صاحبخبر - رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در سیودومین اجلاس روسای آموزشوپرورش سراسر کشور از پیشبینی عدم تحقق ۵۲ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۴ تا پایان سال خبر داد و اعلام کرد که بودجه سال 94 دولت 236 هزار میلیارد تومان است اما مجلس دولت را موظف کرد به جای 236 هزار میلیارد تومان در شش ماهه اول براساس 220 هزار میلیارد تومان اعتبارات را تخصیص دهد. حتی دریافت 220 میلیارد تومان نیز قابل تحقق نیست.
نوبخت افزود: در پنج ماهه اول سال 53 درصد تحقق منابع صورت گرفت و دولت با رقم نصف بودجه در حال اداره کشور است. پیشبینی ما برای پایان سال تحقق 184 هزار میلیارد تومان است و بر این اساس برنامهریزی کردهایم.
وی اظهار داشت: از این 184 هزار میلیارد تومان، 147 هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینهای، 30 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی و هفت هزار میلیارد تومان برای سررسید اوراق است.رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با بیان اینکه نهتنها بودجه 236 هزار میلیارد تومانی امسال قابل تحقق نبوده که حتی رقم 220 هزار میلیارد تومانی هم قابل تحقق نیست، گفت: برای شش ماهه اول تحقق منابع در حد 53 درصد است و ما با نیمی از بودجه پیشبینی شده، کشور را اداره میکنیم.
به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در مراسم افتتاحیه بیستودومین اجلاس مدیران و روسای آموزشوپرورش سراسر کشور با بیان اینکه مناسبترین فرصتی که در اختیار آموزشوپرورش است، حضور نیروهای آگاه و باتجربهاش است، گفت: در میان ادارات و نظام ستادی، آموزشوپرورش بیش از سایرین از نیروهای مرتبط و باتجربه برخوردار است و حضور خود دکتر بانی هم میتواند این واقعیت را بیشتر تایید کند.
معاون نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان اینکه وزارتخانه با چالشهایی هم مواجه است، گفت: در سال 1394 در شرایطی قرار داشتیم که هم برای رتبهبندی معلمان و هم طرح تحول سلامت با مشکل مالی روبهرو بودیم. بودجه سال 1394 را با 24 میلیارد دلار منابع ارزی تهیه کردیم در حالی که این رقم در سالهای گذشته چند برابر بود. به عنوان مثال در سال 1390 میزان منابع ارزی کشور در بودجه به 118 میلیارد دلار میرسید.
نوبخت با بیان اینکه بودجه امسال دولت 236 هزار میلیارد تومان است، گفت: این عدد هرچند به نسبت لایحه 224 هزار میلیارد تومانی افزایش نشان میدهد با توجه به افت قیمت نفت، مجلس در ماده واحدهای دولت را موظف کرد در شش ماهه اول امسال اعتبارات را بر مبنای 220 هزار میلیارد تومان ببندد. این در حالی است که بودجه آموزش و پرورش روی بودجه عمومی 236 هزار میلیاردتومانی بسته شده است.
معاون نظارت راهبردی رییسجمهور ادامه داد: در یک سناریو پیشبینی ما تا پایان سال در حد تحقق بودجه 184 هزار میلیارد تومانی است و باید برنامهریزی کنیم تا با کسری بودجه مواجه نشویم. بر این اساس 147 هزار میلیارد تومان برای اعتبارات هزینهای و 30 هزار میلیارد تومان با توجه به تکلیف قانونی بودجه صرف امور عمرانی خواهد شد و هم 1000 میلیارد تومان برای تملک داراییهای مالی که همان سررسید اوراق هست صرف میشود.نوبخت با تاکید بر اینکه با وجود همه این مشکلات اعتباری، بودجه آموزشوپرورش را بر پایه همان بودجه عمومی 236 هزار میلیارد تومانی بستیم، گفت: علاوه بر این 1350 میلیارد تومان نیز برای رتبهبندی معلمان کنار گذاشته شد. باوجود همه تنگناهای مالی مصمم هستیم برای ماموریت بزرگ آموزشوپرورش که تعلیم و تربیت فرزندان انقلاب اسلامی است، سرمایهگذاری کنیم. ما این اعتبارات را در دولت هزینهای نمیدانیم و این یک سرمایهگذاری جدی است.
نوبخت افزود: درباره برنامه ششم توسعه نیز باید گفت که این برنامه از نظر شکلی و ماهوی نسبت به پنج برنامه قبلی توسعهای متفاوت خواهد بود. برنامه پنجم 235 ماده و 1140 حکم دارد و بنده به عنوان رییس سازمان مدیریت هنوز در 1140 حکم مسلط نیستم. چرا برخی تصور میکنند هرچه احکام بیشتر شود دلیل بر وزین بودن برنامه است. تاکنون چه مقدار از برنامه پنجم توسعه اجرایی شده است.
وی ادامه داد: کلکسیونی از پیشنهادات و برنامههای خوب را میآورند اما مگر منابع اجازه اجرای برنامهها را میدهد.
معاون نظارت راهبردی رییسجمهور با بیان اینکه از سال 1395 تا سال 1399، سه تا چهار محور اصلی را در برنامه ششم توسعه را مدنظر قرار داده و آن را پیش میبریم، گفت: برنامه ششم توسعه از سال 1395 آغاز میشود که با لغو و بیاثر شدن تحریمها همزمان میشود. در حال حاضر شش تا هفت میلیارد دلار از منابع نفتی به دلیل تحریمها امکان ورودش به کشور نیست اما ما برنامهها را به این وجوه محدود نمیکنیم.وی با بیان اینکه گاه آموزشوپرورش با وزارتخانههای دیگر مقایسه میشود، گفت: در اینجا لازم است گزارشی از وضعیت بودجهای آموزشوپرورش را ارایه کنم. اعتبارات مصوبه هزینهای در سال 1390، 12 هزار میلیارد تومان بود که این رقم برای این وزارتخانه در سال 1394 به 24 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.∎