شناسهٔ خبر: 68677217 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

میانگین تجارت ایران و عراق سه برابر گردش مالی کشور با اروپا

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: گردش مالی روابط اقتصادی ما با کشورهای اروپایی حدود ۴ میلیارد دلار است، اما در دوره‌ای گردش مالی روابط اقتصادی ما با عراق به حدود ۱۴ میلیارد دلار نیز رسید.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام وحید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق گفت: سفر آقای پزشکیان به عراق فرصت مناسبی برای توسعه مناسبات بین دو کشور در بخش‌های مختلف به ویژه حوزه‌های اقتصادی و صنعتی فراهم کرد.

وی با بیان اینکه این اولین باری بود که رئیس‌جمهور ایران در سفر خود به عراق به اقلیم کردستان و بصره سفر کرد، اظهار کرد: این اقدام آقای پزشکیان حرکت مثبتی بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس افزود: در جریان این سفر ۱۴ توافق در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی به امضاء رسید که این توافقات باید هر چه زودتر اجرایی شود و ما شاهد توسعه هر چه بیشتر مناسبات اقتصادی میان دو کشور باشیم.

احمدی خاطرنشان کرد: گردش مالی روابط اقتصادی ما با کشورهای اروپایی حدود ۴ میلیارد دلار است، اما در دوره‌ای گردش مالی روابط اقتصادی ما با عراق به حدود ۱۴ میلیارد دلار نیز رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما از پتانسیل خوبی در حوزه خدمات فنی و مهندسی برخوردار است که با صدور این خدمات فنی و مهندسی به عراق می توان شاهد گسترش هر چه بیشتر و بهتر روابط بین دو کشور خواهیم بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دو کشور ایران و عراق از ظرفیت بالایی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری و بازرگانی برخوردار هستند و در سایه اجرای توافقنامه های امضاء شده ما شاهد به بالفعل رسیدن این ظرفیت‌ها خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور صبح روز چهارشنبه -۲۱ شهریور ۱۴۰۳- و در راس هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان به عراق سفر کرد، دکتر پزشکیان در بدو ورود به فرودگاه بغداد مورد استقبال رسمی «محمدشیاع السودانی» نخست وزیر این کشور قرار گرفت و سپس با حضور در محل یادمان سرداران شهید مقاومت نسبت به مقام شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس ادای احترام کرد.

وی در دیدارهای جداگانه با رئیس‌جمهور، نخست وزیر، رئیس شورای عالی قضایی، سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عراق و معاون اول رئیس مجلس عراق گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهور همچنین در روز دوم سفر خود، به اربیل و سلیمانیه رفت و با مقامات اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر پزشکیان در سومین و آخرین روز سفر خود به عراق با استقبال استاندار، وارد بصره شد و با جمعی از نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره دیدار و گفت‌وگو کرد.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور اسلامی ایران عصر جمعه ۲۳ شهریور به تهران بازگشت.

نظر شما