شناسهٔ خبر: 68689731 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

آرامگاه تنها فرمانروای زن فارس مرمت می‌شود

زهرا عسگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از مرمت آرامگاه آبش خاتون تنها فرمانروای زن فارس در شیراز خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمد ثابت اقلیدی امروز ۲۶ شهریورماه در حاشیه بازدید از آرامگاه آبش خاتون گفت: مرمت بنای تاریخی آبش خاتون با اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان فارس افزود: در این پروژه مرمتی بازسازی و احیای بخش‌هایی از دیوار ضلع جنوبی مقبره بر اساس طرح اولیه صورت می‌گیرد.

ثابت اقلیدی در ادامه با بیان اینکه بنای آرامگاه آبش خاتون متعلق به دوره تیموری ـ صفوی است، گفت: بنا از سنگ و آجر، چوب و گچ و تزیینات کاشی‌کاری معرق ساخته‌ شده است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس افزود: بنای آرامگاه در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش ایسنا، آبش خاتون تنها فرمانروای زن فارس در شیراز واقع‌ شده است. این زن در سال هجری ۶۲۲ قمری فرمانروای فارس بوده و بر اساس مستندات موجود او در زمان حکمرانی خود فعالیت‌های زیادی برای پیشرفت شهر انجام داده است. ساختمان آرامگاه آبش خاتون در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌ شده است.

به گفته کارشناسان، این بنا دوطبقه و از بیرون و داخل دارای کاشی‌کاری‌ها و معرق‌هایی مزین شده با آیات قرآنی بوده؛ آیاتی که با خط ثلث نوشته بودند.

انتهای پیام

نظر شما