شناسهٔ خبر: 68661046 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال و فناوری ۵G

تهران- ایرنابازار- همانگونه که چشم‌انداز دیجیتال با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال تکامل است، گسترش زیرساخت‌های ۵G توسط اپراتورهای تلفن همراه، یکی از ملزومات اصلی پیشرفت و حرکت در مسیر این چشم‌انداز در سراسر جهان است.

صاحب‌خبر -

ایرنا- این نسل از فناوری نویددهنده سرعت دانلود سریع‌تر و اتصال پایدارتر (بهبود یافته‌تر) به نسبت نسل‌های پیش از خود است که می‌تواند تأثیر متحول‌کننده‌ای بر سایر بخش‌ها از جمله مراقبت‌های بهداشتی، حمل‌ونقل و سرگرمی داشته باشد.

کاربردهای فناوری نسل پنجم ارتباطی (۵G) گسترده و متنوع است. این نسل با سرعتی تا ۱۰۰ برابر سریع‌تر از ۴G، پخش یکپارچه محتوای با کیفیت بالا را امکان‌پذیر می‌سازد و از برنامه‌های پیچیده مانند واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) پشتیبانی می‌کند.

در بحث مراقبت‌های بهداشتی، فناوری ۵G جراحی‌های از راه دور و پزشکی از راه دور را تسهیل می‌کند و به پزشکان اجازه می‌دهد تا از صدها کیلومتر دورتر اقدامات پزشکی خود را انجام دهند. نمونه موفق پیاده‌سازی کاربست مرتبط با مراقبت‌های پزشکی در ایران نیز از طریق جراحی از راه دور ثبت شده است.

همچنین در حوزه حمل‌ونقل، راه را برای وسایل نقلیه خودران هموار می‌کند و ایمنی و کارایی را در جاده‌ها افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، حوزه اینترنت اشیا (IoT) قرار است با ۵G به شکوفایی برسد زیرا میلیاردها دستگاه به یکدیگر متصل می‌شوند؛ شهرهای هوشمند، مجهز به تجزیه و تحلیل داده‌های بلادرنگ، زندگی شهری را از طریق مدیریت کارآمد منابع و بهبود خدمات عمومی بهبود می‌بخشند.

بخش تولید نیز از طریق اتوماسیون و کارخانه‌های هوشمند سود خواهد برد زیرا منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

از آنجایی که در اغلب کشورها، اپراتورهای تلفن همراه برای اجرا و راه‌اندازی فناوری ۵G در حال رقابت با یکدیگر هستند، فوریت پیاده‌سازی آن برای دیگرانی که همچنان موضع و رویکردی نسبت به این فناوری ندارند، روشن می‌شود.

طبیعی است هر چه یک شرکت سریع‌تر زیرساخت ۵G خود را توسعه داده و به کار گیرد، مزیت رقابتی بیشتری در بازار به دست می‌آورد.

ارائه‌دهندگان اولیه سرویس ۵G می‌توانند بخش بزرگتری از مشتریان مشتاق برای اتصال پیشرفته و خدمات نوآورانه را جذب شبکه خود کنند. آنها نه تنها به ارائه‌دهندگان خدمات، بلکه به بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال تبدیل می‌شوند و کسب‌وکارهایی را جذب می‌کنند که برای عملیات خود به اتصال پرسرعت متکی هستند.

رقابت در صنعت مخابرات شدید است و اپراتورهایی که با موفقیت فناوری ۵G را جلوتر از رقبای خود پیاده‌سازی کنند، پاداش‌های قابل توجهی را دریافت خواهند کرد. این مزایا شامل افزایش سهم بازار، بهبود وفاداری مشتری و پتانسیل جریان‌های درآمدی جدید از طریق ارائه خدمات نوآورانه است.

با توجه به اینکه توسعه زیرساخت ۵G توسط اپراتورهای تلفن همراه فقط یک ارتقاء فناوری نیست و یک تغییر اساسی در نحوه ارتباط و تعامل با جهان است، باید بگوییم که در این نسل از فناوری، اپراتورهای تلفن همراه کشور ما نیز اگر محدودیت‌ها و موانعی از جنس «فرکانس» از پیش پای آنها برداشته شود، می‌توانند وضعیت به مراتب بهتری داشته باشند.

در حال حاضر و طبق گزارش بهار ۱۴۰۳ فصلنامه آماری رگولاتوری، اپراتور همراه اول ۹۶۴ سایت ۵G در کشور راه‌اندازی کرده و در مجموع با احتساب پوشش ارتباطی مبتنی بر نسل‌های مختلف این اپراتور، در حدود ۴۵ هزار روستای کشور نیز چتر ارتباطی دایر کرده است.

از طرف دیگر، اپراتور ایرانسل نیز ۹۰۵ سایت ۵G در کشور راه‌اندازی کرده و چتر ارتباطی مبتنی بر نسل‌های مختلف آن، حدود ۱۹ هزار روستا را نیز در بر می‌گیرد.

از آن جهت که تعداد سایت‌های راه‌اندازی شده و سرعت در توسعه ۵G، همانطور که گفته شد عواید خوبی را برای اپراتورهای پیشتاز خواهد داشت و افزایش سهم بازار را برای آنها به ارمغان می‌آورد، باید این را هم افزود که کاربردهای این فناوری باعث تعریف مجدد صنایع و بهبود زندگی روزمره می‌شود.

اپراتورهایی که زودتر وارد گود رقابت شده‌اند، در نهایت خود را به عنوان رهبران در چشم‌انداز دیجیتالی که به سرعت در حال تحول است، معرفی می‌کنند و ابتکار عمل را در این حوزه به دست می‌گیرند.

نظر شما