شناسهٔ خبر: 68674785 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

قیمت دلار به کف نزدیک شد؛ سیگنال توقف قیمت طلا به بازار سکه/ نیم‌نگاه بازارهای مالی به آمریکا

منبع: اقتصادنیوز

اقتصادنیوز: معامله گران معتقدند روند فعلی بازارهای مالی با توجه به داده‌‌‌های اخیر، احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نشست پولی هفته آینده را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده‌‌‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز،‌ معاملات بازار طلا و ارز امروز در حالی سپری شد که قیمت‌ها نسبت به روز گذشته مسیر نزولی را در پیش گرفتند و دلار هرات و تهران متاثر از «کمبود نقدینگی» و «فشار اواخر ماه» به روند نزولی خود ادامه دادند؛ روندی که به عقیده تحلیلگران تا پایان هفته تداوم خواهد داشت و بازار از هفته آینده با رسیدن قیمت‌ها به کف‌های حمایتی، مسیر صعودی را از سر خواهد گرفت. این در حالیست که بازار طلا و سکه تحت تأثیر تثبیت قیمت اونس طلا، شاهد اصلاح قیمت‌ها بودند.

امروز با توجه به دلیل تعطیلی بازار هرات در روز یکشنبه، کانال‌های نرخ دهی بازار هرات با لفظ فردایی به اعلام نرخ پرداختند و قیمت دلار هرات در 59 هزار و 450 تومان بازگشایی کرد و با طی کردن روندی نزولی تا 59 هزار و 110 تومان عقب‌نشینی کرد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، دلار هرات تا پایان هفته شانس کاهش یا تثبیت قیمت در سطوح فعلی را دارد و از روز شنبه با لمس کف حمایتی خود، شروع به رشد خواهد کرد. به عقیده این گروه اگر اونس طلا اصلاح قیمت داشته باشد، رابطه معکوس دلار با اونس می‌تواند به رشد قوی‌تر هرات کمک کند. محدوده 59 هزار تومان تا 58 هزار و 500 تومان همچنان به عنوان کف قیمت این اسکناس آمریکایی در نظر گرفته شده است.

قیمت دلار تهران هم امروز با شروع در 59 هزار و 350 تومان، روند نزولی را در پیش گرفت و به 59 هزار و 50 تومان رسید. بنابر ادعای معامله‌گران فنی، دلار نقدی تهران در محدوده 59 هزار تومان معامله می‌شود و محدوده 58 هزار و 500 تومان تا 59 هزار تومان در حال حاضر نقش مشابهی با محدوده 50 هزار تومان تا 49 هزار تومان در نیمه اول سال گذشته ایفا می‌کند. قیمت درهم امارات هم معاملات را در 16 هزار و 330 تومان آغاز کرد و با کاهش 110 تومانی، تا 16 هزار و 220 تومان ریزش کرد. کانال نرخ‌دهی درهم امارات امروز زودتر از روزهای گذشته، ساعت 14 پایان معاملات را اعلام کرد که با این ترتیب شاهد سقوط سریع قیمت درهم امارات بودیم.

بازار رسمی هم امروز مسیری متفاوت با بازار غیررسمی را در پیش گرفت و شاهد افزایش قیمت دلار و یورو مبادله‌ای بود. به عقیده معامله گران رشد 109 تومانی قیمت دلار نیمایی و رسیدن به مرز 46 هزار تومان در جریان مبادلات امروز قابل توجه بود. نرخ دلار حواله در مرکز مبادله به 459,626 ریال افزایش یافت. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز با گپ مثبت 25 تومانی، 49409 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار امروز با افزایش، 45962 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای امروز با افزایش، 54737 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم با گپ مثبت 97 تومانی به 50918 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13454 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 12515 تومان قیمت خورد که بدون تغییر بودند.

سرنوشت بازار ارز امروز برای بازار طلا و سکه هم تکرار شد و قیمت‌ها مسیر نزولی را در پیش گرفتند و قیمت طلا و سکه کانال های جدید را از دست دادند؛ روندی که به عقیده تحلیلگران ناشی از عدم نوسان قیمت اونس طلا در پی تعطیلی پایان هفته میلادی است. اونس طلا امروز بدون تغییر و با نوسان کم در 2578 دلار معامله شد و قیمت طلای آبشده هم با گپ منفی 45 هزار تومانی در 16 میلیون و 45 هزار تومان بازگشایی کرد و با ادامه معاملات روندی نزولی داشت و کانال 16 میلیون تومان را از دست داد. قیمت طلای آبشده تا 15 میلیون و 930 هزار تومان پایین رفت و در نهایت به 15 میلیون و 960 هزار تومان رسید. به گزارش اقتصادنیوز، تا زمانی که طلای آبشده بالای 15 میلیون و 840 هزار تومان باقی بماند، هدف قیمتی 16 میلیون و 500 هزار تومان در دسترس خواهد بود. در این مسیر، سطح 16 میلیون و 320 هزار تومان به عنوان اولین مقاومت مهم در نظر گرفته شده است.

قیمت سکه امامی هم امروز معاملات روزانه را در 44 میلیون و 150 هزار تومان آغاز کرد، اما در همان ابتدا کانال 44 میلیون تومان را از دست داد و تا 43 میلیون و 600 هزار تومان نزولی شد. همچنین قیمت نیم سکه و ربع سکه هم کاهشی بودند و هرکدام با 200 هزار تومان ریزش به ترتیب به 23 میلیون و 700 هزار تومان و 15 میلیون و 700 هزار تومان نرخ گذاری شدند. قیمت سکه گرمی هم که تا هفت میلیون و 300 هزار تومان بالا رفته بود، کاهشی شد و به هفت میلیون و 150 هزار تومان رسید. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران فنی، نمودار سکه نقدی نشان می‌دهد مقاومت اولیه سکه در سطح 45 میلیون و 700 هزار تومان است.

به گزارش اقتصادنیوز، معامله گران معتقدند بازارهای مالی با توجه به داده‌‌‌های اخیر، احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نشست پولی هفته آینده را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده‌‌‌ است. در حال حاضر، بازارها پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو با احتمال نزدیک به ۵۰ درصد، نرخ بهره را به میزان نیم‌ واحد درصد کاهش خواهد داد. در ماه گذشته، نرخ ارز نوسان چندانی نداشته و عمدتاً در یک محدوده مشخص حرکت کرده است. با این حال، تمایلات کاهشی در بازار مشهود است. تورم نقطه به نقطه تا پایان مردادماه 31.6 درصد اعلام شده، در حالی که رشد دلار کمتر از 20 درصد بوده است. کارشناسان معتقدند این کاهش ناشی از «بازارسازی بانک مرکزی» و «نبود ریسک‌های جدی در اقتصاد کشور» است.

امروز همچنین دو خبر مهم در کانون توجه فعالان بازار قرار گرفت، اول سفر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، به وین برای شرکت در نشست سالانه آژانس انرژی اتمی و دیدار او با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بود. اسلامی این دیدار را «یکی از اهداف مهم سفر خود به وین» عنوان کرده است که از جمله موضوعات مورد توجه معامله‌گران در بازارهای مالی است.

تمدید مهلت واریز وجه برای شرکت در حراج هفدهم سکه هم دیگر خبری بود که امروز دست به دست شد. براساس اعلام مرکز مبادله ایران، متقاضیان تا ساعت ۲۳ امشب فرصت واریز مبالغ اعلام شده را دارند.

 

نظر شما