شناسهٔ خبر: 68680337 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سایه تهران بزرگ را کنار زدیم

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران؛ احمد مقیمی مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکشنبه ۲۵ شهریورماه در جلسه شورای مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به بی‌سابقه بودن قرارگاه محرومیت زدایی با موضوع فرهنگی، به بیان گزارش مختصری از مجموعه طرح‌ها و فعالیت‌های این قرارگاه پرداخت و گفت: از جمله طرح‌هایی که که در این قرارگاه برنامه‌ریزی و در مراحل مختلف عملیاتی شدن است می‌توان به طرح قلم، طرح شهید آوینی، طرح ثامن، آموزش ادبیات طنز و تاریخ شفاهی، آموزش خبرنگاری، آموزش علاقمندان و هنرجویان تئاتر و حمایت از روستاهای قرآنی اشاره کرد.
در حاشیه این نشست مقیمی در گفتگویی اختصاصی به سوالات خبرنگار فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران پاسخ داد که حاصل آن را در ادامه تقدیم می‌کنیم؛

 

_با توجه به اینکه اداره ارشاد استان تهران و وزارتخانه هر دو در پایتخت قرار دارند، توجه کمتری به این اداره می‌شود. استان تهران ۱۶ مجموعه را به عنوان مراکز تابعه خود دارد و از جهات مختلف با محدودیت‌هایی مواجه است، عدم توجه به استان تهران با توجه به گستره جغرافیایی و جمعیتی که دارد اجحاف در حق بخش عظیمی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه است که در این گستره وسیع مشغول فعالیت هستند، این موضوع تا چه حد مد نظر وزارتخانه است؟
مقیمی با اشاره به تفاوت استان تهران با سایر استان‌ها، ابراز کرد: در مقایسه استان تهران با سایر استان‌ها می‌توان گفت شهرستان‌های این استان به واسطه اینکه سایه تهران بزرگ بر سر آنها است، به نوعی دچار محرومیت هستند. در حقیقت اسم تهران روی این شهرستان‌ها گذاشته شده است اما آن امکانات لازم را که باید ندارند البته ممکن است بعضی از شهرستان‌ها به تناسب نزدیکی به پایتخت خوب باشند اما در نمای کلی وضعیت همه شهرستان‌ها وضعیت مطلوب و ایده‌آل نیست. در شهرستان‌های استان تهران تراکم جمعیت بالا است به طوری که گاهی جمعیت یک شهرستان به اندازه کل جمعیت یک استان کشور است، بنابراین باید به این شهرستان‌ها رسیدگی بیشتری صورت بگیرد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شرایط ویژه شهرستان‌های استان تهران، بیان کرد: ترکیب جمعیتی در برخی شهرستان‌های استان تهران به لحاظ حضور اتباع، میزان حاشیه نشینی، گرانی فعالیت‌های فرهنگی نسبت به سایر استان‌ها  قابل مقایسه با سایر شهرستان‌ها نیست. البته تفاوت تهران تنها از جهات منفی نیست بلکه از جهت ظرفیت‌ها و استعدادها هم شهرستان‌های استان تهران به دلیل نزدیکی به پایتخت فرصت‌های کم نظیری به لحاظ کمی و کیفی دارند. 
وی افزود: دیدگاهی که در وزارتخانه وجود دارد این است که کار فرهنگی هنری در هر منطقه، شهر و شهرستانی باید با توجه به اقتضائات و شرایط آن منطقه صورت بگیرد و نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه شهرستان‌ها پیچید. از این جهت استان تهران را هم باید با توجه به تفاوت‌ها، ظرفیت‌ها و اقتضائات خود مد نظر قرار داد.

 

_با توجه به ویژگی‌ها و تفاوت‌هایی که ذکر شد، آیا وزارتخانه برنامه به خصوصی برای شهرستان‌های استان تهران در نظر دارد؟
مقیمی با بیان اینکه شعار قرارگاه عدالت فرهنگی توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات است، عنوان کرد: توزیع عادلانه به این معناست که هر استان و شهرستانی، چه تهران باشد و چه غیر تهران باید به اندازه نیاز، ظرفیت و استعدادش از این امکانات بهره ببرد. اگر در یکی از شهرستان‌های استان تهران یا هر استان دیگری استعداد بیشتری در یک زمینه فرهنگی، هنری و یا رسانه‌ای وجود دارد باید در آن نقطه امکان بیشتری فراهم شود و حمایت بیشتری از هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه صورت بگیرد. ما در برنامه‌ریزی‌های کلان سعی کردیم سایه تهران بزرگ را کنار بزنیم و شهرستان‌های این استان را هم مانند سایر شهرستان‌های کشور مورد شناسایی و حمایت قرار بدهیم.

 

_شما فرمودید در دور اول نزدیک به هفتاد سفر و در دور دوم حدود صد سفر به شهرستان‌های مختلف کشور داشتید، آیا می‌توان گفت این به نوعی آمایش سرزمینی در حوزه فرهنگ و هنر است و اساسا یک ارزیابی سراسری و دقیق درزمینه فرصت‌ها و تهدیدها، کمبودها و نیازهای فرهنگی هنری شهرستان‌ها به ویژه شهرستان‌های کم برخوردار صورت گرفته تا بتوان بر اساس آن برنامه‌ریزی و محرومیت زدایی انجام داد؟
مقیمی با اشاره به اشراف مدیران کل و روسای ادارات فرهنگ و ارشاد در سراسر کشور به شرایط و اقتضائات منطقه خود، عنوان کرد: در حال حاضر مدیران کل و روسای ادارات و به طور کلی مجموعه عوامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور نسبت به وضعیت منطقه خود به لحاظ فرصت‌ها، تهدیدها، ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها از هر فرد دیگری آگاه‌تر هستند. نیاز امروز ما از صفر شروع کردن و تحقیق و پژوهش در حوزه شناسایی این مسائل نیست. به عبارت دیگر امروز به اندازه کافی داده‌هایی که مسیر راه را برای ما روشن کند وجود دارد، آنچه که الان نیاز داریم همت و عزم همه مسئولان و مدیران کل و میانی در مجموعه وزارت فرهنگ در سراسر کشور است تا همین طرح‌های موجود را عملیاتی کنند و به نفع مجموعه‌ها و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به اجرا دربیاورند.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به علت موفقیت یا عدم موفقیت بعضی طرح‌های فرهنگی، اظهار کرد: به نظر می‌رسد اینکه بعضی از طرح‌های فرهنگی هنری مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و به آن حد از موفقیتی که مد نظر است دست نمی‌یابند به این دلیل است که تا کنون اکثر طرح‌ها به صورت بخشنامه‌ای و دستوری از مرکز بوده است اما اگر این سیاست در کلان تغییر کند و به جای بخشنامه از مرکز به شهرستان‌ها، این بار برنامه‌ها از شهرستان‌ها به مرکز ارائه شود و سپس سایر مراحل مانند بودجه و غیره طی شود، در تراز بالاتری عملیاتی خواهد شد و این سیر جدید، تحرک و نشاط تازه‌ای به ادارات تزریق خواهد کرد.
وی افزود: دو نمونه موفق در سال‌های اخیر و به طور ویژه در دولت سیزدهم طرح قرارگاه شهید آوینی در حمایت از فعالیت‌های هنری و طرح صندوق اعتباری هنر در حمایت از هنرمندان بود. این دو طرح هم به همین صورت اجرا شد که به لطف خدا هم ادارات، هم موسساتی که مجری طرح بودند و هم هنرمندانی که در این طرح‌ها حضور فعال داشتند اعلام رضایت کردند. ضمن اینکه برای شهرستان‌ها سرانه هم مشخص شد. همین دیده شدن ادارات و فعالیت‌های آنها انگیزه و اشتیاق ایجاد می‌کند و خون تازه‌ای در رگ‌های فرهنگ و هنر جاری می‌سازد. در خصوص صندوق اعتباری هنرمندان هم همین اتفاق افتاد و با پیگیری‌هایی که صورت گرفت بسیاری از شکایات مطروحه در این زمینه رسیدگی و حل و فصل شد. این اتفاق قطعا انگیزه و امید را در هنرمندان بیشتر می‌کند. وقتی هنرمند ما در یک منطقه کم برخوردار و دورافتاده می‌بیند که سلسله اعصاب وزارتخانه در آن نقطه مرزی هم وجود دارد و زنده و فعال است، انگیزه بیشتری برای ادامه دادن و گسترش فعالیت‌های هنری خود پیدا می‌کند.

نظر شما