شناسهٔ خبر: 68680553 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نماینده تهران در مجلس مطرح کرد

تهدید بزرگی که در کمین پزشکیان است

برخی انتصاب‌های دولتی حاشیه‌ساز طی روزهای اخیر سبب شده است موضوع وفاق ملی، به عنوان یکی از اصلی‌ترین شعارهای دولت چهاردهم، مورد توجه رسانه‌ها و سیاسیون قرار گیرد و البته با انتقادهایی مواجه شود.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: یک نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه ضرورت حرکت دقیق دولت چهاردهم در مسیر تحقق وفاق ملی از موضوع‌هایی است که در روزهای اخیر به‌صورت ویژه‌ مورد توجه جامعه قرار گرفته است، اظهارکرد: افکارعمومی از دولت‌چهاردهم انتظار دارد با پرهیز از حاشیه‌ها، اقدام‌های عملی موثری به‌منظور عینیت بخشیدن به این رویکرد انجام دهد.

اسماعیل کوثری در گفت و گو با همشهری آنلاین با تاکید بر اینکه طی روزها و هفته‌های اخیر انتشار برخی اخبار درباره انتصاب‌های دولتی، دغدغه‌هایی در میان دلسوزان کشور و نظام ایجاد کرده و دل‌نگرانی‌هایی را پیرامون چشم‌انداز راهبرد وفاق ملی به‌دنبال داشته‌است، گفت: حکم دادن به برخی افراد در مدیریت‌های میانی دولتی، که سابقه روشنی ندارند، تناسب چندانی با شعار و رویکردی که در جریان رقابت‌های انتخاباتی و همچنین پس از آن ازسوی رئیس‌جمهور اعلام شده‌است، ندارد.

وی افزود: از زمان آغاز رقابت‌های انتخاباتی تاکنون، موضوع وفاق ملی محور ایده‌ها و راهبردهای اعلام شده ازسوی پزشکیان بوده‌ و رئیس‌جمهور همواره الزام‌ها و چارچوب‌های تحقق این راهبرد محوری را برای همگان ترسیم کرده‌اند. پزشکیان همیشه تاکید داشت در چارچوب وفاق ملی، از ظرفیت‌ها و توانایی‌های همه طیف‌ها، جریان‌ها و جناح‌های داخل حاکمیت استفاده می‌کند و اجازه نخواهد داد در این مسیر خللی ایجاد شود.

دغدغه هایی که ایجاد شد

این نماینده مجلس اظهارکرد: اگرچه وفاق ملی در چینش وزرای کابینه دولت چهاردهم رعایت و با استقبال نمایندگان نیز مواجه شد، اما پس از آن و در فرایند انتصاب مدیران سطوح بعدی، توجه چندانی به راهبرد محوری وفاق ملی نشده‌ و دغدغه‌هایی را نیز به‌دنبال داشته‌است.

کوثری تصریح کرد: انتصاب مدیران دولتی در بخش‌های دولتی در حال حرکت در مسیری است که تطابق چندانی با وعده‌های رئیس‌جمهور ندارد. شاهد حضور افرادی در برخی مناصب هستیم که در چارچوب رویکرد وفاق ملی قابل تعریف نیستند.

وی ادامه داد: نکته اینجاست که شخص رئیس‌جمهور بیش از پیش باید با نظارت بر روند انتصابات در بدنه دولت، از تحقق حداکثری رویکرد محوری «وفاق ملی» اطمینان حاصل کند و اجازه ندهد برخی سیاسی‌کاری‌ها و جناح‌گرایی‌های مذموم، افکارعمومی را نسبت به این اصل مهم دولت چهاردهم بدبین کند.

تهدید بزرگ در کمین دولت

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید متوجه تهدیدهای فاصله گرفتن از رویکرد وفاق ملی در بدنه دولت باشد، تصریح کرد: چنانچه رده‌های پایین‌تر بدون‌توجه به این اصل اساسی، در انتصاب مسئولان دولتی مسیری غیر از آنچه رئیس‌جمهور ترسیم کرده‌ را در پیش بگیرند، خطر خارج شدن از مسیر تخصص‌گرایی وجود دارد.

کوثری با بیان اینکه جناحی و سیاسی شدن دستگاه‌ها و ساختارهای اجرایی کشور تهدید بزرگ اخلال در کارآمدی را به دنبال دارد، افزود: اگر در مسیر انتخاب مسئولان دولتی، سیاسی‌کاری و جناح‌گرایی بر کارآمدی و توانمندی بچربد، آن‌ وقت باید نگران بر زمین ماندن مشکلات اساسی کشور بود. در این شرایط در نهایت دولت در دسترسی به اهداف و وعده‌هایی که به مردم داده‌است، ناکام می‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه مردم از رئیس‌جمهور انتظار دارند برای اصلاح فرایندها اقدام‌های لازم را انجام دهد، تصریح کرد: کم‌رنگ شدن الگوی وفاق ملی یا سبب سخت‌ شدن امکان دستیابی به موفقیت در رفع مشکلات کشور خواهد شد یا اینکه درصد عملیاتی تحقق چشم‌اندازها را کاهش می‌دهد.

کوثری اضافه کرد: به رئیس‌جمهور توصیه می‌کنم شخصا بیش از پیش بر روند انتصاب‌های دولتی نظارت داشته باشند تا از آسیب‌های احتمالی که رویکرد وفاق ملی را تهدید می‌کند، پیشگیری شود.

نظر شما