شناسهٔ خبر: 68686764 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

«کودک شاد»؛

نمایشنامه‌های رادیویی برای آموزش و سرگرمی کودکان

کتاب «مجموعه نمایشنامه رادیویی؛ کودک شاد» به قلم فاطمه اعتمادی در نوبت اول سال ۱۴۰۳ و در تیراژ ۱۰۰ نسخه به قیمت ۲۲۰ هزار تومان توسط انتشارات نامه مهر منتشر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «مجموعه نمایشنامه رادیویی؛ کودک شاد» به قلم فاطمه اعتمادی در نوبت اول سال ۱۴۰۳ و در تیراژ ۱۰۰ نسخه به قیمت ۲۲۰ هزار تومان توسط انتشارات نامه مهر منتشر شده است.

در فهرست کتاب «مجموعه نمایشنامه رادیویی؛ کودک شاد» با عناوینی چون پیشگفتاری از بهرام سروری‌نژاد، پیشگفتاری از فرید احمدی، سخن نویسنده، «انواع گریه نوزاد»، «بغلی کردن»، «رفلاکس در کودکان»، «سیاه»، «شب‌ادراری»، «شیر برای نوزاد نارس»، «غذای کمکی»، «قطره آهن»، «گیاهخواری زن باردار»، «از پوشک گرفتن»، «شیردهی»، «عفونت ادراری»، «کولیک یا قلنج»، «لباس نوزاد»، «لجبازی بچه‌ها»، «ورزش نوزادان»، «کودکان بدغذا» و «مقاومت در برابر خوابیدن» به صورت نمایشنامه رادیویی آشنا می‌شویم.

در ابتدای کتاب، با پیشگفتاری از بهرام سروری‌نژاد با عنوان «نمایشنامه چیست» روبه‌رو می‌شویم. او بازیگر و کارگردان نمایشنامه‌های رادیویی است که در پاسخ به این پرسش نوشته است: «این سؤالی است که از دیرباز ذهن بشر متفکر را به خود مشغول کرده است. آیا نمایش آن است که در یونان باستان به شکل مراسم آیینی برای دیونیزوس، خدای حاصلخیزی و شراب، اجرا می‌شده؟ یا هر نوع اجرای روی صحنه، فارغ از سبک‌ها و ایسم‌ها، آن‌طور که امروز باب شده، نمایش نامیده می‌شود؟ آیا نمایشنامه آن است که حتماً ساختار ارسطویی داشته باشد؟ یا می‌تواند ساختارشکن هم باشد؟ آیا حق با میرهولد و گروتوفسکی و تئاتر فیزیکال یا بیومکانیکشان است؟ آیا برشت درست می‌گوید و استانیسلاوسکی اشتباه می‌کند؟ یا عکس این صحیح است؟ آیا نمایش و نمایشنامه باید آموزنده باشد و به تعلیم و تربیت بپردازد؟ در این مقال قصد نداریم به پاسخ این سؤالات بپردازیم یا نقدی بر آن‌ها بکنیم، بلکه می‌خواهیم به گونه‌ای از نمایش بپردازیم که هدفش تعلیم و تربیت جامعه هدفش است و از تمام شکل‌های نمایشی گفته شده، می‌تواند بهره ببرد. نمایش پداگوژیک، که از آن به‌عنوان تئاتر تعلیم و تربیت نیز یاد می‌شود، می‌تواند شکل‌ها و گونه‌های مختلفی داشته باشد و با اهداف متفاوت و در هر جایی اجرا شود؛ با مشارکت مخاطب یا بدون آن. مهم‌ترین جامعه هدف این نوع نمایش، کودکان هستند که در هر زمینه‌ای نیاز به تعلیم و تربیت دارند، اما همزمان در بسیاری از موارد والدین نیز به تعلیم نیاز دارند؛ به‌ویژه مادران، چرا که کودک بیشتر وقت خود را با مادر می‌گذراند تا پدر.»

کتاب پیش رو حاصل پژوهش‌های طولانی و تجربه چندین‌ساله نگارش نمایشنامه‌های آموزشی در رادیو است و البته حاصل تلاش نویسنده جوان، خوش‌ذوق و خوش‌آتیه، فاطمه اعتمادی است. این نمایشنامه‌ها تلاش دارند با پرداختن به مسائل آموزشی، روابط و رفتارهای مادر و کودک را بهبود ببخشند تا کودکی شاد داشته باشیم.

در ادامه، پیشگفتاری از فرید احمدی با موضوع هنر بدین شرح نوشته شده است: «بدون شک هنر بهترین ابزاری است که می‌توانیم مفاهیم را منتقل کنیم و عواطفمان را منعکس کنیم. کارایی و کارآمدی آن به حدی است که اگر از ابزار هنر برای ارائه هر مطلبی استفاده کنیم، هم اثرگذاری بیشتری دارد و هم ماندگارتر است و هم شنونده از شنیدن آن لذت می‌برد. اگر انتقال مفاهیم از طریق هنر جنبه آموزشی داشته باشد، ارزش آن دوچندان می‌شود. آموزش معمولاً برای فردی که می‌خواهد فراگیر و یادگیرنده باشد به خودی خود جذاب نیست، ولی هنگامی که با هنر همراه می‌شود و لباس تازه‌ای به تن می‌کند، آموزش بی‌شک موفقیت‌آمیز خواهد بود. اما زمانی که آموزش در ارتباط با مسائل کودکان باشد، ظرافت و اهمیت موضوع چندین برابر می‌شود. دنیای کودک بسیار حساس، عمیق و ظریف است. در عین حال که گمان می‌کنیم کار برای کودک و در رابطه با کودکان ساده است، اما مطمئناً چنین نیست.»

این کتاب شامل نمایشنامه‌هایی است که با هدف سرگرم کردن، آموزش و تقویت تخیل کودکان به نگارش درآمده‌اند. محتوای کتاب بر اساس برنامه رادیویی «کودک شاد» شکل گرفته است و نمایشنامه‌های آن با زبان ساده و جذاب برای سنین کودکان طراحی شده‌اند.

هر نمایشنامه در این مجموعه با داستان‌هایی الهام‌بخش و آموزنده، به مسائل و موضوعات مهمی از زندگی روزمره کودکان مانند دوستی، اخلاق، خلاقیت و شادی می‌پردازد. کتاب به مادران و مربیانی که در جستجوی محتوای آموزشی و سرگرم‌کننده برای کودکان هستند، پیشنهاد می‌شود.

کتاب «مجموعه نمایشنامه رادیویی؛ کودک شاد» به قلم فاطمه اعتمادی در نوبت اول ۱۴۰۳ و در تیراژ ۱۰۰ نسخه به قیمت ۲۲۰ هزار تومان به همت انتشارات نامه مهر منتشر شده است و به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های شنیداری، زبانی و تخیلی خود را توسعه دهند و هم‌زمان از تجربه یک نمایشنامه جذاب لذت ببرند.

نظر شما