شناسهٔ خبر: 68698173 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

یک ژنرال صهیونیست:

دکترین امنیتی بن‌گوریون باید تغییر کند

یک ژنرال صهیونیست با انتقاد از رویکرد نامطلوب مقامات رژیم صهیونیستی به تحولات امنیتی تأکید کرد که تغییر دکترین امنیتی بن‌گوریون، می‌تواند در آینده اوضاع را تغییر دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، یک ژنرال صهیونیست با اشاره به چالش‌های امنیتی این رژیم در پی عملیات طوفان الاقصی و تداوم ناکامی در دستیابی به دستاوردهای مدنظر نخست وزیر، با انتقاد از رویکرد نامطلوب مقامات رژیم صهیونیستی به تحولات امنیتی تأکید کرد که تغییر دکترین امنیتی بن‌گوریون، می‌تواند در آینده اوضاع را تغییر دهد.

شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه در برابر حزب‌الله لبنان دکترین امنیتی بن‌گورین را زیر سؤال برد و حالا ناتوانی در تحقق اهداف مدنظر از جمله نابودی حماس در باریکه غزه و گرفتار شدن این رژیم در احاطه حملات محور مقاومت، اما و اگرها را درباره کارایی این دکترین یک بار دیگر برجسته کرده است.

«اسحاق بریک» ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی به طور ویژه درباره دلایل ناکامی اسرائیل پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) گفت: «دلیل شکست اسرائیل این بود که در دو دهه گذشته، فرماندهان ارتش با این تصور که دیگر با مصر و اردن در صلح هستیم و جنگ بزرگی رخ نخواهد داد، ارتش را کوچک کردند.»

این مقام صهیونیست این‌طور توضیح داد: «ارتش در حالی کوچک‌سازی شد که دشمنان ما با زرادخانه‌ای از ۲۵۰هزار موشک، گلوله توپ و پهپاد، ما را محاصره کرده بودند.»

او به این نکته اشاره کرد که اسرائیل همچنان در چارچوب دکترین امنیتی دیوید بن‌گورین اولین نخست وزیر اسرائیل در دهه ۱۹۵۰ میلادی حرکت می‌کند و گفت: «دکترین امنیتی اسرائیل باید تغییر کند تا بتواند در جنگ‌های آینده پیروز شود.»

وی تأکید کرد که مقامات ارتش اسرائیل در دو دهه گذشته به دلیل بی‌توجهی به تغییرات امنیتی در مرزها و شکست از مقاومت لبنان و فلسطین، کودن، متکبر، سهل‌انگار و بی‌مسئولیت هستند.

طبق دکترین امنیتی بن گورین، اسرائیل به دلیل عدم برخورداری از عمق راهبردی و نیز جغرافیای محدود نمی‌تواند بر دشمنانش پیروز شود، بنابراین فقط باید برای عقب راندن آن‌ها از مرزهایش تلاش کند. جنگیدن در زمین دشمن نیز از دیگر اصول این دکترین امنیتی است.

حفر خندق با بودجه ارتش

در راستای مهار مسائل امنیتی صهیونیست‌ها، «اسرائیل‌هیوم» نوشت که ارتش اسرائیل حفاری خندقی جدید در منطقه «وادی عربه» در یک بخش منطقه بیابانی را آغاز کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که در سایه نبود حصار مرزی در صدها کیلومتر از این منطقه، عبور و مرور وسایل نقلیه تسهیل یافته است. این خندق از منطقه کیبوتس ایلوت واقع در حدود یک کیلومتری شهر ایلات واقع در جنوبی‌ترین نقطه اراضی اشغالی آغاز شده و به سمت وادی عربه در شمال امتداد می‌یابد.

ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که کابینه این رژیم بودجه‌ای برای ایجاد حصار در امتداد نوار مرزی شرقی اختصاص نداده و ارتش تصمیم گرفته است با منابع موجود در این منطقه خندق حفر کند.

با این حال ارتش این رژیم اعتراف کرده که این یک راه‌حل کامل نیست، اما انتظار می‌رود که این خندق به طور قابل‌توجهی مانع ورود خودروها شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تأکید کرد: «اسرائیل برای ایجاد مانعی مستحکم در مرز با اردن تلاش خواهد کرد.» حنان جینات، رئیس شورای منطقه ایلوت گفت: «تقویت و تحکیم دیوار در مرزهای شرقی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما است. اهداف مهم به ویژه در این دوره است و ما به طور هماهنگ با ارتش و وزارتخانه‌های دولتی روی این موضوع کار می‌کنیم.»

قوت گرفتن احتمال برکناری گالانت

رسانه صهیونیستی کان به نقل از یک منبع مسئول در دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم گفت که نتانیاهو خود را برای برکناری قریب‌الوقوع یوآف گالانت، وزیر جنگ این رژیم آماده می‌کند.

رسانه‌های صهیونیستی همچنین به نقل از یک منبع مسئول در لیکود اعلام کردند که اگر نتانیاهو گالانت را از وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برکنار کند، در همان زمان گدعون ساعر را به عنوان وزیر جنگ یا وزیر امور خارجه وارد کابینه می‌کند. در این میان گزینه اول محتمل‌تر است.

یدیعوت آحارونوت نیز به نقل از یک منبع سیاسی گزارش داد که در شرایطی که افراد نزدیک به نتانیاهو مذاکرات با ساعر را دنبال می‌کنند، گالانت نیز رایزنی در دفتر نخست‌وزیری را ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که گویا برکناری گالانت را قریب‌الوقوع دانسته، با انتقاد تند از وی اعلام کرد که از ماه‌ها پیش از نخست وزیر خواسته است تا او را برکنار کند.

بن‌گویر گفت که در شمال سرزمین‌های اشغالی باید تصمیمی اتخاذ شود و گالانت فرد مناسبی برای این کار نیست. مائیر شطریت، وزیر سابق و از رهبران لیکود گفت که تلاش‌ها برای برکناری گالانت در شرایط جنگی یک دیوانگی غیرقابل‌قبول است.

رادیو رژیم صهیونیستی نیز گزارش کرد که گالانت کانال ارتباطی کابینه رژیم با دولت امریکا است و برکناری او می‌تواند به مناسبات تل‌آویو با کاخ سفید ضربه بزند.

نظر شما