شناسهٔ خبر: 68682050 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

یک پیش‌بینی جدید درباره نرخ دلار در مهرماه/ دلار به کف قیمتی رسید؟

معامله گران معتقدند روند فعلی بازارهای مالی با توجه به داده‌های اخیر، احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نشست پولی هفته آینده را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ‌معاملات بازار طلا و ارز روز یک‌شنبه یک در حالی سپری شد که قیمت‌ها نسبت به روز شنبه مسیر نزولی را در پیش گرفتند و دلار هرات و تهران متاثر از «کمبود نقدینگی» و «فشار اواخر ماه» به روند نزولی خود ادامه دادند؛ روندی که به عقیده تحلیلگران تا پایان هفته تداوم خواهد داشت و بازار از هفته آینده با رسیدن قیمت‌ها به کف‌های حمایتی، مسیر صعودی را از سر خواهد گرفت. این در حالیست که بازار طلا و سکه تحت تأثیر تثبیت قیمت اونس طلا، شاهد اصلاح قیمت‌ها بودند.

روز یک‌شنبه با توجه به دلیل تعطیلی بازار هرات در روز یکشنبه، کانال‌های نرخ دهی بازار هرات با لفظ فردایی به اعلام نرخ پرداختند و قیمت دلار هرات در ۵۹ هزار و ۴۵۰ تومان بازگشایی کرد و با طی کردن روندی نزولی تا ۵۹ هزار و ۱۱۰ تومان عقب‌نشینی کرد.  

براساس پیگیری اقتصادنیوز، دلار هرات تا پایان هفته شانس کاهش یا تثبیت قیمت در سطوح فعلی را دارد و از روز شنبه با لمس کف حمایتی خود، شروع به رشد خواهد کرد. به عقیده این گروه اگر اونس طلا اصلاح قیمت داشته باشد، رابطه معکوس دلار با اونس می‌تواند به رشد قوی‌تر هرات کمک کند. محدوده ۵۹ هزار تومان تا ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان همچنان به عنوان کف قیمت این اسکناس آمریکایی در نظر گرفته شده است.

قیمت دلار تهران هم روز یک‌شنبه با شروع در ۵۹ هزار و ۳۵۰ تومان، روند نزولی را در پیش گرفت و به ۵۹ هزار و ۵۰ تومان رسید. بنابر ادعای معامله‌گران فنی، دلار نقدی تهران در محدوده ۵۹ هزار تومان معامله می‌شود و محدوده ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵۹ هزار تومان در حال حاضر نقش مشابهی با محدوده ۵۰ هزار تومان تا ۴۹ هزار تومان در نیمه اول سال گذشته ایفا می‌کند. قیمت درهم امارات هم معاملات را در ۱۶ هزار و ۳۳۰ تومان آغاز کرد و با کاهش ۱۱۰ تومانی، تا ۱۶ هزار و ۲۲۰ تومان ریزش کرد. کانال نرخ‌دهی درهم امارات زودتر از روزهای گذشته، ساعت ۱۴ پایان معاملات را اعلام کرد که با این ترتیب شاهد سقوط سریع قیمت درهم امارات بودیم.

بازار رسمی هم روز یک‌شنبه مسیری متفاوت با بازار غیررسمی را در پیش گرفت و شاهد افزایش قیمت دلار و یورو مبادله‌ای بود. به عقیده معامله گران رشد ۱۰۹ تومانی قیمت دلار نیمایی و رسیدن به مرز ۴۶ هزار تومان در جریان مبادلات امروز قابل توجه بود. نرخ دلار حواله در مرکز مبادله به ۴۵۹,۶۲۶ ریال افزایش یافت. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز با گپ مثبت ۲۵ تومانی، ۴۹۴۰۹ تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار با افزایش، ۴۵۹۶۲ تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای با افزایش، ۵۴۷۳۷ تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم با گپ مثبت ۹۷ تومانی به ۵۰۹۱۸ تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، ۱۳۴۵۴ تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز ۱۲۵۱۵ تومان قیمت خورد که بدون تغییر بودند.

سرنوشت بازار ارز روز یک‌شنبه برای بازار طلا و سکه هم تکرار شد و قیمت‌ها مسیر نزولی را در پیش گرفتند و قیمت طلا و سکه کانال های جدید را از دست دادند؛ روندی که به عقیده تحلیلگران ناشی از عدم نوسان قیمت اونس طلا در پی تعطیلی پایان هفته میلادی است. اونس طلا بدون تغییر و با نوسان کم در ۲۵۷۸ دلار معامله شد و قیمت طلای آبشده هم با گپ منفی ۴۵ هزار تومانی در ۱۶ میلیون و ۴۵ هزار تومان بازگشایی کرد و با ادامه معاملات روندی نزولی داشت و کانال ۱۶ میلیون تومان را از دست داد. قیمت طلای آبشده تا ۱۵ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان پایین رفت و در نهایت به ۱۵ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسید.

تا زمانی که طلای آبشده بالای ۱۵ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان باقی بماند، هدف قیمتی ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در دسترس خواهد بود. در این مسیر، سطح ۱۶ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان به عنوان اولین مقاومت مهم در نظر گرفته شده است.

قیمت سکه امامی هم معاملات روزانه را در ۴۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان آغاز کرد، اما در همان ابتدا کانال ۴۴ میلیون تومان را از دست داد و تا ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نزولی شد. همچنین قیمت نیم سکه و ربع سکه هم کاهشی بودند و هرکدام با ۲۰۰ هزار تومان ریزش به ترتیب به ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نرخ گذاری شدند. قیمت سکه گرمی هم که تا هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بالا رفته بود، کاهشی شد و به هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران فنی، نمودار سکه نقدی نشان می‌دهد مقاومت اولیه سکه در سطح ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

معامله گران معتقدند بازارهای مالی با توجه به داده‌های اخیر، احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نشست پولی هفته آینده را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده‌ است.  در حال حاضر، بازارها پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو با احتمال نزدیک به ۵۰ درصد، نرخ بهره را به میزان نیم‌ واحد درصد کاهش خواهد داد. در ماه گذشته، نرخ ارز نوسان چندانی نداشته و عمدتاً در یک محدوده مشخص حرکت کرده است. با این حال، تمایلات کاهشی در بازار مشهود است. تورم نقطه به نقطه تا پایان مردادماه ۳۱.۶ درصد اعلام شده، در حالی که رشد دلار کمتر از ۲۰ درصد بوده است. کارشناسان معتقدند این کاهش ناشی از «بازارسازی بانک مرکزی» و «نبود ریسک‌های جدی در اقتصاد کشور» است.

روز یک‌شنبه همچنین دو خبر مهم در کانون توجه فعالان بازار قرار گرفت، اول سفر محمد اسلامی،  رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، به وین برای شرکت در نشست سالانه آژانس انرژی اتمی و دیدار او با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بود. اسلامی این دیدار را «یکی از اهداف مهم سفر خود به وین» عنوان کرده است که از جمله موضوعات مورد توجه معامله‌گران در بازارهای مالی است.

تمدید مهلت واریز وجه برای شرکت در حراج هفدهم سکه هم دیگر خبری بود که امروز دست به دست شد. براساس اعلام مرکز مبادله ایران، متقاضیان تا ساعت ۲۳ امشب فرصت واریز مبالغ اعلام شده را دارند.

۲۲۳۲۲۵

نظر شما