شناسهٔ خبر: 68694343 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

تشدید اختلافات صهیونیست‌ها و اخبار ضد و نقیض درباره برکناری گالانت

منابع خبری صهیونیستی از تشدید اختلافات داخلی میان دستگاه‌های نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی و تصمیم نخست‌وزیر برای برکناری وزیر جنگ این رژیم پرده برداشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از شبکه الجزیره، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبعی در دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم اعلام کرد: نتانیاهو آماده است تا «یوآو گالانت» وزیر جنگ را برکنار کند و «گدعون ساعر» رئیس حزب «امید نو» نامزد جانشینی وی است.

منابعی در لیکود نیز اعلام کردند: اگر گالانت برکنار شود گدعون ساعر آماده است تا به عنوان وزیر جنگ یا خارجه ظرف یک ساعت وارد کابینه شود اما احتمال ارجح تعیین وی به عنوان وزیر جنگ است.

علی رغم این اخبار اما دفتر نتانیاهو مذاکرات با ساعر و هرگونه تصمیم برای برکناری گالانت را تکذیب کرد.

در همین راستا، «ایتامار بن گویر» وزیر تندرو امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: ماه‌هاست که من از نتانیاهو می‌خواهم که گالانت را اخراج کند و اکنون زمان آن فرا رسیده است که فوراً این کار را انجام دهیم. ما به اتخاذ تصمیمی جدی در شمال نیاز داریم و گالانت فرد مناسبی برای رهبری آن نیست.

روزنامه هاآرتص نیز در این باره به نقل از منابعی در حزب لیکود نوشت: «ساره نتانیاهو» همسر نتانیاهو مخالفت خود را با انتصاب ساعر به عنوان وزیر جنگ لغو کرده است.

خبر اتخاذ تصمیم برکناری گالانت خشم «بنی گانتس» رئیس حزب «اردوگاه رسمی» را به همراه داشت. وی در این باره گفت: بنیامین نتانیاهو از واقعیت خبر ندارد و قبل از جنگ گسترده در شمال، مشغول برکناری یوآو گالانت، وزیر جنگ می‌شود. مشغول شدن نتانیاهو به برکناری گالانت قبل از عملیات گسترده در شمال، نشان دهنده اشتباه محاسباتی و تحریف اولویت‌ها است.

وی افزود: نتانیاهو به جای اینکه به فکر پیروزی بر حماس و آزادی اسرا و مقابله با حزب‌الله باشد مشغول توطئه‌های سیاسی کثیف و تغییر وزیر جنگ قبل از عملیات گسترده در شمال است.

در همین راستا، «مئیر شطریت» وزیر سابق و یکی از رهبران حزب لیکود گفت: تلاش‌ها برای برکناری گالانت در زمان جنگ، جنونی است که نباید آن را پذیرفت.

خانواده‌های اسرای صهیونیست در نوار غزه نیز در اعتراض به این تصمیم تاکید کردند: تلاش برای تعیین ساعر به جای گالانت اذعان واضح از سوی نتانیاهو به رها کردن کلی اسرا است.

رادیو رسمی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: گالانت کانال ارتباطی با آمریکا است و برکناری وی به روابط با کاخ سفید آسیب وارد خواهد کرد.

چند ماهی است که اختلافات شدیدی میان نتانیاهو و گالانت بر سر مسائل مختلف از جمله تغییرات قضایی، طوفان الاقصی و موضوع آتش‌بس در غزه شکل گرفته است.

این اختلافات اخیراً و در پی اظهارات گالانت درباره مقصر بودن نتانیاهو در شکست توافق آتش‌بس و پاسخ دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اظهارات او تشدید شد.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دوشنبه در اظهاراتی رسماً اعتراف کرد که این رژیم، دلیل تاخیر در امضای توافقنامه آتش‌بس و تبادل اسرا با مقاومت فلسطین است.

این اظهارات گالانت و اعتراف رسمی او به مقصر بودن رژیم صهیونیستی در توافق آتش‌بس در نوار غزه، خشم و عصبانیت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم را به همراه داشت.

دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: گالانت روایت ضداسرائیلی را می‌پذیرد و به شانس دستیابی به توافق برای آزادی اسرا آسیب می‌رساند. گالانت باید به یحیی السنوار حمله می‌کرد که از اعزام هیاتی به مذاکره امتناع می‌ورزد و مانع تکمیل توافق شده است.

پیشتر نیز روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» به نقل از منابع آگاه خود بدون ذکر نام، نوشته بود: بنیامین نتانیاهو خواهان برکناری یوآو گالانت است و مشورت‌های محرمانه‌ای را در این راستا انجام داده است اما جرأت انجام این کار را ندارد.

نظر شما