شناسهٔ خبر: 68645949 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

بازی تاج و سقف

قاعدتا افزایش سقف بودجه باید باشگاه‌های حاضر در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان را خوشحال کند، اما پرسپولیس و تراکتور شاکی هستند. آنها می‌گویند این افزایش بودجه تنها به نفع استقلال و سپاهان بوده است.تصمیم جدید فدراسیون حالا دوباره سبب ایجاد اختلاف رسانه‌ای بین این باشگاه‌ها شده و پرسپولیسی‌ها به‌شدت معترض هستند.

صاحب‌خبر -
 
مروراتفاقات اخیر نشان می‌دهداقدام به‌موقع فدراسیون می‌توانست آرامش‌بیشتری به فوتبال دهد،نه این‌که باعث دعوای باشگاه‌ها شود. 

۱- مدیران دو باشگاه استقلال و سپاهان فشار آوردند که سقف بودجه افزایش پیدا کند، اما در جلسه‌ای که با حضور مسئولان فدراسیون فوتبال برگزار شد، با افزایش آن مخالفت شد تا این دو باشگاه به‌شدت به مشکل بخورند. سپاهان نتوانست قرارداد لیموچی و دو خارجی خود را ثبت کند. استقلال مجبور شد بلانکو را در دو بازی اول بیرون بگذارد و قرارداد آرمین سهرابیان و مهرداد محمدی را فسخ کند. 

۲- در آستانه ارسال لیست تیم‌های آسیایی به کنفدراسیون فوتبال آسیا، خبری منتشر شد مبنی بر این‌که هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال تحت فشار، افزایش بودجه و سهمیه خارجی را پذیرفته است. 

۳- 
رسانه‌ها شبانه خبر دادند با تصمیم هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال سقف بودجه باشگاه‌ها افزایش پیدا کرد. 

​​​​​​​۴- خبرها یکی‌یکی شایعه را تایید کرد. سپاهان قرارداد لیموچی را ثبت و اعلام کرد می‌تواند در ادامه رقابت‌های فصل از این بازیکن استفاده کند. 

۵- خبر رسید کارگروه نظارت بر سقف بودجه در نامه‌ای به باشگاه‌های حاضر در رقابت‌های لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان، رسما اعلام کرده سقف بودجه‌شان افزایش پیدا می‌کند. 

۶- رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس در مصاحبه‌ای تند، علیه فدراسیون فوتبال موضع گرفت و این اقدام را یک لکه ننگ خواند و گفت: «این خیانت به فوتبال تا ابدالدهر بر پیشانی این فدراسیون می‌ماند. کسانی که قانون می‌گذارند و بعد همان قانون را می‌شکنند از نظر اخلاقی وجاهت حضور در انتخابات آینده فدراسیون فوتبال را ندارند.»

۷- سپاهان در سکوت، قرارداد انزونزی و ابوبکر کامار دو ستاره جدید خود را ثبت کرد! 

۸- جمشید نورشرق، رئیس کمیته تعیین وضعیت به‌طور رسمی اعلام کرد سقف بودجه افزایش پیدا کرده است: «بله تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان آسیا ۳/۱میلیون دلار و تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا یک میلیون دلار به سقف بودجه‌شان اضافه شد.» 

۹- باشگاه تراکتور که ابتدا موافق افزایش بودجه بود در ادامه فهمید این اتفاق بیشتر به نفع استقلال و سپاهان شده و به همین دلیل اعتراض کرد. سعید مظفری‌زاده، مدیرعامل این باشگاه گفت: «ما به فدراسیون فوتبال این پیشنهاد را داده بودیم، اما مخالفت کردند. الان ما تیم‌مان را بسته‌ایم. به چه دردمان می‌خورد؟»

۱۰- رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس دوباره به سیم آخر زد،بااین کنایه سنگین به مهدی تاج: «بعد از لکه ننگ ویلموتس، افزایش سقف بودجه تاریک‌ترین نقطه فوتبال ایران است.۴-۳ بازیکن را به خاطر۱۵ ــ ۱۰میلیارد از دست دادیم. اگر بنا بود سقف اضافه شود، چرا از روز اول نقل‌و‌انتقالات نگفتند؟»

۱۱- جمشید نورشرق، رئیس کمیته تعیین وضعیت در جواب درویش گفت: «ایشان از روی بی‌اطلاعی اظهارنظر می‌کند. ما گفتیم اگر باشگاه‌ها نتوانند این رقم‌هایی که اضافه کرده‌ایم را در لیگ قهرمانان در بیاورند، از بودجه فصل بعدشان کسر خواهد شد.» 

۱۲- قاعدتا افزایش سقف بودجه باید باشگاه‌های حاضر در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان را خوشحال کند، اما پرسپولیس و تراکتور شاکی هستند. آنها می‌گویند این افزایش بودجه تنها به نفع استقلال و سپاهان بوده است.تصمیم جدید فدراسیون حالا دوباره سبب ایجاد اختلاف رسانه‌ای بین این باشگاه‌ها شده و پرسپولیسی‌ها به‌شدت معترض هستند.هاشم سمیعی، مدیرعامل استقلال هم نتوانست به خاطر کنایه قرمزها طاقت بیاورد و چنین واکنشی نشان داد: «در دوره دهکده جهانی که همه از همه چیز خبر دارند، هواداران فوتبال به انتشار اخباری مانند آن‌که فلان بازیکن خانه یا ماشین خود را فروخت تا به فلان تیم برود به دیده طنز می‌نگرند، چون اگر این حرف‌ها جدی زده شده باشد، جز توهین به شعور مخاطب نیست.»

۱۳- منصور قنبرزاده، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در تشریح دلایل افزایش بودجه و سهمیه گفت: «چون تیم‌های حاضر در مرحله گروهی لیگ نخبگان تا ۱.۳میلیون دلار درآمد کسب می‌کنند، علی‌الحساب بودجه آنها را افزایش دادیم. قرار است یک سهمیه خارجی هم به آنها اضافه کنیم.» 

۱۴- این بار درویش سکوت کرد تا افشین پیروانی، مدیر تیم و غلامحسین بادامکی، معاون باشگاه وارد میدان شوند. پیروانی گفت: «چرا در‌خصوص سقف بودجه تبعیض قائل می‌شوید؟ چهار تیم استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور با ۱۲ تیم دیگر چه فرقی دارند؟ اگر سقف قرارداد ایراد داشت اصلا چرا آن را اجرا کردید؟» بادامکی هم توضیح داد: «سپاهان و استقلال از افزایش سقف بودجه اطلاع داشتند و شواهد این را نشان می‌دهد. این قانون اجحاف در حق دیگر تیم‌هاست. وقتی لیست پر است این افزایش به درد ما نمی‌خورد.» باشگاه استقلال هم در بیانیه‌ای کوتاه این‌گونه جواب‌شان را داد: «بعد از رعایت نشدن قوانین جذب بازیکنان خارجی و اضافه‌شدن غیرقانونی سهمیه خارجی از سوی برخی تیم‌ها و زمینه‌سازی رسانه‌ای از سوی برخی جهت گسترش دامنه تخلفات، باشگاه استقلال مراتب اعتراض و شکایت خود را از این تخلف آشکار به سازمان لیگ و ارکان قضایی فدراسیون فوتبال ارائه داد. این موضوع که تخلف آشکار از سوی برخی تیم‌ها شمرده می‌شود، نه‌تنها به رقابت نابرابر، بلکه به احساس ایجاد فضای نابرابر بودن تیم‌ها نزد قانون هم منجر می‌شود.»

فدراسیون فوتبال فعال در انشقاق
بدون شک فدراسیون فوتبال عامل دعوای جدید در خصوص سقف بودجه برخی باشگاه‌هاست. تردیدی وجود ندارد این دعوا به لیگ هم کشیده می‌شود. منتقدان می‌گویند اگر فدراسیون قصد افزایش بودجه را داشته، از اول چنین کاری می‌کرده، نه حالا در شرایطی که استقلال و سپاهان نتوانسته‌اند قرارداد بازیکنان جدیدشان را ثبت کنند. عده‌ای هم می‌گویند به هر حال این افزایش بودجه می‌تواند به نفع منتقدانی، چون تراکتور و پرسپولیس هم باشد تا بازیکنان جدیدی جذب کنند. نقل و انتقالات ۲۸ شهریور به پایان می‌رسد و هنوز زمان باقی‌ مانده، ولی جذب بازیکن باکیفیت هم در این مدت زمان کم تاحدودی غیرممکن است. در کل، فدراسیون فوتبال می‌توانست با اقدام به موقع، مانع از بالا گرفتن دعواها شود. 

نظر شما