شناسهٔ خبر: 68674894 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

احتمال سقوط هیئت رئیسه با احکام قضایی

پرونده‌های سنگین فساد و بلبشو در خیابان سئول/ بازگشت عزیزی خادم تا انتخابات فدراسیون فوتبال؟

فدراسیون فوتبال روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و این وضعیت می‌تواند منجر به سقوط فدراسیون فوتبال با هیئت رئیسه فعلی شود.

صاحب‌خبر -

پرونده‌های سنگین فساد و بلبشو در خیابان سئول/ بازگشت عزیزی خادم تا انتخابات فدراسیون فوتبال؟

به گزارش تابناک ورزشی، آنطور که خبر می‌رسد، احکام پرونده فساد در فوتبال می‌تواند منجر به تغییراتی گسترده در بدنه فوتبال و به خصوص فدراسیون فوتبال شود. فدراسیون فوتبال که همین حالا هم یکی از اعضای هیئت رئیسه‌اش در بازداشت به سر می‌برد و تعدادی دیگر از نفرات با قرار وثیقه آزاد هستند و راهی زندان نشده‌اند. با این حال گویا پس از انشا و ابلاغ آرای پرونده مس رفسنجان، نوبت به متهمان پرونده گل‌گهر سیرجان می‌رسد و در این پرونده هم تعدادی از اهالی فوتبال احکام سنگین دریافت خواهند کرد.

در این شرایط، مهدی تاج همچون سال ۹۸ که پس از تشکیل پرونده مارک ویلموتس به یک باره تصمیم گرفت به دلیل کسالت استعفا بدهد و خانه‌نشین شود، این بار راهی بیمارستان شد و با یک عمل جراحی خانه‌نشین شده و حالا حالاها نیز قرار نیست به فدراسیون فوتبال بازگردد. احتمال اینکه خانه‌نشینی او ادامه پیدا کند و تاج قصد بازگشت نداشته باشد هم از گوشه و کنار شنیده شده و به نظر می‌رسد این موضوع نیز بسیار جدی است.

در غیاب مهدی تاج که به صورت قانونی نایب رئیس اول باید تصدی کار را به عهده بگیرد، شرایط سختی ایجاد شده است. مهدی محمدنبی که با تیم ملی راهی امارات شده بود، در العین دچار مشکل قلبی شد و هنوز در بیمارستان بستری است و قصد بازگشت هم ندارد. نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال هم پیش از سفر به امارات خبرهایی را درباره پرونده فساد در فوتبال شنید که به نظر می‌رسد مشکل قلبی او بی ارتباط با این موضوع نباشد. با این حال، مشخص نیست با شرایطی که برای نبی به وجود آمده او چه زمانی قصد بازگشت به ایران را دارد و البته ابهام دیگر در خصوص وضعیت جسمانی اوست و اینکه آیا در صورت بازگشت می‌تواند همچنان به حضور در فدراسیون ادامه دهد یا نه که با توجه به شرایط فعلی، این امکان وجود ندارد.

نایب رئیس دوم مهدی تاج هم منصور قنبرزاده است که در صورت غیبت رئیس و نایب رئیس اول تصدی فدراسیون را به عهده می‌گیرد. اما این اتفاق در شرایطی رقم خواهد خورد که مشکلی به لحاظ قانونی ایجاد نشود. در خصوص قنبرزاده ابهاماتی مطرح شده که برخی مدارک او برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال دچار مشکل بوده و به همین دلیل کمیته اخلاق با بررسی این مدارک رأی به محرومیت او داده است. هرچند این رأی به کمیته استیناف رفت، اما گویا هیچ تغییری پیدا نکرده و مشخص نیست که چرا رأی ابلاغ و اجرایی نمی‌شود.

فدراسیون مهدی تاج نایب رئیس سومی هم ندارد و مریم منظمی که سال گذشته برای این پست به مجمع معرفی شده بود، نتوانست از مجمع رأی بگیرد و بنابراین روال قانونی اساسنامه و تصدی امورات فدراسیون توسط یکی از نواب رئیس رعایت نمی‌شود. در میان اعضای هیئت رئیسه هم که خداداد افشاریان در بازداشت به سر می‌برد و میرشاد ماجدی هم در پرونده فساد در فوتبال به محکمه قضایی احضار شد که هرچند خودش اعلام کرد به عنوان مطلع احضار شده و اتهامی به او نسبت داده نشده است. با این حال تا زمان اعلام رأی باید منتظر ماند و دید چه نفراتی از سوی دادگاه حکم می‌گیرند.

در میان سایر اعضای هیئت رئیسه نیز احسان اصولی گویا مشکلاتی دارد که یکی از آنها مربوط به پرونده برگزاری دیدار ایران و لبنان در مشهد است که در ورود زنان به ورزشگاه مشکلاتی ایجاد شد. اخیراً هم علیرضا تاج‌فیروز، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی درباره چرایی عدم برگزاری بازی‌های تیم ملی و استقلال و پرسپولیس در مشهد اعلام کرده بود مقصران اتفاقات دیدار ایران و لبنان بازخواست نشدند و باید مسئولیت اتفاقات را بپذیرند. در کنار اصولی، ماجرا برای احمدرضا براتی هم چندان روشن نیست و او که در دادگاه عالی ورزش (CAS) هم داوری می‌کند، امضای حکمی در پرونده جودوی ایران و اسرائیل که علیه ایران بود برای او دردسرآفرین شده است.

با شرایط فعلی و تا به این لحظه فقط برای طهمورث حیدری، محمدرضا ساکت و بهرام رضاییان مشکل و مانعی ایجاد نشده که البته شنیده‌ها حاکی از عدم تأیید اعضای هیئت رئیسه فعلی فدراسیون فوتبال در انتخابات پیش‌روست. باتوجه به شرایط فعلی در صورتی که احکام قضایی پرونده‌های مختلف و به ویژه پرونده سنگین فساد در فوتبال صادر شود و تعدادی از اعضای هیئت رئیسه حکم بگیرند، احتمال سقوط هیئت رئیسه فدراسیون به دلیل افتادن از حدنصاب وجود دارد که در چنین شرایطی دبیرکل فدراسیون فوتبال باید اقدام به برگزاری مجمع فوق‌العاده انتخاباتی کند. هرچند در این خصوص هدایت ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال هم دچار مشکلاتی است که به زودی رسیدگی صورت می‌گیرد.

پرونده‌های سنگین فساد و بلبشو در خیابان سئول/ بازگشت عزیزی خادم تا انتخابات فدراسیون فوتبال؟

حالا در روزهایی که فدراسیون فوتبال به انتخابات خود نزدیک می‌شود، یک ابهام قانونی دیگر هم به وجود آمده است. با توجه با پایان محرومیت شهاب‌الدین عزیزی‌خادم طبق اساسنامه ریاست مهدی تاج بر فدراسیون ابهام قانونی دارد و شاید شرایط حال حاضر، منجر به بازگشت عزیزی خادم به فدراسیون فوتبال شود و او تا زمان برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال که باید اسفندماه مجمع تشکیل شود، در فدراسیون فوتبال ریاست کند تا دوره قانونی ریاستش به پایان برسد.

تمامی این ابهامات و موارد موجود، به زودی باید به پایان برسد و این بلبشو در فدراسیون فوتبال زمانی به پایان می‌رسد که احکام پرونده فساد در فوتبال صادر و تکلیف سایر اعضای هیئت رئیسه در پرونده‌های قضایی مشخص شود. تا آن زمان هم بعید به نظر می‌رسد که مهدی تاج و مهدی محمدنبی بتوانند با به دست آوردن بهبودی، به فدراسیون فوتبال بازگردند، مگر اینکه همچون انتخابات ۱۴۰۱ افرادی بالاتر از قانون به حمایت بپردازند و پای افرادی که پرونده دارند را به فوتبال باز کنند.

نظر شما