شناسهٔ خبر: 68661115 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شب سیاه فوتبال

روزنامه جوان

زمان زیادی از آغاز دیدار سپاهان - ملوان در فولادشهر نگذشته بود که هیاهو و همهمه هواداران ملوان توجه‌ها را به خود جلب کرد. سروصدایی که شبیه به حمایت‌های همیشگی آن‌ها از قوی سپید انزلی نبود و خبر از وقوع اتفاقی تلخ می‌داد. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: جمعه شب، شب سیاهی برای فوتبال ایران بود، حتی برای سپاهانی که با کسب چهارمین برد پیاپی جایگاه خود را در صدر جدول تثبیت کرده بود. 
زمان زیادی از آغاز دیدار سپاهان - ملوان در فولادشهر نگذشته بود که هیاهو و همهمه هواداران ملوان توجه‌ها را به خود جلب کرد. سروصدایی که شبیه به حمایت‌های همیشگی آن‌ها از قوی سپید انزلی نبود و خبر از وقوع اتفاقی تلخ می‌داد. 
طولی نکشید که مشخص شد مرتضی خائفی دچار ایست قلبی شده است. این خبر، ملوانی‌ها را چنان به‌هم ریخت که مازیار زارع، سرمربی قوی سپید انزلی مکرراً خواهان توقف بازی جهت تسریع ارسال امکانات امدادی و رسیدگی به اوضاع و احوال این هوادار قدیمی شد، چراکه ملوانی‌ها شناخت کاملی از این هوادار ۶۲ ساله داشتند. داوود رفعتی، اما هرگز با این درخواست موافقت نکرد. حال آنکه در شرایط مشابه، داوران در سراسر دنیا جهت تسریع رسیدگی به اوضاع و احوال این دست از هواداران بازی‌را متوقف می‌کنند، اما رفعتی که مانع از توقف بازی سپاهان – ملوان جهت رسیدگی به حال هوادار میهمان شده بود، حتی بعد از بازی هم در واکنش به انتقادات سرمربی ملوان گفته بود کدام قانون گفته است من باید آمبولانس را در اختیار تماشاگر بگذارم؟!
اما عمده ایراد وارده در این ماجرای تلخ به آقایانی است که قانون را به درستی رعایت نکردند و در حالی اجازه برگزاری بازی را دادند که به جای دو آمبولانس، تن‌ها یک آمبولانس برای این بازی در نظر گرفته شده بود، آن‌هم نه درون ورزشگاه که بیرون از آن و چه بسا همین مسئله باعث شده باشد که ملوان یکی از تیفوسی‌های قدیمی خود را از دست بدهد. البته شایعاتی هم در خصوص مجهز نبودن آمبولانس به CPR مطرح شد که عضو کادر آمبولانس با تأکید بر اینکه ریتم قلبی بیمار قابلیت استفاده از دستگاه شوک را نداشته آن را رد می‌کند: «تجهیزات کامل بود و بدون تجهیزات اجازه ورود به ما نمی‌دهند. ابتدا در ورزشگاه احیا را انجام دادیم و سریع ایشان را اعزام کردیم. در طول مسیر فرایند احیا ادامه یافت. نبض این هوادار در آمبولانس برگشت، ولی متأسفانه جواب نداد و وقتی به بیمارستان رسید، جانش را از دست داده بود. این احتمال وجود دارد که برگشت نبض ایشان به‌خاطر دارو‌هایی بود که در فرایند احیا مورد استفاده قرار گرفت.» شیرودی تأکید کرد: «پای چمن بودیم و سریعاً خود را به هوادار مذکور رساندیم، اما این هوادار که متأسفانه سرطان هم داشته و با مشکل قلبی نیز درگیر بوده و یک‌سال و نیم است که شیمی درمانی می‌شد با وجود احیا، جانش را از دست داد.» 
تناقض‌گویی‌ها، اما در این ماجرا بسیار است؛ اول اینکه اگر کادر پزشکی پای چمن بوده پس چرا با وجود سختگیری‌های ناظر بازی برای بلند شدن کادر پزشکی ملوان از روی نیمکت این تیم، نخستین پزشکی که بالای سر این هوادار حاضر می‌شود، پزشک ملوان است که با توجه به شناختی که از این هوادار و بیماری زمینه‌ای که او داشته درصدد احیای او برمی‌آید. دوم اینکه داوود رفعتی در حالی مدعی است هوادار ۶۲ ساله ملوان دقیقه ۷۲ بازی فوت کرده که مدیرعامل ملوان نظری کاملاً متفاوت دارد: «دقیقه ۲۰ بازی بود که متأسفانه هوادار قدیمی و متعصب باشگاه که با وجود سن بالا برای حمایت از ملوان به اصفهان آمده بود بر اثر ضایعه قلبی دارفانی را وداع گفت. اتفاق تلخی که در حال بررسی جزئیات آن هستیم. به هر حال بازی زیر نظر ناظر و بقیه مسئولان امر بوده و تا کسب اطلاعات بیشتر نمی‌توانیم اظهارنظری در این رابطه داشته باشیم. البته درست بعد از بروز این اتفاق با مدیرعامل سپاهان در ارتباط بودم و آذربایجانی تمام تلاش خود را کرد.»
بعد از اتفاق تلخی که در فولادشهر اصفهان رخ داد، مورایس، سرمربی سپاهان هم مانند همتای خود روی نیمکت ملوان تأکید کرد که هیچ بازی به اندازه جان یک انسان اهمیت ندارد. محمد عمری، هافبک تکنیکی ملوان هم با بهت ناشی از اتفاق رخ داده، گفت که کاش ۱۰ بر هیچ می‌باختیم، ولی به حال هوادار می‌رسیدند. 
اتفاق ناگوار رخ داده در فولادشهر باعث شد دنیامالی، وزیر ورزش خواستار بررسی کامل ماجرا از سوی فدراسیون فوتبال و ارائه توضیحات دقیق در این زمینه شود. اسبقیان، معاون توسعه وزارت قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش نیز ضمن قول پیگیری این اتفاق تأکید کرد: «وزارت ورزش وظیفه دارد براساس موازین قانونی با بررسی‌های دقیق یک تصمیم منطقی بگیرد.» فدراسیون فوتبال نیز در اطلاعیه‌ای از محرومیت کمیته‌های ذی‌ربط، مسئولان برگزاری مسابقه سپاهان اصفهان و ملوان بندرانزلی تا اطلاع ثانوی جهت تکمیل فرایند رسیدگی و بررسی قصور احتمالی خبر داد.

نظر شما