شناسهٔ خبر: 68689968 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ساخت ایده موشکی شهید چمران توسط «مصطفی ابراهیمی مجد»

تهران- ایرنا- رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهید «مصطفی ابراهیمی مجد» ایده اولین موشک پرتابی شهید چمران را ساخت که کروکی آن را شهید چمران کشیده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، امروز بیست و ششم شهریور سالروز شهادت مصطفی ابراهیمی‌مجد در سال ۱۳۶۰ در دارخوین است. وی از سوی گروه جنگ‌های نامنظم شهید مصطفی چمران در جبهه حضور یافت و پس از شهادت در بهشت زهرای (س) تهران در قطعه ۲۴ ردیف ۹۵ شماره ۲۴ آرام گرفت.

مصطفی بیست و نهم مهر سال ۱۳۳۳ در خیابان ۱۷ شهریور تهران دیده به جهان گشود. دانشجوی مقطع دکتری در رشته اصلاح نباتات تحصیل کرد و کارمند بود. وی در کنار شهید چمران در جبهه های سوسنگرد با استعدادی که داشت، توانست ضمن ساخت و تعمیر اسلحه، کارگاهی را برای ساخت سنگرهای بتنی و رفع کمبودهای ستاد جنگ‌های نامنظم احداث کند. او با توجه خلاقیتی که داشت با طرح شهید چمران برای اولین بار موفق شد موشک‌های زمینی و آبی بسازد که از این امکانات برای مقابله با تاکتیک‌های جنگی دشمن استفاده می‌شد.

ساخت ایده موشکی شهید چمران توسط «مصطفی ابراهیمی مجد» شهید «مصطفی ابراهیمی مجد»

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهید «مصطفی ابراهیمی مجد» ایده اولین موشک پرتابی شهید چمران را ساخت که کروکی آن را شهید چمران کشیده بود و ساخت این موشک با طول پرتاب سه متر در ۶ ماه اول سال ۱۳۵۹ در جنگ تحمیلی آزمایش شد.

وی درباره خصوصیات اخلاقی این شهید اظهار داشت: شهید مجد نمونه، اسوه و الگوی خاص بود. او از هر جهت برای خود دنیایی از معرفت، خلوص، صداقت، ایمان، صفا و اعتقاد به حضرت ولی عصر(عج) و امام خمینی (ره) بود.

کتاب فیض حضور به قلم عباس کفایی قاینی درباره خاطرات دوستان و آشنایان شهید ابراهیمی مجد است.

شهید ابراهیمی مجد مرا در نوشتن کتاب یاری کرد

کفایی نویسنده این کتاب در خصوص چگونگی آشنایی با شهید ابراهیمی مجد گفت: سال ها قبل از سوی متولیان سازمان بسیج مهندسین در حسینیه ارشاد جلسه ای برگزار شد که در آن جلسه مهدی چمران از یک مهندس نام برد که با شهید چمران در ساخت موشک همکاری می‌کرد.

وی افزود: علاقه‌مند شدم این شهید را بشناسم. هیچ چیزی حتی اسم او را نمی دانستم و در ذهنم نمانده بود. به دنبال پیدا کردن شهید بودم ولی هیچ سرنخی نداشتم تا این که روزی در یادمان ۷۲ تن تصویری از شهدای شاخص دیدم و شهید ابراهیمی مجد در آن تصویر معرفی شده بود.

این نویسنده گفت: بر سر مزار شهید رفتم و از این طریق توانستم شماره تلفنی از فردی پیدا کنم که در محله این شهید زندگی می‌کرد و با کمک او به عموی شهید رسیدم. شهید ابراهیمی در تمام مراحل به من کمک کرد تا توانستم کتاب فیض حضور را بنویسم.

نظر شما