شناسهٔ خبر: 68690165 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بهره‌گیری از نماد‌های معماری ایرانی- اسلامی در میادین و بازار‌های شهرداری تهران

معاون طرح، توسعه و امور فنی سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران از تلاش این مجموعه برای به کارگیری نماد‌های معماری ایرانی- اسلامی در میادین و بازار‌های شهرداری تهران خبر داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران؛ محمدرضا اسمعیلی پور با بیان اینکه طبق تاکید مدیرعامل سازمان استفاده از المان و نماد‌های معماری ایرانی- اسلامی در میادین و بازار‌های شهرداری تهران یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان در طرح توسعه و به‌سازی میادین و بازار‌های زیر نظر شهرداری تهران است؛ گفت: با توجه به اینکه بازار‌ها ساختمان‌هایی با حجم تردد زیاد بوده، در نتیجه یکی از مشکلات این مجموعه‌ها بالا بودن سرعت فرسودگی در آنهاست. بر همین اساس تلاش‌هایی برای بهبود، اصلاح معماری و همچنین بالا بردن سطح کیفی مصالح و نظارت بیشتر بر شیوه‌های ساخت آن‌ها شده است.

وی با بیان اینکه بازار‌ها در دوره‌های زمانی طولانی مدت و تحت مدیریت‌های مختلف ساخته شده است؛ افزود: به همین دلیل با این مساله روبه رو هستیم که نمای بازار‌ها با یکدیگر و با نمای شهر ناهمگون هستند. به همین دلیل سعی داریم تا علاوه بر استفاده از الگوی ایرانی- اسلامی در بازار‌های جدید این الگو را در بازار‌های پیشین نیز پیاده سازی کنیم.

معاون طرح، توسعه و امور فنی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران ادامه داد: باید به این مساله توجه داشت که بازار‌ها معمولا برای یک دوره طولانی خدمات‌دهی ساخته می‌شوند. بدیهی است ما قادر به پیش‌بینی دقیقی از سی‌سال آینده و مد معماری حاکم بر آن دوره نخواهیم بود بنابراین باید طراحی بازار‌ها تا حد ممکن ساده‌سازی شوند.

وی با اشاره به اینکه باید بازار‌های جدید با توجه به تغییرات اجتماعی و اقتصادی معاصر و نیاز‌های جدید شهروندان طراحی شوند؛ تاکید کرد: این بازار‌های تجاری باید بتوانند علاوه بر پاسخگویی به نیاز‌های شهروندان، فضایی برای تعاملات اجتماعی و فرهنگی فراهم آورند و همزمان با حفظ هویت تاریخی و فرهنگی، به نیاز‌های روز جامعه نیز پاسخ دهند.

معاون طرح، توسعه و امور فنی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در ادامه گفت: سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار تهران هر ساله با پایش بازار‌های موجود و سنجش وضعیت کالبدی آن‌ها و همچنین متناسب با بودجه و ظرفیت سازمان تعدادی از بازار‌ها را جهت تخریب، نوسازی و همسان سازی با الگو‌های جدید معماری ایرانی- اسلامی مشخص کرده و در لیست اقدامات پیش رو قرار می‌دهد که در سال جاری این برنامه به سرعت در حال اجراست.

وی افزود: از نکات مورد اهمیت می‌توان به این مهم اشاره کرد که با توجه به تنوع بالای زمین‌های در اختیار سازمان طراحی نما‌ها به گونه‌ای باید باشد که درموقعیت‌های گوناگون قابلیت تعمیم و انطباق داشته باشد.

اسمعیلی‌پور ادامه داد: به عنوان نمونه بازار میوه و تره بار چراغی واقع در منطقه ۱۷ با توجه به در اختیار داشتن موقعیت مناسب و مساحت کافی در تمام ابعاد و وجوه خود، نمایی از معماری ایرانی- اسلامی به مخاطب ارائه می‌دهد. همچنین در بازار میوه و تره بار شقایق واقع در منطقه ۱۷ که هم اکنون در حال بهره‌برداری است و بازار‌های میوه و تره‌بار خلیل آبادی، آذری، فدک و مهران که در دست اجرا بوده و به زودی به بهره برداری خواهد رسد، به علت محدودیت‌های موجود به تناسب فرم بازار و موقعیت وقوع آن‌ها و هندسه زمین در اختیار، سعی شده از معماری ایرانی- اسلامی صرفا در برخی از بخش‌ها به ویژه نما استفاده شود.

وی در پایان بیان کرد: امیدواریم با اتکا به معماری اصیل ایرانی- اسلامی چهره بازار‌های میوه و تره بار به یکی از ساختمان‌های مثال زدنی پایتخت تبدیل شود.

انتهای پیام/

نظر شما