شناسهٔ خبر: 68667315 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

در ساختمان سئول به روی چه کسانی باز می‌شود؟/ دنیامالی به ورزشی‌ها اعتماد کند

احمد دنیامالی که وعده تحول در ورزش ایران را داده است، برای رسیدن به اهداف خود باید دست به تغییراتی گسترده در بدنه مدیریتی وزارت ورزش و جوانان بزند و اجازه تحمیل شدن گزینه‌های سیاسی برای پست‌های مهم را ندهد.

صاحب‌خبر -

لزوم تشکیل تیم جدید مدیریتی وزارت ورزش/ دنیامالی به ورزشی‌ها اعتماد می‌کند؟

به گزارش تابناک ورزشی، احمد دنیامالی در شرایطی رسماً از اول شهریور ماه کار خود را در وزارت ورزش و جوانان آغاز کرده که هنوز دست به تغییرات در این وزارتخانه نزده است. او که همواره جز مدیران عمرانی موفق و با سابقه کشور به حساب می‌آید، بیشتر سعی کرده در این مدت به بحث زیرساخت‌ها و استانداردسازی ورزشگاه‌ها ورود کند. نمونه آن، بازسازی استادیوم آزادی است که جدی‌تر از قبل و به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است. دنیامالی این وعده را داده که بخش غربی مجموعه تا پایان پاییز تکمیل می‌شود و برای انجام بازی‌های تیم ملی فوتبال در اختیار قرار می‌گیرد.

اینکه وزیر ورزش و جوانان از همین ابتدای کار اینگونه با اطمینان خاطر از توسعه و تجهیز ورزشگاه‌ها آن هم بر اساس قوانین جهانی صحبت می‌کند، جای امیدواری است. دنیامالی حتی در اظهارنظری گفته هیچ مشکلی به لحاظ تأمین اعتبارات بازسازی ورزشگاه‌ها وجود ندارد!

در این میان اما انتظار می‌رود که دنیامالی در خصوص چیدمان جدید معاونان و مدیران خود هم هر چه زودتر تصمیم‌گیری کند تا این وزارتخانه از حالت معلق خارج شود. اهالی ورزش می‌دانند که وزارت ورزش و جوانان در دولت سیزدهم روزهای خوبی را به خود ندید و انتخاب وزاریی چون حمید سجادی و کیومرث هاشمی در رأس این وزارتخانه نتوانست دردی از معضلات این حوزه را دوا کند.

*معاونینی که به حمید سجادی تحمیل شدند

بدون تردید اصلی‌ترین دلیلی که موجب شد وزارت ورزش و جوانان در سه سال گذشته نمرات منفی زیادی را در کارنامه خود به ثبت برساند، حضور افراد غیرمتخصصی بود که در معاونت‌ها و سایر بخش‌های این وزارتخانه گمارده شدند. حمید سجادی اولین وزیر ورزش دولت قبلی، در حالی معاونت‌ها و سایر بخش‌های مدیریتی این مجموعه را جابه‌جا کرد که جدای از سوابق اندک مدیریتی افراد، هیچ‌کدام ورزشی نبودند و به عبارتی واضح‌تر سیاسیونی بودند که از بیرون به او تحمیل شده‌اند.

او اسماعیل احمدی را به‌‌عنوان مشاور وزیر در امور ایثارگران و سرپرست حوزه وزارتی وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد. بیشترین سابقه احمدی حضور در بسیج کشور بود. مسئولیت‌هایی چون مشار فرمانده کل بسیج، معاون روابط‌‌عمومی سازمان بسیج مستضعفین و ... احمدی اسفند ۱۴۰۱ در سانحه بالگرد وزیر ورزش که در شهر بافت رخ داد، جان خود را از دست داد.

سجادی در ادامه مدیریت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی را که یکی از مهم‌ترین پست‌های این وزارتخانه بود، به علیرضا عاصم‌یوسفی داد. فردی ناشناخته که از سینما و تلویزیون آمد. یوسفی به خاطر حواشی زیاد خیلی زود این مسئولیت را از دست داد. سجادی این بار مهیار عسگریان را که از مدیران بخش خصوصی بود، بالای سر این شرکت گذاشت.

‌او معاونت جوانان را نیز به وحید یامین‌پور، مجری جنجالی تلویزیون که از مؤسسان سازمان هنری رسانه‌ای اوج و از مدیران اولیه شبکه افق بود، داد و معاونت فرهنگی و همگانی هم سهم سینا کلهر شد. کلهر با مدرک دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی، رزومه‌ای در حوزه ورزش همگانی نداشت. و در نهایت انتصاب سؤال برانگیز سجادی انتخاب مریم کاظمی‌پور به عنوان معاونت ورزش زنان بود. کاظمی‌پور در مقطعی کوتاه نایب رئیس بانوان فدراسیون تیراندازی با کمان بود و در ورزش نیروهای مسلح و بسیج فعالیت داشت. تنها فردی که می‌توان گفت در این دوره رزومه ورزشی داشت، محمد پولادگر بود که مهمترین معاونت یعنی معاونت ورزش حرفه‌ای و قهرمانی را به او دادند. پولادگر نزدیک به دو دهه در فدراسیون تکواندو رئیس و نایب رئیس بود.

*اسبقیان مرد محبوب کیومرث هاشمی بود

اوضاع ورزش کشور در شرایطی با این چیدمان مدیریتی هر روز ناآرام‌تر از قبل می‌شد که حمید سجادی مجبور به استعفا شد و بعد از دو سال جای خود را به کیومرث هاشمی داد. هاشمی نیز اگر چه سابقه مدیریت در ورزش کشور را در سطوح بالایی چون ریاست کمیته ملی المپیک و معاونت قهرمانی سازمان اسبق تربیت بدنی در کارنامه داشت اما او نیز در تمام مدت حضورش در این وزارتخانه رفتاری منفعلانه داشت.

گزینه محبوب هاشمی در این مقطع شروین اسبقیان بود. اتفاق شگفت‌آور در خصوص حضور ناگهانی اسبقیان در وزارت ورزش و جوانان این بود که وزیر ابتدا او را به عنوان مشاور و مدیر کلی حوزه وزراتی منصوب کرد. او اما خیلی زود روی صندلی معاونت قهرمانی نشست! به هر حال این که وزیر ورزش در فاصله سه ماه دو پست چشمگیر را به سید محمد شروین اسبقیان داد، برای خیلی‌ها جای سؤال داشت. آن هم در شرایطی که اهالی ورزش معتقدند او پتانسیل بالایی به لحاظ سابقه فنی و اجرایی در حوزه معاونت حرفه‌ای و قهرمانی ندارد. اسبقیان که جزو پرسنل وزارت ورزش است، این اواخر رئیس فدراسیون توانیابان و معلولین بود که به اشتیاق رسیدن به پست‌های عالی وزارتی، ریاست این فدراسیون را رها کرد.

انتصاب عجیب دیگر هاشمی، سپردن معاونت جوانان به سینا کلهر بود. او کلهر را از معاونت امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی به این بخش فرستاد. از دیگر تصمیمات غیرحرفه‌ای وزیر وقت این بود که امور معاونت فرهنگی را به زیر مجموعه معاونت ورزش قهرمانی منتقل کرد، بدون این که مسیر اداری و قانونی‌اش را طی کند. با این اتفاق از اواخر سال گذشته تاکنون معاونت توسعه ورزش همگانی  بدون مسئول مانده و هیچ برنامه‌ای ندارد.

هاشمی همچنین به حسین طلا نیز که از چهره‌های سیاسی بود، ریاست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی را داد. مدیرعامل شرکت دخانیات، معاون استاندار و فرماندار تهران و... از جمله سوابق طلا است. با توجه به سبقه و تسلط احمد دنیامالی در حوزه عمران و شهرسازی، بی شک، او باید یکی از مدیران متخصص را برای این مسئولیت در نظر بگیرد. چرا که در حال حاضر یکی از بزرگترین معضلات ورزش ایران، پروژه‌هایی است که در سراسر کشور نیمه کاره مانده است.

در حالی که انتظار می‌رفت کیومرث هاشمی حداقل تکلیف معاونت حقوقی، مجلس و هماهنگی امور استان‌ها را مشخص کند، اما در این مورد نیز هیچ اقدامی انجام نداد. اولین معاون پارلمانی وزارت ورزش در دولت سیزدهم بنیامین شکوه‌فر بود که از خود مجلس آمد. سجادی مدتی بعد او را برکنار و میرهادی قره سیدرومیانی را به خدمت گرفت. سیدرومیانی در حالی صندلی خود را ترک کرد که گفته شد، به خاطر شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی استعفا داده است، اما همزمان افراد نزدیک به حمید سجادی، مدعی شدند که او از سوی شخص وزیر و به خاطر کم کاری‌اش در مسئولیتی که داشته برکنار شده است. سجادی در طول دو سالی که وزیر بود سه بار از مجلس کارت زرد گرفت که دوبارش در زمان سیدرومیانی بود! در حال حاضر یک سال و نیم است که وزارت ورزش معاونت حقوقی، مجلس و هماهنگی امور استان‌ها ندارد.

*اعتماد دنیامالی به ورزشی‌ها

ورزش کشور در شرایطی به خاطر عزل و نصب‌های نسنجیده و بی‌موقع دو وزیر قبلی خود فرصت‌های زیادی را از دست داده که مطمئناً باید خیلی زود دست به کار شد و افرادی از جنس ورزش را جایگزین مدیران و معاونان فعلی کرد. نکته قابل تأسف اینجاست که وزاری قبلی به خصوص حمید سجادی از جنس ورزش بودند،  اما چنین انتصاب‌های بحث برانگیزی را انجام دادند. از احمد دنیامالی که سابقه یک دهه مدیریت قایقرانی ایران را دارد و عهده‌دار کرسی‌های بین المللی آسیایی و جهانی بوده و می‌داند در پس پرده چه خبر است، حداقل این انتظار می‌رود که او در اولین زمان ممکن تیم جدید مدیریتی خود را انتخاب کند. تیمی که افرادی متخصص و آگاه به ورزش باشند.

دنیامالی وعده داده که برای ایجاد تحول در ورزش ایران آمده است. رسیدن به این مهم تنها در صورتی محقق می‌شود که او بتواند از نفراتی توانمند مشاوره بگیرد و به سیستم مدیریت گلخانه‌ای پایان بدهد. به هر حال او رأی قاطعی از مجلس گرفته و نباید مثل وزاری قبلی که میلیمتری قبای وزارت را پوشیدند، به خاطر مستحکم کردن جایگاهش در ساختمان سئول را به روی هر کسی باز کند.

نظر شما