گزینه‌های مجزا و دقیق و تبدیل کیفیت هنری به کمیت عددی قضاوت شود و داوری داوران به دور از هرگونه تعلق و تعصب و بر مبنای مولفه‌های علمی صورت پذیرفت.

به گزارش ایرنا، سیزدهمین جشنواره منطقه‌ای حماسه‌خوانی لردگان با همکاری قرارگاه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای شهید آوینی در بخش‌های نقالی و شاهنامه‌خوانی و با گستره جغرافیایی اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، هرمزگان و همدان روزهای ۲۴و ۲۵ شهریور به میزبانی این شهر برگزار شد.

از مجموع ۲۵۰ اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره، ۱۹۰ اثر توانست وارد مرحله بازبینی و داوری شود که در پایان ۴۰ اثر به مرحله پایانی و اجرای زنده راه یافت.

نظر شما