شناسهٔ خبر: 68675045 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان خبر داد

پرداخت بیش از ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های فناور و دانش بنیان خراسان رضوی

نگار نقیبی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: تاکنون بر اساس قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مبلغ ۲۹۶۵ میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع تبصره (۱۸) به شرکت‌های فعال در حوزه فناور و دانش بنیان استان پرداخت شده است.

صاحب‌خبر -

سیدحامدحسینی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص تأمین‌مالی مربوط به شرکت‌های فعال در حوزه فناور و دانش بنیان خراسان رضوی از محل تسهیلات تبصره (۱۸) اظهار کرد: امروزه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از مهمترین محرک‌های توسعه اقتصادی و فناورانه شناخته می‌شوند، بنابراین با توجه به اهمیت این شرکت‌ها و تاکید حاکمیت بر حمایت همه جانبه از آن‌ها، قانون‌گذار هر سال منابعی را در تسهیلات بند (الف) تبصره (۱۸) برای پرداخت به این شرکت‌ها پیش‌بینی و مصوب کرده و در اختیار دستگاه‌های ملی متولی قرار می‌دهد که نماینده آن‌ها در استان‌ها پارک علم و فناوری و اداره کل ارتباطات و فناروری اطلاعات است.

وی افزود: برخی چالش‌های موجود، این شرکت‌ها را در صورت عدم بازدهی فعالیت اقتصادی با مشکل مواجه می‌کند، به همین دلایل شرکت‌های مذکور در زمینه تامین مالی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند. یکی از مشکلاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای جذب و تامین مالی از طریق تسهیلات مذکور با آن روبرو هستند، تامین وثایق مورد نیاز بانک‌ها است، از آنجا که این شرکت‌ها غالبا نوپا، دانش‌محور و مبتنی بر سرمایه نیروی انسانی هستند، فاقد وثایق مورد نظر موسسات عامل هستند که در قانون «تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها» که اردیبهشت ماه امسال مصوب و ابلاغ شد، این مشکل  مرتفع شد و در آن  تصریح شده تمامی اموال و دارایی‌ها اعم از عین، نشان تجاری (برند)، مالکیت فکری، کالاهای با دوام و ... قابل توثیق هستند و آیین نامه اجرایی آن در مرحله تصویب قرار دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال و فناور، شرکت‌های نوپا و تازه تاسیس هستند و توانایی مالی مدیران شرکت‌های مذکور چندان بالا نبوده و ماهیت فعالیت آن‌ها پروژه محور است، بیان کرد: با توجه به شرایط ویژه، باید نگاه به این شرکت‌ها، متفاوت با سایر شرکت‌ها باشد.

حسینی با اشاره به اهمیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تصریح کرد: این تسهیلات به‌منظور حمایت از تولید فناورانه و دانش‌بنیان و ارتقای سطح بهره‌وری تولیدات و کمک به تامین داخلی تجهیزات مورد نیاز، پیاده‌سازی طرح‌های توسعه‌ای اشتغال آفرین، تکمیل زنجیره ارزش حوزه‌‎های مختلف  و ... پرداخت می‌شود.

وی در خصوص پرداخت تسهیلات بند (الف) تبصره (۱۸) مربوط به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال خراسان رضوی تصریح کرد: بر همین اساس ۸۳ فقره تسهیلات به مبلغ ۴ هزار و ۱۱۵ میلیارد ریال با اشتغال‌زایی برای ۱۳۷۳ نفر مصوب شد که از این میزان ۳۳۷ میلیارد ریال به طرح‌های مربوط به حوزه پارک علم و فناوری و ۲۳۶ میلیارد ریال به طرح‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط بانک‌های عامل پرداخت شده است که در این میان مهمترین مشکل در عدم جذب تسهیلات توسط واحدهای متقاضی، تامین وثایق و مطالبه وثایق مشابه واحدهای صنعتی و تولیدی از سوی سیستم بانکی بوده است. 

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی با اشاره به پرداخت تسهیلات بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه برای سال ۱۴۰۱ به شرکت‌های دانش‌بنیان استان بیان کرد: در این خصوص ۲۴ طرح به مبلغ ۱۰ هزار و ۳۹۴ میلیارد ریال با اشتغالزایی برای ۱۲۹۰ نفر مصوب شده که از این بخش تاکنون ۲۸۰ میلیارد ریال به طرح‌های مربوط به پارک علم و فناوری و ۲۱۱۲ میلیارد ریال به طرح‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط بانک‌های عامل پرداخت شده است و الباقی در دست بررسی و یا در مرحله پرداخت در شبکه بانکی است.

وی در پایان اظهار کرد: آخرین مهلت جذب این اعتبارات پایان شهریورماه است که انتظار می‌رود با همراهی و همکاری مراجع ذی ربط دستگاه‌های اجرایی و شبکه بانکی اهداف مشخص شده در قانون محقق شود و ۱۰۰ درصد این تسهیلات جذب شود.  

انتهای پیام          

نظر شما