شناسهٔ خبر: 68687509 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

تجارت مرزی استان های سلیمانیه و گرمیان عراق و کرمانشاه توسعه می یابد

صاحب‌خبر -

توسعه تجارت مرزی در نشست مشترکی با حضور مسوولان اتاق بازرگانی استان های سلیمانیه و گرمیان عراق با استان کرمانشاه در گمرک مرز پرویزخان عراق بررسی و پیگیری شد.

تجارت مرزی استان های سلیمانیه و گرمیان عراق و کرمانشاه توسعه می یابد
تین نیوز |

توسعه تجارت مرزی در نشست مشترکی با حضور مسوولان اتاق بازرگانی استان های سلیمانیه و گرمیان عراق با استان کرمانشاه در گمرک مرز پرویزخان عراق بررسی و پیگیری شد و مسوولان بر ارتقا و تقویت همکاری های ۲ جانبه تاکید کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، در این نشست که با حضور مسوولان اتاق بازرگانی سلیمانیه و گرمیان عراق، مدیر مرز پرویزخان عراق دستیار و مشاور استاندار کرمانشاه در امور عراق، فرماندار قصرشیرین، مسوولان مرزی پرویزخان و مدیر عامل و اعضای هیات مدیره منطقه آزاد قصرشیرین در سالن جلسات گمرک پرویزخان عراق برگزار شد ۲ طرف در خصوص رفع موانع صادراتی و تسهیل در مبادلات تجاری و مرزی و همکاری های بیشتر گفت و گو کردند.

‬فرماندار قصرشیرین هدف از این نشست را، بحث و بررسی بازخورد توافق های گذشته و همچنین پیگیری مصوبه های سفر اخیر استاندار کرمانشاه به اقلیم کردستان عراق، بررسی مشکلات رانندگان تانکرهای سوخت رسان و مشکلات موجود در مسیر توسعه روابط تجاری ۲ طرف بیان کرد.

محمد نجفی افزود: در این جلسه همچنین مباحث مربوط به فرصت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین و چگونگی سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران عراقی، رفع ابهامات در راستای کارکرد منطقه آزاد تجاری، تسهیل و تسریع در راستای رفع مشکلات و موانع صادرات و مبادلات تجاری به عراق مطرح شد.

نجفی اظهار کرد: برگزاری نشست های کاری اتاق های بازرگانی ۲طرف در فاصله زمانی نزدیک تر به منظور تسهیل و تسریع بیشتر در زمینه رفع مشکلات و موانع صادرات به عراق و رعایت کیفیت کالاهای صادراتی به منظور ایجاد رقابت بین کالاهای صادراتی مشابه و رفع مشکلات حقوقی بین تجار و صادرکنندگان نیز از دیگر موارد مطرح شده بود.

وی ادامه داد: مرز پرویزخان با کسب جایگاه نخست ترانزیت در پنج ماه سپری شده از سال جاری و حجم بالای مبادلات مرزی و تجاری بزرگترین شاهراه اقتصادی غرب کشور است و باید از این فرصت در راستای توسعه همکاری های ۲ طرف استفاده کرد.

استاندار کرمانشاه اخیرا در سفری سه روزه به استان های مختلف اقلیم کردستان عراق موضوعات مختلفی از جمله در زمینه ارتقا و تسهیل تجارت و ترانزیت کالا را پیگیری کرده بود که مصوبات گره گشایی به همراه داشت.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما