شناسهٔ خبر: 68671831 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس اداره منابع‌طبیعی خنداب خبر داد؛

برداشت باریجه از سطح 50 هکتار اراضی درمن شهرستان خنداب / پیش‌بینی می‌شود یک تن محصول برداشت شود

رئیس اداره منابع‌طبیعی خنداب خبر داد؛ رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب گفت: برداشت باریجه از سطح 50 هکتار از اراضی درمن در شهرستان خنداب آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود یک تن محصول برداشت شود. تاکنون 250 کیلو باریجه برداشت شده است. برداشت باریجه از اوایل شهریور آغاز شده و تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، ظهیر حمیدی‌زاده به مناطق مستعد رشد باریجه در استان مرکزی اشاره داشته و افزود: گیاه باریجه در مراتع روستاهای سوزان و درمن در شهرستان خنداب و بخش کلاغ‌نشین شهرستان اراک و در ارتفاعات بلند رشد می‌کند. شیره باریجه دارای 95 درصد از ترکیبات شیمیایی و دارویی با ارزش است.

وی ادامه داد: باریجه بعد از چند سال دوره استراحت برداشت می‌شود، بنابراین در محدوده کنونی انتخاب شده برای برداشت باریجه، فرایند برداشت بعد از 5 سال دوره خواب انجام می‌شود و مجدد 5 سال در این محدوده بهره‌برداری صورت نمی‌گیرد تا دوره بازسازی گیاه کامل شود.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب به تهیه طرح برای برداشت باریجه در مناطق رشد این گیاه اشاره کرده و اظهار داشت: برای برداشت اصولی گیاه باریجه طرح تهیه شده است، چرا که برداشت اصولی گیاهان دارویی هیچگونه آسیبی به بوته وارد نمی‌کند.

حمیدی‌زاده تصریح کرد: گیاهان دارویی بر اساس طرح‌های مصوب برای برداشت در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد و بهره‌برداران موظف هستند طبق طرح، برداشت گیاه را انجام دهند. انتخاب پیمانکار برای برداشت گیاهان دارویی به صورت مزایده برگزار می‌شود. بین افراد شرکت‌کننده برنده مزایده اعلام و بهره‌برداری انجام می‌گیرد.

وی بیان داشت: اگر پیمانکار طبق اصول و طرح‌های مصوب فرایند برداشت را انجام ندهد، از برداشت آنها جلوگیری شده و قرارداد آنها لغو می‌شود. اما اگر برداشت گیاهان دارویی به صورت اصولی و طبق طرح‌های مصوب باشد و بر اساس قرارداد بسته شده انجام ‌شود، منعی وجود نخواهد داشت.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب اضافه کرد: این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، ویژگی‌های توپوگرافی و کوهستانی بودن، خاستگاه بسیاری از گیاهان دارویی خودرو است و گیاه باریجه یکی از دیگر گیاهان ارزشمند دارویی است که در این منطقه به وفور یافت می‌شود. 

انتهای پیام/

نظر شما