شناسهٔ خبر: 68649344 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مغز متفکر سیاست‌های خارجی بنیامین نتانیاهو کیست؟

ران درمر، یکی از وزاری کابینه بنیامین نتانیاهو است که نقش فعال و قابل توجهی در سیاست‌های منطقه‌ای نتانیاهو دارد و یکی از افراد به شدت نزدیک به نخست وزیر رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از مشرق، ران درمر (Ron Dermer) سیاستمدار و دیپلمات اسرائیلی متولد ایالات متحده است که در حال حاضر به عنوان وزیر امور استراتژیک دولت رژیم صهیونیستی ایفای نقش می‌کند. او بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ به عنوان سفیر اسرائیل در ایالات متحده خدمت کرد. نتانیاهو وی را قبلا به عنوان مشاور ارشد سیاسی خود منصوب کرده است.

درمر در میامی بیچ، فلوریدا، ایالات متحده به دنیا آمد و بزرگ شد. خانواده مادری وی مدت کوتاهی پس از تأسیس رژیم صهیونیستی به ایالات متحده مهاجرت کردند. پدرش، جی درمر، وکیل دادگستری متولد نیویورک بود و در سال ۱۹۶۷ توسط حزب دموکرات به عنوان شهردار میامی بیچ انتخاب شد. او دو دوره شهردار این شهر بود و پس از آن، برادر درمر، دیوید، نیز سه دوره در همین سمت، آن هم از طرف حزب دمکرات، حضور پیدا کرد.

ران درمر تحصیلات کارشناسی خود در رشته اقتصاد و مدیریت در دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا را با درجه ممتاز پشت سر گذاشت و مدرک کارشناسی دیگری را در فلسفه، اقتصاد و علوم سیاسی در دانشگاه آکسفورد انگلستان گرفت. در طول تحصیل در آکسفورد، او به عنوان رئیس "انجمن (L'Chaim Society) به ریاست یک خاخام یهودی، که یک تشکل دانشجویی برای ترویج فرهنگ یهودی در محیط دانشگاه است، خدمت کرد. وی در سال ۱۹۹۷ درمر به اسرائیل مهاجرت کرد.

مغز متفکر سیاست‌های خارجی بنیامین نتانیاهو کیست؟

سیاستمدار مرموز و مرد ماموریت های ویژه

درمر یک سیاستمدار صهیونیست است که در عین نقش تاثیرگذار و مهمی که ایفا می‌کند، اما چندان در انظار عمومی حضور پیدا نمی کند. از او به عنوان یک شخص مرموز یاد میشود که با وجود نقش آفرینی در مسائل مهم از جمله روابط خارجی، توافقات ابراهیمی، مسائل اقتصادی و اصلاحات قضائی، علاقه زیادی به مصاحبه با رسانه‌ها ندارد. نکته قابل تامل درباره این شخص این است که وی علی‌رغم اینکه در جایگاه یک مقام عالی صهیونیست ایفای نقش میکند، اما تسلط کاملی بر زبان عبری ندارد و به گفته منابع عبری زبان، در گفتگوهای خود از زبان انگلیسی استفاده میکند.

او تاثیر گذار ترین و شاید تنها شخص تاثیر گذار در برنامه های بنیامین نتانیاهو در حوزه مسائل مرتبط با تحولات منطقه و رابطه با آمریکا است. ران درمر یک سیاستمدار تعیین کننده در سایه است. علی رغم تاثیرگذاری غیر قابل انکار وی در سیاست‌ها و برنامه های نتانیاهو از جمله در رابطه با مسائل منطقه ای و بین المللی، همچنان بخش هایی از ابعاد فعالیت‌های وی پنهان بوده و اطلاعات دقیقی از آن در دسترس نیست. اما منابع عبری زبان، به صورت ویژه از زمان انتصاب وی به عنوان سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا، کم‌وبیش به جایگاه ویژه وی در نزد نتانیاهو و نقش مهم و اثر گذار این شخص در سیاست های خارجی پی برده و در گزارش‌های مختلفی به این موضوع اشاره کرده اند.

یدیعوت آحارانوت در گزارشی در رابطه با درمر به دو نکته مهم درباره او اشاره میکند: «مردی که روابط [رژیم صهیونیستی] با ایالات متحده آمریکا را هدایت می کند و شخصی که قرار است توافق عادی سازی با عربستان سعودی را پیش ببرد.»

مغز متفکر سیاست‌های خارجی بنیامین نتانیاهو کیست؟

او رابطه نزدیکی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو دارد و نتانیاهو او را یک شخص معتمد نزدیک به خود میداند. وب سایت اخبار ۱۳ رژیم صهیونیستی در رابطه با میزان سطح اعتماد نتانیاهو به وی اینگونه میگوید: «نتانیاهو بدون او آب نمیخورد و او را همانند گوشت و خون خود میداند (کنایه از سطح بسیار بالایی از اعتماد).»

هاآرتص در سرتیتر گزاش خود درباره درمر اینگونه از وی یاد میکند: ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و ایران: ران درمر مرد مأموریت های ویژه خواهد بود.

اما در این میان، وب سایت اسرائیل هیوم اخیرا موفق شده است تا اطلاعاتی درباره فعالیت‌های درمر بدست آورده و آن را رسانه ای کند. وب سایت صهیونیستی اسرائیل هیوم در گزارشی درباره کیفیت رابطه نتانیاهو و درمر بر اساس اطلاعات بدست آمده مذکور، مینویسد: «اولین شاهد از میزان نزدیکی درمر و نتانیاهو، تعداد زیاد دیدارهای این دو، به غیر از جلسات دولتی است. بر اساس اطلاعات بدست آمده، در ده ماه اخیر ۱۵۰ ملاقات و تماس تلفنی بین این دو طی ده ماه ثبت شده است. این به معنای ملاقات تقریباً روزانه است. رقمی بسیار بالاتر در مقایسه با سایر وزرای دولت. وزرای لیکود شکایت دارند که اغلب توسط رئیس دفتر نتانیاهو، از ملاقات با نخست وزیر منع می شوند اما درمر این مشکل را ندارد.»

مغز متفکر سیاست‌های خارجی بنیامین نتانیاهو کیست؟

بر اساس این گزارش وب سایت اسرائیل هیوم، در کنار یک سلسله مکالمه طولانی درمر با سناتورها، سفرا و رهبران دیپلماتیک، اطلاعات چندین پرواز وجود دارد که رفت و آمد و تماس وی با ایالات متحده را مستند می کند. این روزنامه صهیونیست در این رابطه مینویسد:

«به یاد بیاوریم که نتانیاهو برای مدت طولانی به دلیل مسئله اصلاحات قضائی به کاخ سفید دعوت نشد و فرستاده او در آنجا کسی نبود جز ران درمر اولین پرواز ثبت شده در اطلاعات بدست آمده، مربوط به ژانویه ۲۰۲۳ است، زمانی که درمر مخفیانه در ۲۲ ژانویه به امارات متحده عربی پرواز کرد. به گفته این نشریات، هدف از این سفر پیشبرد نشست نخست وزیر در ابوظبی با آغاز دوره دولت جدید نتانیاهو بوده است. در روزهای پس از آن پرواز، برنامه کاری درمر مخفی شد و روی یادداشت های مرتبط با ماموریت درمر نوشته بود: "امنیت ملی". یکی دیگر از پروازهای ثبت شده وی در اوایل ماه مارس است، زمانی که درمر به همراه هانگبی برای گفتگو در مورد مسئله برنامه هسته ای ایران به واشنگتن رفت. در ابتدای ماه می شماره پرواز ey۵۹۴ بدون ذکر جزئیات دیگر ثبت شده است. یک بررسی کوتاه نشان می دهد که این یک خط پرواز به امارات متحده عربی است. در پایان آن ماه، درمر دوباره به همراه رئیس شورای امنیت داخلی به واشنگتن سفر کرد، جایی که بر اساس گزارش ها، دو طرف در مورد موضوع ترویج عادی سازی با عربستان سعودی گفتگو کردند. پرواز مشابه دیگری در اوایل ماه اوت به آمریکا وجود دارد که در آن درمر با وزیر امور خارجه آمریکا، بلینکلن و مشاور ارشد بایدن، جیک سالیوان در مورد موضوع عربستان و اتحاد دفاعی منطقه ای گفتگو کرده است.»

مغز متفکر سیاست‌های خارجی بنیامین نتانیاهو کیست؟

لقب "مرد نتانیاهو در واشنگتن "

وب سایت معاریو درباره جایگاه وی در مدیریت روابط میان رژیم صهیونیستی و آمریکا مینویسد: «آخرین فردی که اجازه مداخله و اقدام در زمینه روابط اسرائیل و آمریکا را دارد ران درمر است و این فقط یک ارزیابی گمانه زنی نیست. این یک نتیجه گیری ضروری و اجتناب ناپذیر برای کسانی است که از شیوه مدیریت و اهدافی که او در طول مدت تصدی خود به عنوان سفیر اسرائیل در واشنگتن بین سال های ۲۰۱۳-۲۰۲۱ برای دستیابی به آن تلاش کرد، آگاه هستند.»

نکته مهمی که این وب سایت صهیونیست به آن اشاره میکند، جایگاه وی به عنوان یک صهیونیست در آمریکا است. معاریو در این رابطه مینویسد: در آن زمان لقب رایج و محبوب او «مرد نتانیاهو در واشنگتن» بود.

مغز متفکر سیاست‌های خارجی بنیامین نتانیاهو کیست؟

لازم به ذکر است که بر اساس گفته وب سایت وای نت، دوره سفارت وی در آمریکا، قرار بود سه ساله باشد که بخاطر دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری، دوره سفارت وی هفت ساله نیم شد و تا انتهای دوران ریاست جمهوری بایدن، وی سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا باقی ماند.

جدا از اینکه درمر در زمان حضور در آمریکا به عنوان سفیر رژیم صهیونیستی، نماینده ویژه نتانیاهو در این کشور محسوب می‌شد، به دلیل اصالت آمریکایی وی و طرفداری او از حزب جمهوری خواه، رابطه ویژه ای با دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا داشت، این مسئله باعث میشد تا رایزنی و لابی صهیونیست‌ها با دولت وقت آمریکا در رابطه با طرح های منطقه و ازجمله طرح های ضد ایرانی، با سهولت بیشتری انجام شود.

ران درمر ۷ سال و نیم سفیر رژیم صهیونیستی در خاک ایالات متحده آمریکا بود و در دوره حضور وی در آمریکا به عنوان سفر رژیم صهیونیستی، به صورت ویژه در زمان ریاست جمهوری ترامپ، چندین اتفاق مهم در حوزه مسائل منطقه رخ داد که عبارت است از انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس اشغالی، به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان، توافقات صلح ابراهیمی، خروج آمریکا از برجام و ترور سردار قاسم سلیمانی، که تمامی موارد مذکور، پروژه‌های مشترک میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در غرب آسیا محسوب میشوند.

مغز متفکر سیاست‌های خارجی بنیامین نتانیاهو کیست؟

وب سایت اسرائیل هیوم مشخصا در رابطه با دستاوردهای رژیم صهیونیستی دوران حضور وی در آمریکا به عنوان سفیر می نویسد: «حضور طولانی مدت او در واشنگتن به عنوان سفیر اسرائیل سرشار از دستاوردهای تاریخی بود. به رسمیت شناختن بیت المقدس از سوی آمریکا به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت از تل آویو به بیت المقدس، به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان توسط آمریکا، تعریف شهرک‌سازی‌ها به عنوان یک امر قانونی، پیشبرد طرح معامله قرن، امضای توافقات ابراهیم، خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، آزادی جانات پولارد، توافقنامه کمک های امنیتی با دولت اوباما و توافق خرید میلیون ها واکسن از شرکت فایزر - تنها بخشی از نکات برجسته ای است که درمر در آنها نقش تعیین کننده بازی کرده است.»

ران درمر علی رغم ارتباطی که به عنوان سفیر رژیم صهیونیستی با سیاستمداران آمریکایی، چه دموکرات و چه جمهوری خواه داشته است، اما کیفیت رابطه وی با ترامپ و دولتمردان دولت او، در سطح بسیار ویژه ای قرار داشته و این مسئله او را به یک پل ارتباطی مهم، امن و ویژه میان رژیم صهیونیستی و آمریکا در زمان ترامپ تبدیل میکرد. از این جهت، ران درمر را میتوان جعبه سیاه بسیاری از حوادث و تحولات منطقه خصوصا در رابطه با موضو ایران دانست.

نکته مهم دیگر درباره درمر که باید به آن اشاره کرد، دیدگاه و چهارچوب فکری اوست. آریل کاهنا، تحلیلگر و روزنامه نگار برجسته صهیونیست در گزارشی که درباره وی نوشته است، نوع نگاه و دیدگاه وی را اینگونه توصیف میکند: ران درمر نیز مانند نتانیاهو دارای یک جهان بینی جنگ طلبانه و محافظه کار است.

مغز متفکر سیاست‌های خارجی بنیامین نتانیاهو کیست؟

ران درمر، رابط و هماهنگ کننده آمریکا و رژیم صهیونیستی در عملیات ترور حاج قاسم

جمع بندی مجموع موارد بالا، علت اینکه چرا درمر را جعبه سیاه طرح‌های مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه مینامیم، مشخص میکند. میتوان گفت بخش قابل توجهی از مهم ترین تحولات منطقه در سالهای اخیر، خصوصا در رابطه با ایران، در دوره وی رخ داده است. ران درمر در برنامه های ضد ایرانی مشترک رژیم صهیونیستی و آمریکا از جمله خروج از برجام و عملیات ترور سردار سلیمانی، نقش مهمی را بر عهده داشته است.

دو سال پس از عملیات ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، «تامیر هیمن»، رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی اذعان کرد که تل‌آویو در این عملیات که دو سال پیش با رهبری آمریکا انجام شد «نقش ایفا کرده است». او از ترور سردار سلیمانی به عنوان یکی از «دو ترور مهم و قابل توجه» در دوران حضورش در این سمت یاد کرد. روزنامه جروزالم‌پست نوشته این نخستین بار است که یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی نقش اسرائیل در این عملیات را تأیید کرده است.

از آنجایی که ران درمر با لقب "مرد نتانیاهو در واشنگتن"، در زمان هماهنگی و طرح ریزی عملیات ترور سردار شهید قاسم سلیمانی توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی، به عنوان سفیر و شخص معتمد بنیامین نتانیاهو و رابط ویژه میان آمریکا و صهیونیست‌ها در آمریکا حضور داشته است و به گفته منابع عبری زبان، وی مسئولیت هماهنگی تمامی مسائل و برنامه های مربوط به روابط و طرح های مشترک با آمریکا را از سوی نتانیاهو بر عهده دارد، میتوان به این مسئله پی برد که چه کسی نقش هماهنگ کننده میان آمریکا و رژیم صهیونیستی را در آماده سازی برنامه ترور حاج قاسم ایفا کرده است.

بی شک، نام ران درمر، در سیاهه افراد دخیل در ترور سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی قرار دارد و همانطور که رهبر معظم انقلاب صراحتا اعلام کردند، در زمان مناسب از عاملین و مسببان این جنایت، انتقام گرفته خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما