شناسهٔ خبر: 68692134 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نورنیوز | لینک خبر

این خبر بروزرسانی می شود ...

رئیس جمهور: مبنای کار ما وحدت است

رئیس جمهور در ابتدای نشست خبری با بیان اینکه مبانی کار ما وحدت استُ گفت: مبنای کار ما وحدت و انسجام است، اما کار سختی است. تمام تلاشمان را کردیم که با وفاق جلو برویم و مقام معظم رهبری هم به ما کمک بسیار کردند.

صاحب‌خبر -

نورنیوز-گروه سیاسی:  نخستین نشست خبری دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران، لحظاتی قبل در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با مجری گری هادی حیدری و بیان نکاتی از سوی سیدمهدی طباطبایی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور آغاز شد.

دکتر مسعود پزشکیان در ابتدای نخستین نشست خبری خود در جایگاه رئیس جمهور نهم، طی سخنانی اظهار کرد: سوال می شد که چرا جلسه نمی گذارید من می گفتم بگذارید یکسری کارها را انجام دهیم، بعد جلسه می گذاریم.

هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد

وی با بیان اینکه روزی که برای نشست خبری انتخاب شده خود به خود با نگاه ما همخوانی دارد، گفت: هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد. باور و اعتقاد بنده این است همه کسانی که در کشور زندگی می کنند بر اساس توانمندی حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که که حق شان است، مستقل از قومیت و نژادی که دارند.

دکتر پزشکیان یادآور شد: رسول خدا که به مدینه آمد دعواها و اختلافات بین قبایل خیلی بود. همین قبایل که ۱۰۰ سال با هم کشتار می کردند گفتند که با هم پیمان برادری ببندید. گفتند بیانش ساده است، اما اجرای آن ساده نیست. مسلمان برادر مسلمان است و همه ید واحد در برابر دشمنان هستند. پیامبر نگفت مؤمنان برادر هستند. پیامبر گفت همه برادر هستید و در مقابل دیگران ید واحد هستید؛ چرا باید در کشور با هم اختلاف داشته و با هم دعوا کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: هیچ عربی بر عجمی، هیچ سیاهی بر سفیدی برتری ندارد، مگر بر تقوا. تقوا در ادبیات اعتقادی و نگاه من مدیر یعنی حرکت بدون خطا. حرکت بدون خطا در اقتصاد، مدیریت و پزشکی هر کدام معنای خود را دارد. مومن و مسلمان حرف مستند می زند که به سادگی تغییر نمی کند.

تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم

وی تاکید کرد: مبنای کار خود را بر وفاق و وحدت گذاشتیم؛ البته کار سختی هست و الان گیر دهید می توانید چیزی پیدا کنید که نقد شود. به دنبال آدم هایی گشتیم که تجربه و سابقه داشته باشند. جناح و دسته را دنبال نکردیم. از مجلس هم بابت همکاری قدردانی می کنیم. رهبری نیز خیلی کمک کردند. روند کار را با این نگاه ادامه می دهیم؛ این به معنای این نیست که خطا نداریم بلکه تلاش می کنیم کمترین خطا را داشته باشیم.

تردد آسان باعث تقویت نگاه و زبان مشترک می‌شود

در ادامه نشست خبری، دکتر پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه موانع طرح وی در زمینه راه‌اندازی اتحادیه کشورهای اسلامی، اظهار کرد: واقعیت این است که در جوانی وقتی دانشگاه بودم این موضوع در ذهنم بود که چرا نباید ما مسلمانان با هم به شکلی در ارتباط و همکاری و همراهی باشیم که دیگر کشورها حسرت آن را بخورند؟ چرا کسی که در کشورهای اسلامی است نتواند به راحتی میان دیگر کشورهای اسلامی تردد داشته باشد؟ این امر به معنای زیر سوال بردن امنیت و اقتدار و مرزها نیست اما همین تردد آسان باعث تقویت نگاه و زبان مشترک می‌شود و بازار مشترک ایجاد می‌کند و در برابر دیگران یک ید واحده می‌شویم تا از حقوق مسلمانان دفاع کنیم. اگر جنگ و طمع را بگذاریم کنار می‌توانیم با هم همراه باشیم و همه مسلمانان در یک جمع قرار گیرند.

باید مسائل خود با دنیا از جمله FATF و برجام را حل کنیم

وی همچنین در پاسخ به ادامه پرسش خبرگزاری فارس مبنی بر برنامه دولت چهاردهم برای معیشت مردم، افزود: در گام اول باید اختلافات داخلی را حل کنیم و اعتماد و اطمینان برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و به نوآوران و نخبگان فضا دهیم. مسائل خود با دنیا از جمله در زمینه FATF و برجام را حل کنیم تا کشور را به آن چشم‌اندازی که رهبری معظم انقلاب بیان کردند برسانیم. ما در این زمینه باید به یک نگاه مشترک، داشتن یک برنامه که همان سیاست‌های کلی است و عملیاتی کردن آن برنامه توجه کنیم که این برنامه عملیاتی هم در هر وزارتخانه‌ای بر اساس وظایفش در حال تدوین است.

چاره‌ای جز حل موضوع FATF نداریم

دکتر پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند، پاسخ داد: چاره‌ای جز حل بحث اف ای تی اف نداریم. حتما در این باره نامه‌ای به مجمع تشخیص می‌نویسم تا این مسئله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد تا بتوانیم حلش کنیم و باید حلش کنیم.

وی ادامه داد: در سفر به عراق و اقلیم کردستان و سایر شهرهای عراق درباره انجام پروژه‌های مشترک به توافق رسیدیم عین همین کار را می‌توانیم با سایر همسایگان‌مان داشته باشیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: لازمه رشد اقتصادی ایجاد بازار آزاد برای انتقال سرمایه‌های خارجی به داخلی است، حتما بر مبنای حکمت و مصلحت اقدام می‌کنیم.

دکتر پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار CCTV  چین مینی بر اینکه چین و ایران دارای روابط دوستانه بوده و در روابط سیاسی و اقتصادی از هم حمایت می کنند، ایران و چین هردو جزو سازمان شانگهای و بریکس هستند، آینده روابط ایران و چین را چگونه ارزیابی می کنید، بیان کرد: در رابطه با چین هم تا حالا ارتباط خوبی داشتیم. بیشتر ارتباطات ما با چین و روسیه و کشورهای همسایه است. کاری که چین در خصوص میانجی گری بین ما و عربستان صعودی انجام داد برای حل اختلافات یک گام مثبت برای تقویت ارتباط های منطقه ای بود. موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله بین ایران و چین یکی از  جاهایی است که باید متمرکز شده و اجرایی شود.

با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیک خواهیم بود

وی خاطرنشان کرد: من به عنوان رئیس جمهور مصمم هستم آنچه نوشته شده و قرار بود اجرایی شود عملیاتی کنیم. راه های ارتباطی بین کشورهای منطقه شکل گرفته و می تواند هدف چین در دسترسی به بازار ما و ارتباط ما با چین را تکمیل کند. ما شاهراه هایی را می خواهیم ایجاد کنیم که در جاده ابریشم بود. ما با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیک خواهیم بود و آن را تقویت خواهیم کرد. تلاش می کنیم آنچه نوشته شده را عملیاتی کنیم و همکاری افزایش پیدا کند.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایرنا مبنی بر اینکه برنامه دولت برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم و حل مشکل ناترازی‌ها چیست، گفت: در زمینه رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است‌. اکثر آنان گلایه دارند که چون اف ‌ای تی اف نیست مشکل دارند و در نظر داریم که این مشکلات را حل کنیم تا ارتباطات با دنیا هم تسهیل شود. بدون برنامه‌ریزی حل مشکلات کشور امکان‌ناپذیر است‌.

باید برای حل ناترازی‌ها اقدام کرد

وی تاکید کرد: ادامه روند امروز که ناترازی در برق و گاز و بنزین است وضعیت را روز به روز بدتر می‌کند. باید به حل ناترازی‌ها عمل کنیم و نباید بگوییم که اگر در اینجا به ناترازی دست بزنیم صدا بلند می‌شود. در این زمینه رسانه‌ها باید به ما کمک کنند و ایده دهند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه هم‌میهن مبنی بر اینکه میانگین سنی وزراتخانه‌ها بالاست آیا از نیروهای جوان در بقیه مناصب دولتی استفاده خواهید کرد، گفت: حرفتان کاملا درست است. میانگین سن وزرا را ۵۵ سال تعیین کردیم اما خب ۲۰ تیم سوابق را بررسی کردند و بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کردند تا در نهایت برخی افراد را انتخاب کردند. در ارزیابی‌ها همین میانگین سنی درآمد که شما بیان کردید. بی‌ثباتی در مدیریت و عمر پایین مدیران دولتی در این مسیر مشکل ایجاد کرده است. وقتی مدیران پله پله بالا نمی‌آیند به همین وضعیت مبتلا شده‌ایم.

حتما از جوانان، بانوان و مذاهب در مناصب دولتی استفاده می‌کنم

وی ادامه داد: کاری که از این پس ادامه می‌دهیم این است که حتما از نخبگان و جوانان در کنار خودشان داشته باشند تا طی این مدت در کنار معاونان دستگاه‌ها تجربه کسب کنند. در عین حال با نصب جوانان سعی در آموزش مهارت اجرا و سلسله مراتب اداری داریم. دادن پست سازمانی و حقوق کفایت نمی‌کند چون مسوول سازمان باید تربیت و ارتقاء نیروی سازمانی را انجام دهد نه اینکه در صورت اشتباه کردن یک نیرو، آن نیرو را کنار بگذارند و نفر دیگر را انتخاب و منصوب کند.

پزشکیان تاکید کرد: حتما از جوانان، بانوان و مذاهب بر اساس شایستگی‌ها در مناصب دولتی استفاده می‌کنم.

دکتر پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره مبنی بر اینکه دیروز شاهد بودیم انصارالله یمن موشک هایپرسونیک علیه اسرائیل زد و ظاهرا به هدف اصابت کرده است، سیاسیون می گویند ایران موشک هایپرسونیک به انصارالله یمن داده یا تکنولوژی آن را به آنها انتقال داده است. سوالی که اکنون در این شرایط جنگی اسرائیل علیه غزه، آیا ایران موشک هایپرسونیک به یمن داده است؟ بیان کرد: اکنون رفتن نیروی انسانی به یمن با یک هفته تاخیر صورت می گیرد. یعنی یک انسان به یمن به راحتی نمی تواند برود حال چگونه یک موشک از ایران به یمن رفته و اینها  ندیده اند. اصلا چنین چیزی نیست. ما اصلا از این موشک در ایران نداریم، اینکه  این ها توان پیدا کردند تا این موشک را داشته باشند کار یک روز و یک هفته و یک سال نیست. علم و مهارت در طی زمان به دست می آید.

اسرائیل در مقابل دیدگان دنیا نسل‌کشی می کند

وی اضافه کرد: بدست آوردن این تکنولوژی در طول یک سال جنگ غیرممکن است. اما اینکه ما با هم هماهنگ هستیم و به هم کمک می کنیم. اسرائیل در حال نسل کشی بوده و زن و بچه ها را می کشد و ما نسبت به آن اعتراض داریم. دنیا ایستاده و در مقابل دیدگان دنیا آنجا نسل کشی کرده و هیچ کس جلوی آن ها را نمی گیرد. امریکا و اروپا نیز به اسرائیل هم موشک می دهند و هم بمب می دهند، هم از ان دفاع می کنند. اگر این ها نسبت به اسرائیل و  امنیت آن نگران هستند چرا نسبت به مردم بی گناه که ترور می شوند نگران نیستند.

رئیس جمهور تاکید کرد: حقوق بشر و دنیای متمدن نباید اجازه دهد یک عده با قدرت خود اینگونه مردم بی گناه را بمباران کرده و بعد بگویند ایران به آن ها موشک داده است. این ها خودشان می دانند که ایران نمی توان موشک هایپرسونیک به یمن ارسال کند. ما از آن نوع موشک اصلا در ایران نداریم.

وی بیان کرد: ما ماهواره به آسمان می فرستیم، قدرت موشک داریم؛ اما اینکه ما به آن ها موشک دهیم اینگونه نیست. آن ها تکنولوژی دارند و آن ها خودشان تولید می کنند. اینکه باهم ارتباط داریم درست است. ما باهم در یک نگاه هستیم. آن ها قوانین بین المللی را خودشان رعایت کنند. کجای قوانین بین المللی اجازه داده زن و کودک را کشته و بیمارستان را بمباران کنند، آیا این ها انسان هستند.

دکتر پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرگزاری دانشجو مبنی بر سخنان وی در زمینه انتقال پایتخت و موانع انجام آن و نیز توجه به مسئله ساخت مسکن در تهران، اظهار کرد: توسعه ساده است؛ یعنی تعادل بین منابع و مصارف. اگر تعادلی در این زمینه نداشته باشیم قطعاً به مشکلات بسیار بزرگی برخورد می‌کنیم. اگر کاهش بارندگی داشته باشیم قطعاً به مشکل آبرسانی می‌خوریم. اگر به فرونشست زمین توجه نکنیم به مشکل خواهیم خورد، به این مسائل باید توجه کنیم.

روند فعلی غیرقابل ادامه است

رئیس‌جمهوری افزود: ما امروز امکان بزرگی در کنار خلیج فارس داریم که بسیاری از کشورها حسرت داشتن بخشی از این خط آبی را می‌خورند. از این ظرفیت چرا استفاده نکنیم. باید تعادلی بین زیست محیط و تداوم زندگی ایجاد کنیم. روند فعلی غیرقابل ادامه است و اگر به آن توجه نکنیم قطعاً به مشکل می‌خوریم و نباید بگذاریم آن روز دیر شود. حرفی که زدم این نیست که امروز این اتفاق رخ دهد و پایتخت را منتقل کنیم اما باید به آن موضوع هم توجه کنیم.

وی درباره امکان توقف ساخت و ساز مسکن در تهران، اظهار کرد: ساخت و ساز اینگونه نیست که یکباره متوقف شود. رسانه کارش آگاهی رساندن است نه تثبیت بی‌ثباتی. ما در این وضعیت چه در انرژی، گاز، برق و پول به سمت فروپاشی حرکت می‌کنیم و باید راه خروج از این وضعیت را با کمک رسانه‌ها، کارشناسان و متخصصان بیابیم.

در ادامه نشست خبری دکتر پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه کیهان که پرسید حضور افراد زاویه‌دار در پست‌های کلیدی می‌تواند برای کشور ایجاد مشکل کند و بر خلاف فرمایشات رهبری است، اما متاسفانه تعداد زیادی از حامیان اغتشاشات در دولت منصوب شده‌اند، آیا شما اطلاع دارید، گفت: چیزی که شما می‌گویید فتنه، معلوم نیست که واقعا فتنه باشد. شما فکر می‌کنید حق با شماست و طرف مقابل هم فکر می‌کند حق با خودش است. ما همدیگر را مثل صدر اسلام که قومیت‌های عرب در عربستان یکدیگر را سر اختلافات می‌کشتند، نکشته‌ایم. شما در یک جریانی، اعتراضی داشتید و طرف مقابل هم اعتراض دیگری داشت. حالا همه در چارچوب سخنان مقام معظم رهبری باید با هم برادر باشیم.

در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری و برنامه عمل می‌کنیم

وی خاطرنشان کرد: حالا طرف مقابل شما که توانمند است نباید از توانمندیش استفاده کنیم. پس معنای وفاق چیست و چطور می‌توانیم با هم وحدت کنیم. یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید انسانی که ۴۰۰ سال کار کند و اشتباه نکند یک «مجسمه» است. نمی‌شود که انسان کار کند و اشکال نداشته باشد. ما در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری و برنامه عمل می‌کنیم.

دکتر پزشکیان ادامه داد: شما می‌دانید که بنده را برای نمایندگی مجلس رد کردند چون مدعی شده بودند که بنده التزام عملی به اسلام ندارم. خدا وکیلی من به نظام و دین التزام عملی نداشته‌ام؟ در طول زندگیم به یاد ندارم که در چارچوب دین و قانون عمل نبوده باشم حتی در طول سالهای خدمتم به یاد ندارم که یک هفته هم مرخصی رفته باشم.

سعی کنیم نقاط مشترک و اشتراک را بگوییم

رئیس‌جمهور گفت: در سفری که بعد از وزارتم به مشهد داشتم، گریه کردم چون تا آن لحظه یا جبهه بودم یا با چپی‌ها دعا می‌کردیم یا درس می‌خواندیم و تا آن زمان خانواده‌ام را به سفر نبرده بودم.

دکتر پزشکیان تاکید کرد: عیب همدیگر را نگوییم سعی کنیم نقاط مشترک و اشتراک را بگوییم.

تلاش می‌کنیم روابط خود را با عربستان، مصر و اردن تقویت کنیم

دکتر پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین مبنی بر اینکه دوره اخیر شاهد اقداماتی در خصوص توسعه روابط با کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی بودیم، آیا به زودی سفری به عربستان سعودی داشته یا به زودی شاهد سفر بن سلمان ولیعهد عربستان به تهران خواهیم بود، در خصوص روابط ایران و اردن چطور و همچنین این روابط چه تاثیری می تواند بر اوضاع فلسطین و پایان تجاوز اسرائیل علیه مردم غزه داشته باشد، بیان کرد: باور و اعتقاد من این است ما باهم برادر هستیم. چرا باید باهم رفت و آمد نداشته باشیم. هر حرکتی بتواند ما را به هم نزدیک کند شخصا استقبال می کنم. تلاش می کنیم اخوت و برادری را همان طوری که پیامبر اسلام فرمودند بیشتر کنیم. حضرت علی در وصیتنامه خود می فرماید که هر اختلافی را بتوانیم بین مسلمانان حل کنیم از سال ها نماز و روزه ارزش آن بالاتر است، چه با عربستان، چه با مصر و چه با اردن تلاش می کنیم روابط خود را تقویت کنیم.

وی افزود: در گفت وگوی تلفنی با ولیعهد عربستان از ایشان دعوت کردیم تا به ایران بیایند. وحدت ما مسلمانان به اسرائیل می فهماند حق بمباران و نابودی کودکان و زنان در غزه را ندارد. اگر دست به دست هم دهیم اسرائیل جرئت نمی کند این کارها را انجام دهد.

دکتر پزشکیان در پاسخ به پرسش جماران درباره گرانی نان و تاثیر آن بر زندگی اقشار فرودست جامعه، اظهار کرد: ما در تمام حرفهایمان گفته‌ایم نگاه به کسانی است که مشکل معیشت دارند و گفته‌ایم که نباید معیشت مردم به مشکل بخورد. در این زمینه از ابتدای دولت تلاش کردیم مشکلات مردم و اصناف را حل کنیم که پرداخت بدهی گندمکاران، مطالبات پرستاران و نظایر آن از جمله مواردی است که تاکنون در حل کردن آنها گام برداشتیم.

تلاش می‌کنیم قوت زندگی مردم به مشکل نخورد

وی یادآور شد: باید ناترازی و بی‌عدالتی را رفع کنیم. اگر این اتفاق رخ ندهد همان اقشار ضعیف، روز به روز فقیرتر خواهند شد و برای اینکه این اتفاق رخ ندهد در دولت به‌ویژه در کمیسیون اقتصادی برنامه‌ریزی‌ها می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که قوت زندگی مردم به مشکلی نخورد.

نباید تصور کرد ما عقل کل هستیم و بقیه نمی‌فهمند

رئیس‌جمهور در واکنش به این پرسش که ابرپروژه شما و دولت‌تان چیست و چقدر امکان اجرا خواهد یافت، گفت: ابرپروژه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است. نرم‌افزاری یعنی انسجام، وحدت، ایجاد امید، مشارکت، دوباره به صحنه آوردن مردم و از بین بردن جو ناامیدی است. مردم نباید فکر کنند اگر کسی از ما خوشش نیامد مملکت را ول کند و برود. نباید تصور کرد که ما عقل کل هستیم و بقیه نمی‌فهمند. بحث‌های نرم‌افزاری خیلی پیچیده‌تر از سخت‌افزاری است. باید در اندیشه، فکر و رفتار تغییر ایجاد شود که ممکن است دهه‌ها طول بکشد.

وی گفت: بنده با مردم هستیم و خیلی برایم مهم است که مردم این باور را بپذیرند. ما همه اشتباه کرده‌ایم و می‌کنیم و هیچ یک معصوم نیستیم، هنرمان باید رفع ایرادات و کار کردن با یکدیگر است.

دکتر پزشکیان گفت: گروهی را برای شناسایی رانت، قاچاق، رشوه و دزدی و امثال این مسائل تعیین کرده‌ایم. اگر بتوانیم کد ملی و کدپستی و کد زمین و قانون ۱۶۹ مکرر را به هم وصل کنیم هیچ کس نمی‌تواند رشوه بگیرد و به حساب اعضای خانواده و دوستانش واریز کند چون سیستم اجازه تخلف را نمی‌دهد. چیزی که مردم از آن شاکی هستند رانت‌ها، دزدی‌ها، رشوه‌ها و قاچاق‌هاست. اگر اینها درست شود، مردم به ثبات فکری و امنیتی می‌رسند.

دکتر پزشکیان ادامه داد: اگر در حوزه سخت‌افزاری جاده‌ها و ریل‌هایمان را به گونه‌ای درست کنیم که بتوانیم راه‌های‌مان را به هم وصل کنیم مشکلات‌مان هم حل می‌شود.

به روابط ایران با ترکیه و کشورهای اسلامی امیدواریم

 ادامه این نشست، دکتر پزشکیان در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی ترکیه مبنی بر اینکه در دولت قبلی سیاست روابط با همسایگان در اولویت بود و شما در اظهارات به این اولویت تاکید داشتید آیا دولت شما با قدرت این سیاست را ادامه می دهد و چشم انداز روابط با ترکیه را چگونه ارزیابی می کنید و در آینده نزدیک سفر به ترکیه خواهید داشت، بیان کرد: حتما، ترکیه دوست و برادر ما است. در کنار  ارتباط همسایگی قوم و خویش ما است. خط کشیدند وگرنه اینور و اونور با  هم یکی بودند. باورها و اعتقادات و فرهنگ ما با هم تنیده است. این انگیزه و خواست ما است که سرمایه گذاری مشترک داشته باشیم و هماهنگ شویم این تجارت شکل بگیرد. ترکیه می تواند از طریق ایران با پاکستان و افغانستان ارتباط تجاری برقرار کند. ما باید مسیری را ایجاد کنیم که شما راحت به ایران بیایید و ما راحت به ترکیه بیاییم. این روند را با قدرت ادامه می دهم. حتما به ترکیه می آییم و هم دعوت می کنیم تا به ایران بیایند. سرمایه گذاران، سیاسیون و دانشگاهیان دو کشور باید باهم ارتباط داشته باشند. ما خیلی به روابط ایران با ترکیه و کشورهای اسلامی امیدوار هستیم.

رئیس‌جمهور در تشریح برنامه دولت چهاردهم در حوزه عدالت آموزشی و ایجاد توازن بین مدارس دولتی و غیردولتی و ارتقاء امکانات مدارس دولتی گفت: روند اصلاح بسته به هدف نیازمند زمان است. در شورای انقلاب فرهنگی طی ۳ جلسه درباره عدالت آموزشی بحث کردیم. در جلسه هفته جاری نیز دستور جلسات را حذف کردم و دستور جلسه در همین رابطه تعیین کردم تا به زبان مشترک برسیم. قابل قبول نیست افرادی که در استان‌های دورافتاه هستند نتوانند رشد کنند و افرادی که پول دارند همه کرسی‌ها را مال خود کنند.

وی ادامه داد: با برادران سپاه، خاتم و بنیاد مستضعفان و سازمان برنامه تصمیم گرفتیم با حرکت بسیجی که شهرها و مناطق محروم فاقد مدرسه را مشخص کنیم و ظرف یک سال مدرسه احداث کنیم. نرم‌افزاها، تجهیزات، روش آموزش معلمان، سیاستگذاری‌های آموزشی و کیفیت آموزش بحث خواهیم کرد تا اصلاح شود.

دکتر پزشکیان گفت: همکاری دولت با سپاه سخت‌افزاری است فعلا. حرف زدن راحت است اما اجرا کردن سخت و زمان‌بر است اما با نگاه بسیجی می‌توان مشکل را حل کرد. اعداد را مشخص خواهیم بعد بر اساس آنها برنامه خواهیم نوشت.

بر اساس این گزارش، خبرنگار  فرانس ۲۴ سوال خود را اینگونه مطرح کرد که دو رئیس جمهور پیش از شما آقایان رئیسی و روحانی نتوانستند تحریم‌ها علیه ایران را رفع کنند در حالی که مجلس فعلی کاملا با رئیس جمهور فقید  رئیسی همفکر و همراه بودند، همراهی مجلس با طرح های شما برای حل تحریم ها یک عنصر مهم‌ به شمار می رود، باتوجه به رابطه حسنه شما با مجلس، آیا همچنان امیدوار به حل مسئله تحریم ها هستید؟ در حالی که مسئله تحریم ها به طور مستقیم متأثر از چگونگی رابطه ایران با آمریکا است، اگر رفع تحریم ها مستلزم گفت و گوی دولت ایران با آمریکا باشد، آیا امیدوار هستید نظر مثبت مجلس را کسب کنید. در حالی که شرایط منطقه ای و بین المللی و تحولات مربوط به فلسطین راه وصول شما به این هدف را سخت تر خواهد کرد؟

حق دفاع برای ما محفوظ است

دکتر پزشکیان در پاسخ گفت: حرف کاملا درست است؛ ما نمی خواهیم تحریم شویم. با کسی دعوا نداریم. ما پایبند به قوانین هستیم. کاری که اسرائیل در منطقه انجام داده و کاری که اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه در ایران شکل داد، آن ها می خواهند ما را به یک جنگ منطقه‌ای بکشند. ما تا حالا خویشتن داری کردیم ولی حق دفاع را برای خود در زمان و مکان مشخص با روش های مشخص محفوظ می‌دانیم.

وی اظهار کرد: ما هر راهی امکان داشته باشد تا بتوانیم موانع را برداریم پیش می گیریم. آنها از ما چیزی ساختند که اینگونه نیست. ما در وهله اول با همسایگان خود نگاه و زبان مشترک را ایجاد می کنیم که باهم می توانیم منطقه آرام و مملو از صلح را ایجاد کنیم. کسی که نمی گذارد این آرامش ایجاد شود قدرت های خارجی است. آن ها هستند که دعواهای اقتصادی و فرهنگی و قومیتی راه می اندازند.

رئیس جمهور افزود: تلاش می کنم ارتباطات خود را با همسایگان قوی تر و صمیمی تر کنیم. تلاش می کنیم روند اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی را بهبود ببخشیم. با آمریکا و اروپا در چارچوب هایی که توافق کردیم پایبند هستیم. ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم. آنها هستند که ما را تهدید کرده و می گویند موشک نداشته باشید مثل غزه هر وقت دلش خواست بمب بر کله ما بیاندازد.

در مقابل قدرت باید قدرت داشته باشیم

وی تاکید کرد: در مقابل قدرت باید قدرت داشته باشیم. برای حفظ امنیت مردم نیاز به قدرت دفاعی داریم. ایران هیچ گاه شروع کننده هیچ جنگی نبوده است. در این ۱۰۰ سال دوبار ایران را قدرت ها گرفتند و بعد مجبور شدند بروند. ما قدرت دفاعی خود را برای دفاع از مردم از دست نمی دهیم مگر اینکه در دنیا یا منطقه ای زندگی می کنیم همه خلع سلاح شوند. ما می نشینیم و با همه صحبت می کنیم. آمریکا نیز اگر حق و حقوق ما را رعایت کند دعوا نداریم. ما می خواهیم در مملکت خود در امنیت رشد کنیم. ما را تهدید و تحقیر نکنند ما زیربار تحقیر نمی رویم.

پزشکیان در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه «باوجود تاکید رهبری انقلاب مبنی بر «سیاسی‌بودن» دانشگاه‌ها، چرا کرسی‌های آزاداندیشی و توجه به تشکل‌های دانشجویی کمرنگ شده است و حمایتی از آن‌ها نمی‌شود و برنامه‌ دولت چهاردهم در این زمینه چیست؟»، اظهار کرد: چه زمانی بوده است که ما کرسی آزاداندیشی بگذاریم؟ بارها رهبری توصیه کردند جهاد تبیین کنیم، اما متاسفانه این کار را نکردیم. در مناظرات و بحث‌ها هم اعلام کردم که کرسی آزاداندیشی به این معنا نیست که اگر من حرفی مخالف نظر کسی گفتم ضدانقلاب شوم و از دانشگاه اخراج شوم یا از پست و شغل بیرون شوم.

وی تاکید کرد: باید ذهن خود را باز کنیم تا کنار هم قرار بگیریم. دستور خداست که باید حرف‌ها را بشنویم و از حرفی که بهترین است تبعیت کنید نه اینکه بگویید الا و لابد این حرفی که من می‌گویم درست است و حق ندارید حرف بزنید.

جلوی پرونده‌سازی را خواهیم گرفت

دکتر پزشکیان ادامه داد: ما باید به عنوان مسلمان هر نوع گویش و حرفی را بشنویم و از بهترین تبعیت کنیم. ما از کرسی آزاداندیشی به دستور رهبری انقلاب دفاع خواهیم کرد و از آزاداندیشی و اینکه هرکسی نقد کند فردا برایش پرونده درست نکنند، حمایت می‌کنیم و جلوی پرونده‌سازی را خواهیم گرفت.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در جلسه‌ای هم گفتم دانشجویانی که بیرون کرده‌اند بررسی کنید تا برگردند اما صداوسیما یک جلسه گذاشته و گفته عده‌ای از آنان توطئه‌گر هستند، مفهوم این قضیه آن نیست که توطئه‌گر برگردد، او را به قوه قضاییه بسپاریم که محاکمه کنند اما اگر کسی حرفی گفته و نظری داشته به دلیل نظر و حرفش چرا ردش می‌کنید؟ جوابش را دهید. اگر بلد نیستید خودت را بشکن. آینه چو نقش تو بنمود راست، خود شکن آینه شکستن خطاست.

دکتر پزشکیان تصریح کرد: بلد نیستی جواب دهی، طرف را بیرون نکن؛ خودت را اصلاح کن. ما مشکل‌مان این است که وقتی نمی‌توانیم جواب طرف را بدهیم یک انگی می‌چسبانیم که تو ضد فلان کس هستی. من ضد کسی نیستم، ذهنم سوالی دارد، تو می‌گویی بهترینی، جواب من را بده. ما می‌گوییم نه تو حق نداری، چون اینجوری است تو باید بپذیری، هیچ منطقی چنین حرفی را نمی‌پذیرد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: رهبری بارها تاکید کردند، کرسی آزاداندیشی بگذارید. با زور، دعوا، بیرون کردن، اخراج کردن، تبعید کردن، مملکت درست نمی‌شود. با گفت‌وگو و شنیدن حرف درست است که مملکت درست می‌شود. وگرنه ما نگفتیم آدم خائن و جاسوس را به دانشگاه بیاورید.

دکتر پزشکیان یادآور شد: طوری در صداوسیما درباره عده‌ای حرف می‌زدند که فلانی که اینجا بود الان خارج است، این چیزی است که من خودم در تبریز و در دانشگاه شاهد بودم که بسیاری از دانشجویان به این دلیل که فقط اعتراض کرده بودند چرا در مدارس دخترانه آن اتفاقات می‌افتد - مدارسی که خود رهبری انقلاب درباره آن‌ها دستور داده بودند که بررسی شود و هرکس مقصر است با آنان محکم برخورد کنید - آنان را دو ترم یا سه ترم محروم کرده بودند که چرا این حرف‌ها را زده‌ای، چرا در این مدارس این اتفاقات می‌افتد، جواب دهیم. آنان مشکلی ندارند بلکه حرفی زدند که من بی‌عرضه نتوانستم طوری مدیریت کنیم که برای دختر مردم در مدارس مشکل ایجاد نشود و به جای محاکمه من او را که اعتراض کرده محاکمه کرده‌اند.

زیر بار زور نمی‌رویم

دکتر پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار راشا تودی مبنی بر اینکه قرار است شما سفر کنید به کشور روسیه و در اجلاس سران کشورهای عضو بریکس شرکت کنید، چقدر شرکت در این اجلاس ها به تحقق اهداف اقتصادی شما کمک خواهد کرد؟ خاطرنشان کرد: ارتباط ما با روسیه و چین خوب بوده و با قدرت ادامه می دهیم و اینگونه نیست اگر با دنیا صلح کنیم دوستان خود را فراموش کنیم. این دیدارها می تواند این مصوبات و نگاه هایی که شهید رئیسی داشتند را عملیاتی تر کند. مطمئنم اگر ما در بریکس و منطقه با هم تعامل کنیم تحریم های ناجوانمردانه اثرگذار نیست. ما دوست نداریم با آنها قطع ارتباط کنیم، اما دوست نداریم کسی به ما زور بگوید و ما زیر بار زور نمی رویم.

دکتر پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار العهد عراق درباره اینکه اول تشکر کنم به خاطر اینکه عراق را به عنوان اولین سفر رسمی خود انتخاب کردید؛ در سفر شما ۱۴ یادداشت تفاهم و همکاری مشترک به امضا رسید. آمریکایی ها همچنان تاثیر منفی در این توافقنامه ها دارند آیا ساز وکاری هست که بتوانید این توافقنامه ها را اجرایی کنید به ویژه بحث راه آهن شلمچه - بصره، بیان کرد: عراق که رفتیم خیلی با هم صمیمی بودیم و احساس می کردیم از نظر فرهنگی و رفتاری و باوری شبیه هم هستیم. به خصوص در مرزها اصلا دو طرف مرز با هم قوم خویش هستند ما با هم دشمن نبوده و نیستیم. آمریکا ما را به دعوا می اندازد نباید گول آن ها را خورده و باید به هم از نظر علمی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کمک کنیم. این را هم در بغداد با رئیس جمهور، نخست وزیر و احزاب و اقلیم کردستان عراق مطرح کردیم.

وی اظهار کرد: خیلی احساس خوبی در بصره و کردستان داشتیم. مسعود بارزانی در مهاباد ایران به دنیا آمده منم در مهاباد به دنیا آمدم، او مسعود منم مسعود هستم. ما می توانیم خیلی روابط خوبی باهم داشته باشیم. قرار شد دو طرف امنیت را حفظ کرده و به هم کمک کنیم. آمریکا دلش می خواهد ما باهم دعوا کنیم اما اگر عاقل باشیم با هم دعوا نخواهیم کرد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خانه ملت که پرسید با توجه به مصوبه مجلس درباره کمیته راهبری برنامه توسعه، چه زمانی جلسه تشکیل می‌شود، گفت: با اجازه شما قانون برنامه را برای هر وزارتخانه مشخص کرده‌ایم، بند به بند. تحقیقات مجلس را هم استفاده می‌کنیم و معاونت برنامه‌ و بودجه نهاد را هم به آن اضافه کردیم و دستورالعملی را به وزرا ابلاغ کردم. طبق این دستورالعمل از هر وزارتخانه‌ای یک نفر به عنوان ناظر انتخاب می‌شود و وزیر مربوطه بندهای برنامه را که مربوط به معاونت‌هایش است، تعیین کند بعد چارچوب کار تعیین و گزارش دهد و بگوید کدام بند قانون برنامه قابل اجراست و کدام بند قابل اجرا نیست تا یک ماه آینده به مجلس اعلام کنیم کدام بندها قابل اجرا نیست.

وی ادامه داد: در این صورت چهار سال بعد گزارش نمی‌دهیم که برنامه اجرا نشده است. تیم مذکور نسبت به برنامه باید به زبان و نگاه مشترک برسند. ما روی حرفی که به مردم گفتیم، هستیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش صداوسیما مبنی بر اینکه بالا بودن نرخ تورم معلول افزایش نقدینگی و کسری بودجه است، برنامه شما برای حل این مشکل در بودجه ۱۴۰۴ چیست؟ همچنین اولویت اصلی دولت چهاردهم چیست؟ گفت: نرم‌افزاری جلوی دزدی، رشوه، رانت و قاچاق را می‌گیریم. این مسئله اولویت دولت چهاردهم است. اگر با مردم صادق باشیم دیگر دزدی نمی‌کنیم و خلاف‌های دیگر مرتکب نمی‌شویم و بسیاری از مشکلات مردم حل می‌شود.

وی ادامه داد: حل مشکلات اقتصادی و تورم و سرمایه‌گذاری به این راحتی‌ها نیست. در نهاد ریاست جمهوری ۴۰۰۰ نیروی انسانی داریم. آنها را چه کار کنیم. آنان هم تقصیری ندارند چون دولت‌ها استخدام کرده‌اند. به دلیل ناآگاهی و فقدان علم مدیریت هر کسی مسوول شد، برای خودش در دستگاه ها لشکر آورده است.

پزشکیان ادامه داد: با مشخص شدن اهداف دولت طبق برنامه هفتم توسعه، مسوولان اجرا را مشخص می‌کنیم بعد چگونه اجرا کردن و چگونه پاسخ دادن را تعیین می‌کنیم. پرداخت بر اساس عملکرد را جایگزین خواهیم کرد. پرداخت‌ها باید بر اساس اثرگذاری و کار مفید باشد. در دولت اعلام کرده‌ام هیات مدیره‌های شرکت های دولتی باید ضرر کار در این شرکت‌ها را گردن بگیرند، روند گذشته را اصلاح می‌کنیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار تابناک که پرسید «چقدر حقوق می‌گیرید، متوسط حقوق دریافتی وزرا چقدر است و هزینه‌های ستاد انتخاباتی‌تان چقدر بود؟ چه چیزی موجب حیرت شما بعد از استقرار در نهاد ریاست جمهوری شد؟» پاسخ داد: من اصلا پول نداشتم، عده‌ای آمدند و به ما ارز و پول دادند اما به تیمم گفتم پول‌ها را برگردانند تا فردا مطالبه‌گر شوند. خودمم خدا وکیلی نمی‌دانم که چه شد که این طوری شد.

وی ادامه داد: به من گفته بودند که چرا می‌گویی مردم بیایند پای صندوق؟ جواب دادم چون خارجی‌ها و دشمنان تلاش می‌کنند مردم پای صندوق‌ها نروند. من حاضر نیستم ایران در چشم خارجی‌ها ضعیف دیده شود. بنده هم گفتم اگر مردم بیایند سر صندوق‌ها به من رای می‌دهند و به آنان رای نمی‌دهند و همانطور هم شد. ۴۰ درصد دور اول به ۵۰ درصد دور دوم افزایش یافت، اتفاق بزرگی بود. مردم گول نخوردند و آنهایی هم که نیامدند دلشوره داشتند که حق هم داشتند.

می‌گویند ۶۰ - ۷۰ میلیون تومان به حسابم واریز می‌شود

پزشکیان گفت: خدا وکیلی نمی‌دانم که چقدر می‌گیرم اما می‌گویند ۶۰ - ۷۰ میلیون تومان به حسابت واریز می‌کنیم. من به پول‌هایی که به حسابم واریز می‌کنند نیازی ندارم. از من گذشته به این پول‌ها و زمین‌ها نیازی داشته باشم. تمام تلاشم سر بلندی ایران، ایجاد وحدت و انسجام و راحتی مردم و دفع توطئه‌های دشمنان است.

در اولین فرصت با مسئولان مصری گفت‌وگو می‌کنیم

پزشکیان در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار العالم مبنی بر اینکه باتوجه به اینکه جمهوری عربی مصر و ایران روابط برادرانه و تاریخی دارند، سیاست شما در تقویت روابط دو کشور چیست و سفارتخانه دو کشور چه زمانی افتتاح می شود و در خصوص جدول زمان بندی مذاکرات هسته ای با کشورهای طرف، بیان کرد: کشور برادر، دوست و مسلمان مصر از خدا می خواهیم با هم رابطه داشته و در اولین فرصت ممکن با مسئولان آنان ارتباط داشته و گفت وگو می کنیم. ما مسلمانان با هم برادر هستیم. شیطان بین ما دعوا انداخته است باید با مهربانی و احسان با هم صحبت کنیم. ارتباط با مصر را تا جای ممکن استقبال می کنیم. در خصوص بحث هسته ای دست طرفی است که می خواهد صلح کند یا نه. ما پایبند چهارچوب هستیم اما آنها پایبند چهارچوبی که خودشان نوشتند نیستند. ما عمل کردیم اما آنها پاره کردند. ما دنبال سلاح هسته ای نیستیم اما حاضر نیستیم به ما زور بگویند. اسرائیل را تا دندان مسلح کرده و جلوی ما بگذارند و هر وقت خواستیم حرف بزنیم مثل لولو خور خوره بگویند می زنیم شما را؛ ما این را نمی پذیریم.

پزشکیان در ادامه این نشست، در پاسخ به سوال خبرنگار AP مبنی بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی دائما نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران ابراز نگرانی می‌کند، آیا در دولت شما تولید این اورانیوم با این غنا تا چه حدی پیش خواهد رفت، بیان کرد: بارها گفتیم ما نمی خواهیم این کار را کنیم. ما نیاز تکنیکی و علمی خود را دنبال می کنیم و به دنبال سلاح هسته ای نیستیم. به چهارچوب برجام پایبند بودیم و باز هم به دنبال حفظ تعهدات هستیم. آنها پاره کردند، ما در چهارچوب سازمان انرژی اتمی کار خود را پیش می بریم. آن ها به تعهدی که نوشتند پایبند باشند ما هم به تعهدات خود پایبند می شویم.

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره تماس با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پزشکیان برای توقف نسل‌کشی فلسطینان در کرانه باختری و نواره غزه و نتایج آن، گفت: ما هم با برادران مسلمان‌مان جلسه گذاشتیم و تلفنی صحبت کردیم و با وزرای خارجه و نخست‌وزیران و دیگران صحبت کردیم؛ آنان وعده دادند تا این هفته مساله را حل کنند و این هفته هم تبدیل شد به آن هفته و در حال وقت تلف کردن هستند. وحدت و انسجام مسلمانان به حدی نیست که به اسرائیل اولتیماتوم بدهیم که حق ندارد مردم را بکشد. رسانه‌هایشان نیز اذهان را مشغول کردند، اما در حال زمان دادن به طرف اسرائیلی است که تا جایی که دلش می‌خواهد مردم را بکشد. جنگ زور، نسل‌کش‌ها، آدم‌های قلدر، جنگ با انسان‌هایی است که دم از ملیت، حقوق زن و مردم و انسانیت می‌زنند اما خودشان همه چیز را نابود می‌کنند و یک نفر هم نیست بپرسد نامرد چرا اینطور می‌کنید.

دکتر پزشکیان در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ZDF  مبنی بر اینکه در خصوص گشت ارشاد در کمپین انتخاباتی خود فرموده بودید تغییراتی خواهید داد آیا گشت ارشاد جمع آوری خواهد شد و به مطالبات زنان چه پاسخی خواهید داد، بیان کرد: ما داریم تلاش می کنیم و وزارت کشور نیز آئین نامه هایی را تنظیم می کند. از یک طرف این ها ما را تحت فشار می گذارند و از یک طرف نباید اجازه دهیم این اتفاقات بیافتد.در بحث زنان آنچه در توان ما است سعی می کنیم  انجام دهیم. در دولت تلاش می کنیم از زنان در جایگاه های مختلف استفاده کنیم. در دولت چهار نفر از بانوان هستند. در هیچ دولتی فکر کنم چهارتا نبوده است. توصیه کردیم در معاونت ها از زنان استفاده کنند و به همین شکل این روند ادامه می یابد. هر کاری از دستمان بر می آید برای استفاده از حضور زنان و بانوان انجام خواهیم داد. باید اجازه داد آرام آرام کار پیش برود. باید بین دو طرف تعادل برقرار کرد. هر دو طرف باید مقداری کوتاه آمده و بتوانیم در کنار هم قرار بگیریم.

دولتمردان آمریکایی به حقوق مردم ما احترام بگذارند

رئیس‌جمهور در پاسخ به آخرین سئوال که توسط خبرگزاری موج پرسیده شد مبنی بر اینکه پیام مشخص شما برای دولتمردان آمریکایی برای تعامل با آنان چیست؟ گفت: به حقوق مردم ما احترام بگذارند و برای ایران توطئه نچینند. مردم انقلاب کردند تا با عزت و سربلندی زندگی کنند. آنان کاری نکنند که این روند بهم بخورد. ما در فکر صدور انقلاب به جایی نیستیم. اگر دست از سر ما بدارند رفتار و زندگی ما می‌تواند برای جاهای دیگر الگو باشد اما آنها آدم‌های خوب و نخبگان و دانشمندان ما را ترور می‌کنند و ما را وادار به انجام کارهایی می‌کنند و بعد می‌گویند اینها آدم‌های خوبی نیستند.

واکنش دکتر پزشکیان به موضوع رفع حصر کروبی و موسوی

دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پایان نخستین نشست دو ساعته خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به پرسشی درباره رفع حصر، گفت: مشکل آقای کروبی حل است برای آن دیگری هم داریم کار می‌کنیم، ولی دیگر نباید با نظام درافتاد.

وی تاکید کرد: دیگر چه کار باید می‌کردیم. همین قدر که یک قدم برداشته شد، خوب است. آن قدم را هم بگذارید، باشد.

بیش از ۳۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی نخستین نشست خبری رئیس جمهور نهم را پوشش دادند.


نورنیوز

نظر شما