شناسهٔ خبر: 68695467 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نخستین جشنواره ملی سرود فجر برگزیدگانش را شناخت

نخستین جشنواره ملی سرود فجر با معرفی برگزیدگانش در تالار وحدت به کار خود پایان داد. نخستین جشنواره ملی سرود فجر با معرفی برگزیدگانش در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی سرود فجر امروز ۲۶ شهریور ماه با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد، امیرحسین سمیعی مدیر دفتر موسیقی، محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد رودکی، حامد جلیلی دبیر جشنواره جمعی از مسئولان و هنرمندان شرکت‌کننده در این رویداد در تالار وحدت برگزار شد.

اجرای این برنامه را نیما کرمی برعهده داشت.

در این مراسم حامد جلیلی دبیر جشنواره ملی سرود فجر اظهارداشت:

جلیلی در ابتدای صحبت های خود با تشکر از مدیران همکار و داوران گفت: دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک سال پس از روی کار آمدن دولت مردمی رییس جمهور شهید به لطف وزیر سابق آقای اسماعیلی و همت جناب آقای سالاری و جناب دکتر اله یاری در معاونت هنری این وزارت خانه تاسیس شد. رهبری معظم انقلاب، در سال‌های اخیر بارها و به انحا مختلف بر ارتقا، پیشرفت و استفاده از ظرفیت سرود تاکید داشتند و در واقع تاسیس این دفتر نیز در راستای عمل به منویات ایشان بوده است.  

وی در ادامه گفت: بنده نیز از بدو تاسیس تا به امروز در این جایگاه فرهنگی هنری خدمتگزار مردم و اهالی موسیقی و سرود هستم. ما ماموریت خود را در دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تغییر و ارتقا سطح ذائقه شنیداری عمومی به سمت سرود قرار دادیم به طوریکه سرود به عنوان یک عنصر موثر در سبد فرهنگی-موسیقایی خانواده‌های ایرانی (از کودک تا بزرگسال) قرار بگیرد. چرا که در این صورت می‌توان ادعا کرد، سرود به مثابه هوای تازه در دل جامعه نقش اصلی خود یعنی جریان‌‌سازی و امید آفرینی را ایفا کرده است.

جلیلی اظهار داشت: ما در دفتر سرود سعی کردیم ضمن حمایت از برخی آثار تاثیر گذار مثل سلام فرمانده، به جوانب دیگر ارتقا سرود نیز بپردازیم از جمله ارتقای کیفی سرود از طریق طراحی دوره‌های مربیگری سرود به صورت مجازی با حضور اساتید مطرح کشوری و به صورتی که براحتی در اختیار تمام مربیان گروه‌های سرود کشور باشد، 

ما معتقدیم اگر مربی سرود تخصص خودش را ارتقا دهد و با روش‌های به روز و درست موسیقی و آواز، گروه سرود خود را راهبری کند، سطح کیفی سرودهای کشور چندین درجه بالاتر می‌رود. 

وی افزود: از سوی دیگر تلاش کردیم دفاتر سرود در برخی از استان‌هایی که زیرساخت لازم را دارند تاسیس کنیم تا بتوانند حامی گروه‌های سرود و به نوعی تسهیلگر فعالیتهای گروه‌ها باشند. موضوع دیگری که متاسفانه این سالها نسبت به ان غفلت شده است، حل برخی از دغدغه های مربیان سرود است متاسفانه اهالی سرود در تمام این سالها خالصانه و بدون هیچ چشم داشتی تلاش کردند و برخی از دوستان نه تنها هیچ حمایتی نشدند بلکه خیلی از مواقع به صورت شخصی هزینه کردند، ما در تلاشیم و رایزنی‌های خوبی هم انجام دادیم تا ان شاالله اهالی سرود و مربیان بتوانند مانند دیگر هنرمندان از مزیت‌های صندوق اعتباری هنر استفاده کنند. 

جلیلی گفت: جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۳۶۴ برای اولین بار با عنوان جشنواره سراسری سرود و آهنگ‌های انقلابی فعالیت خودش را آغاز کرد ، یاداور شد: بعد از چهار دوره برگزاری با همین عنوان، نام و نشان و آرم جدید طراحی شد و از دوره پنجم با عنوان فعلی یعنی جشنواره موسیقی فجر به فعالیت خود ادامه داد. متاسفانه در همه این سالها با سیاست‌های اتخاذ شده رفته رفته نه تنها برای سرود بلکه برای گروه‌های کر نیز عرصه حضور در جشنواره موسیقی تنگ شد و به شدت حضورت آنها کمرنگ و حتی کاملا حذف شد. از سال ۱۴۰۱ که اولین سال تاسیس این دفتر بود، ما با وجود موانع زیرساختی و مالی تلاش کردیم سرود مجدد به صحنه جشنواره موسیقی فجر برگردد و چندین شب، اجرای گروه‌های سرود را با استقبال خوب مخاطبان بر روی صحنه جشنواره موسیقی فجر داشتیم، حتی در شب اختتامیه جشنواره نیز اجرای گروه‌های سرود بی بهره نماندیم اما به زعم ما همچنان این جایگاه در شان سرود نبود به همین دلیل در مهرماه ۱۴۰۲ دبیرخانه نخستین جشنواره ملی سرود فجر رو دایر کردیم. 

وی توضیح داد: این جشنواره در ۴ مرحله برگزار شد، مرحله نخست با ثبت نام بیش از 800 گروه برگزار شد و در نهایت با 80 گروه وارد مرحله اجرایی منطقه لی شدیم

در مرحله منطقه ای‌ نیز در چهار شهر اصفهان، مشهد، میناب و تهران از سرتاسر ایران گروه‌ها حضور یافتند و به صورت زنده در مقابل داوران اجرا کردند، ۲۸ گروه منتخب این مرحله حدود ۵ ماه تحت راهبری دبیرخانه جشنواره آثار ویژه خود برای جشنواره ملی سرود فجر را تولید کردند چون طبق اصول اختتامیه جشنواره قرار بود در اوایل تیرماه برگزار گردد که به دلیل شرایط کشور و انتخابات ریاست جمهوری به اواخر شهریور و هم اکنون انتقال یافت. نکته قابل توجه این است که برای اولین بار در جشنواره‌های کشور، گروه‌های سرود موظف هستند همراه با ارکستر و موسیقی زنده، اجرا داشته باشند.

جلیلی توضیح داد: الحمدلله با تمام سختی ها و کاستی‌های مالی و با همراهی و کمک دوستان یک گروه ارکستر کاملا حرفه‌ای برای همراهی با تمام گروه‌های تشکیل شد به طوریکه این گروه موسیقی تمام آثار رو دقیق و کامل مسلط شدند و حتی چند روز قبل از اجرای اصلی نیز به صورت واقعی هر گروه سرود، با گروه ارکستر تمریناتی داشتند. و به لطف خدا طی سه روز ۲۳،۲۴،۲۵ شهریور مرحله پایانی جشنواره با حضور داوران عزیز برگزار شد 

سپس محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد در این مراسم گفت: استاد ارزم استاد ادب و معنویت و تواضع است. او مدیر هنرستان صدا و سیما بودند و تربیت نسلی را برعهده داشتند که امروز به آنهاافتخار می‌کنیم. 

در ادامه آرزم به روی صحنه آمد و اظهارداشت: من خودم را در این حد نمی‌دانم که در برابر این گروه ها جایزه بدهم، لطف شماست. انشالا این جشنواره آخری نباشد و شاید به پشتیبانی مسئولان دومین دوره را هم داشته باشیم. البته رسانه مسئول است که روی این سرودها تلاش کند و ما این را کم داریم و شاهد آثار بهتری در این عرصه باشیم.

سپس برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:

بخش هم آوازی سرود

برگزیده: گروه زهراییون از اهواز استان خوزستات

بخش هم آوازی کر

برگزیده: گروه کرال خراسان رضوی  از مشهد

بخش هم آوازی آکاپلا

برگزیده: گروه آداک از گلستان

تقدیر:گروه یاقوت از اصفهان 

بخش صداما

تقدیر: گروه مهرآوا از مشهد استان خراسان رضوی 

برگزیده: گروه نوای مهر از شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری و گروه کوش از میناب از استان خوزستان

بخش جایزه ایران

برگزیده: گروه آفاق از آزادشهر استان گلستان 

بخش جایزه نور

برگزیده: گروه موعود از مشهد استان خراسان  رضوی 

بخش سرو سرود

برگزیده: گروه جوانه ها از مشهد استان خراسان رضوی 

بخش بهترین رهبری 

برگزیده: گروه امین زینعلی از گروه آرشه از اصفهان استان اصفهان

بخش خلاقیت و نوآوری

برگزیده: گروه آوای میناب از میناب استان هرمزگان

جایزه رویش گروه سرود اسوه از استان تهران

جایزه بهترین شعر 

محمدرضا داوری از گروه نوای مهر از شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری 

جایزه تک خوان

پوریا اسدی از گروه شهید فانی لارستان استان فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما