شناسهٔ خبر: 68695977 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حاشیه‌های اولین نشست خبری

پاسخ پزشکیان به ۱ + ۳۰ سئوال

محسن فرامرزی

مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم در اولین نشست خبری خود به ۳۰ سوال خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم امروز - دوشنبه ۲۶ شهریور ماه - راس ساعت ۱۵ در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

خبرنگاران به تدریج از ساعت ۱۱ در محل نشست خبری حاضر شدند و سوالات خود از رئیس جمهور را در سامانه ای که برای این منظور تهیه شده بود، ثبت کردند. حدود ساعت ۱۴ در سالن نشست خبری باز شد و خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران رسانه های دااخلی و خارجی وارد این سالن شدند.

یکی از نکاتی که نشست مذکور را از نشست های خبری قبلی متمایز می کرد این بود که برخلاف دوره های قبل که ردیف اول و دوم مخصوص اعضای دولت و مدیران عامل و مسئول رسانه ها بود، این بار ردیف اول در اختیار خبرنگاران قرار گرفت و فقط رئیس جمهور، رئیس دفتر، معاون اجرایی و وزیر خارجه در ردیف اول نشستند. در ادامه نشست خبری، الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت هم به این ردیف پیوست.

در بنری که پشت تریبون رئیس جمهور نصب شده بود، جمله ای از خطبه ۱۶ نهج البلاغه نوشته شده بود مبنی بر اینکه که «گردنم را در گرو وعده هایم می گذارم.» این فراز خطبه اشاره به تاکید رئیس جمهور برای تلاش در راستای تحقق وعده هایش را داشت.

ساعت ۱۵ رئیس جمهور وارد سالن شد. پزشکیان پیراهن راه راه آبی روشن و سفید، شلوار کتان فیلی رنگ و کاپشن سورمه ای بر تن داشت.

پاسخ پزشکیان به ۱ + ۳۰ سئوال



 به همراه رئیس جمهور، اتابک وزیر صمت، عراقچی وزیر خارجه، هاشمی وزیر ارتباطات، نوری قزلجه وزیر کشاورزی، همتی وزیر اقتصاد، حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس جمهور، سنایی معاون سیاسی دفتر، قائم پناه معاون اجرایی و سخنگوی دولت نیز به سالن آمدند. صالحی وزیر فرهنگ هم با کمی تاخیر به نشست رسید.

بعد از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی، مهدی طباطبایی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور پشت تریبون قرار گرفت و صحبت های کوتاهی درباره نحوه برگزاری نشست خبری داد و گفت ۳۰۰ خبرنگار از ۲۰۰ رسانه به نشست خبری دعوت شده اند.

او ادامه داد که از رسانه های محلی هم در این نشست دعوت شده و قول داد رسانه هایی که امروز فرصت طرح پرسش پیدا نکنند، در نشست بعدی فرصت پرسیدن سوال را خواهند داشت.

سپس پزشکیان پشت تریبون رفت و ۶ دقیقه صحبت های اولیه خود را انجام داد.

مجری نشست خبری هادی حیدری بود. او دو ظرف در مقابل خود داشت و گفت که با قرعه کشی، نوبت رسانه ها برای طرح پرسش مشخص می شود.

در این نشست خبری به ترتیب فارس، دنیای اقتصاد، تلویزیون چین، ایرنا، هم میهن، الجزیره، دانشجو، کیهان، المیادین، جماران، انصاف نیوز، آناتولی، ایسنا، جام جم، فرانس ۲۴، عصر ایران، خانه ملت، راشاتودی، شرق، صداوسیما، العهد، اندیشه پویا، تابناک، العالم، خبرآنلاین، آسوشیتدپرس، فلسطین الیوم، زد دی اف و نیکی ژاپن و موج از رئیس جمهور سوال پرسیدند که در مجموع ۳۰ سوال مطرح شد.

از دیگر نکات قابل توجه در نشست، این بود که رئیس جمهور پس از طرح سوال از سوی خبرنگار تلویزیون چین، منتظر ترجمه نماند و پاسخ را شروع کرد که با درخواست تیم اجرایی نشست خبری مبنی بر بیا ترجمه سوال، پاسخ خود را متوقف کرد تا ابتدا پرسش ترجمه شود. تسلط رئیس جمهور بر زبان انگلیسی با تشویق حضار همراه شد.

وقتی یکی از اعضای تشریفات، میکروفن رئیس جمهور را کمی پایین آورد، رئیس جمهور گفت که پروتکل است و کاری نمی شود کرد! پزشکیان تاکنون چند بار گفته است که به پروتکل های ریاست جمهوری علاقه ندارد، ولی مجبور است که آنها رعایت کند.

پاسخ پزشکیان به ۱ + ۳۰ سئوال



خبرنگار خانمی به رئیس جمهور گفت که برای اینکه به سالن برسد از بیراهه آمده تا با گشت ارشاد رودررو نشود که پزشکیان به او گفت این قضیه را پیگیری می کند.

خبرنگاری هم درباره میزان حقوق رئیس جمهور سوال کرد که او ابتدا پاسخ به این سوال را به معاون اجرایی سپرد، اما در ادامه خودش پاسخ داد.

مجری حدود ساعت ۱۷:۱۰ از رئیس جمهور خواست بین اعداد ۱ تا ۱۰۸ سه عدد بگوید تا نوبت به سه رسانه دیگر برای طرح پرسش برسد که او سه عدد ۱۴،۲۰ و ۱۰۰ را نام برد و قرعه به اسم زد دی اف آلمان ، موج و نیکی ژاپن افتاد.

این نشست خبری ساعت ۱۷:۳۰ و پس از طرح ۳۰ پرسش از رئیس جمهور به پایان رسید.

پس از پایان نشست و هنگامی که رئیس جمهور قصد خروج از سالن را داشت، به سوالی درباره رفع حصر هم پاسخ داد.

انتهای پیام

نظر شما