شناسهٔ خبر: 68663943 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۸۱ درصد باغهای پسته گناباد به مرحله باروری رسیده است

گناباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: از مجموع هشت هزار و ۸۰۰ هکتار باغهای پسته این شهرستان، هفت هزار و ۱۹۰ هکتار ، معادل ۸۱ درصد آن در سال جاری به مرحله باروری رسیده است.

صاحب‌خبر -

اسماعیل قربانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات شهرستان گناباد، افزون بر هشت هزار و ۸۰۰ هکتار آن به کشت پسته اختصاص دارد که هفت هزار و ۱۹۰ هکتار آن به مرحله باروری رسیده است.

وی با اشاره به این که تولید محصول پسته سهم بسیار زیادی در اشتغال نیروی کار بخش کشاورزی شهرستان گناباد دارد اظهار کرد: در فرآیند برداشت پسته که از نیمه مرداد ماه سال‌جاری شروع شد و تا پایان مهر ماه ادامه دارد بیش از ۱۴۶ هزار نفر روزکار در سطح باغهای گناباد مشغول فعالیت هستند.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد پیش بینی کرد ۳۰ هزار تن پسته تر امسال از باغهای پسته این شهرستان برداشت شود.

قربانی اظهار کرد: فرآوری بهداشتی این میزان پسته توسط ۱۲ ترمینال ضبط پسته فعال شهرستان گناباد در حال انجام است.

وی افزود: پنج رقم پسته بادامی (سفید پسته)، اکبری، احمد آقایی ، کله قوچی و فندقی در گناباد وجود دارد و بخش زیادی از باغهای پسته این شهرستان به پسته سفید (بادامی)، اکبری و احمد آقایی که با شرایط آب و هوایی شهرستان سازگاری بهتری دارد اختصاص یافته است.

او ادامه داد: تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی مانند پسته، عناب و گیاهان دارویی به خصوص گل محمدی، زیره کوهی و آنغوزه در سطح شهرستان گناباد موجب افزایش کمی و کیفی این محصولات می شود.

۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد با کشت و زرع بر روی ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و پرورش ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما